Priya Parmar Vanessa Bell és Virginia
Woolf problémás testvérviszonyáról írott hirtelenrózsaszín lányregényének
sokkja után egyszerűen muszáj volt valami Woolfot olvasnom hogy helyreálljon a
lelki békém. Amint ott találtam magam a Woolf-polc előtt és kezdtem szép sorban
kézbe venni a regényeket, esszéket, naplókat és az írónőről írt műveket, hamar
nyilvánvalóvá vált hogy nekem nem valami
Woolfra van szükségem, hanem leginkább az összesre. Újra. Nem egy regényét
sok-sok éve olvastam utoljára, az esszékről nem is beszélve – és a már említett
regényesített Bloomsbury-krónika után bizony a Woolfról írtakat sem árt újra
számba venni. Jött is az elhatározás: az idei Woolf éve lesz! Az életmű
újraolvasásán túl szeretnék minél több Woolfról írt művet is el- illetve
újraolvasni, de e téren nem törekszem a teljességre.
Elsőként a Woolf-regények sorából Az évek ragadt a kezemben – a pillanatnyi
hangulat súgta, hogy valami „hagyományosabb” műre van szükségem, az pedig hogy
a három ide sorolható regény közül épp erre esett a választás, pusztán annak
köszönhető, hogy ezt olvastam legrégebben. Az
évek problémás helyet tölt be az életműben – eme kései (a harmincas évek
végén íródott) regény korában Woolf egyik legsikeresebb műve volt, anyagi és
kritikai elismerést egyaránt jócskán hozott, azonban szűk környezete katasztrofálisnak
tartotta. A húszas-harmincas évek fordulójának korszakalkotó regényei (Orlando, A világítótorony, Hullámok)
után Woolf figyelme minden addiginál erősebben fordult társadalmi kérdések felé
és egyre inkább az esszéírásba fektette kreatív energiáit. Az éveken ez tükröződik: a szerző szándéka szerint esszéregénynek
íródott műben „minden benne van” ami a kritikus gondolkodót a korban
foglalkoztatja – társadalmi változások, politikai kérdések, egy korszak
hanyatlása, ideológiák és izmusok ütközése. Mint regény, épp ettől csúszik nem
egyszer félre: a hagyományos családregény formájába kényszerített,
tudatfolyamokkal és látomásokkal tarkított erőltetett esszéizálás egyszerűen
nem működik.
Woolf szándéka világos: egyesíteni a
bevett cselekményrendet a modern regény általa lefektetett szabályaival. Hogy
ez kudarcra ítélt próbálkozás, azzal maga is tisztában volt: Az évek írásának idején a szakadék
szélén táncolva azt írta naplójába: nincs
más megoldás, mint kitartani az elképzelés mellett és foggal-körömmel
ragaszkodni hozzá. Persze ekkor már megtehette, az angol irodalmi élet
megkérdőjelezhetetlen vezéralakja volt, túl számos kötelező jellegű
támadáshullámon, túl kritikai- és anyagi sikereken – és túl jó néhány
depressziós időszakon, öngyilkossági kísérleten. Folyamatosan a saját határait
feszegette – és az irodalom határait. Azzal a magabiztossággal és elszántsággal,
hogy teljesen mindegy, mit csinál, ártani már sem a kritika, sem a közönség
dermedt csendje nem árthat neki jobban, mint ő saját magának. Ez a dacos csakazértis ragaszkodás a saját vízióhoz
érzik Az évek oldalain és ez teszi
mégis remekművé – ezt is.
Az esszéregény a Pargiter-család története
– mintegy fél évszázadot átívelő családregény, egy generáció felemelkedése és
bukása, miközben meghaladják az előttük járókat és lerakják az alapokat az
utánuk jövőknek. És persze jóval több és kevesebb is ennél. A családregény
amúgy Woolfosan íródik előttünk: pillanatképeket kapunk tizenegy fejezetben,
többéves ugrásokkal, mígnem eljutunk 1880-ból a „jelenbe” (vagyis a harmincas
évek elejére). E pillanatképek jellemzően egy-egy napot ölelnek fel a család
életéből, melyen családtagok adják egymásnak a stafétát, feltűnnek és eltűnnek,
hogy aztán évtizedek múltán találkozzunk velük újra. Estélyekre járnak,
mozgalmakban vesznek részt, partikat adnak, vacsorálnak, beszélgetnek, töltik
az időt. Élik a lecsúszófélben lévő londoni nagypolgárság életét.
Mondhatni, soha nem történik velük semmi
különös – mégis: beszélgetéseikből, elhallgatásaikból, érzéseikből kirajzolódik
a meg nem írt családtörténet. Közben körülöttük lebomlanak a viktoriánus
társadalom szilárdnak hitt falai. A regény tulajdonképpeni „főszerepét” játszó
középnemzedék, az 1880-as nyitányban édesanyjuk halálos ágya mellé gyűlő
Pargiter-testvérek a „jószándékúan utópisztikus gondolkodású” Edward-koriak,
akik közül akad, aki vénkisasszonyként ápolja haláláig apját és gondozza a
családi rezidenciát, akad, aki a szüfrazsett-mozgalomba veti magát, akad, aki vidéki
földesúr-feleség lesz, akad, aki egyetemi professzor. Eleanor, a pártában
maradt legidősebb nővér alakján keresztül követhetjük a család társadalmi
lecsúszását – ő lesz az, aki immáron idősödő hölgyként az új idők ingatlanügynökeit
kalauzolja a korszerűtlenné váló családi otthonban. A nagypolgárság regénye ez
és Londoné: minden fejezet egy-egy londoni életképpel nyit, érezzük a város
örök körforgását, a korok és évszakok változását, ami mintegy természetszerűen
hozza magával a többi változást is.
Változások regénye Az évek – nem feltétlenül jó, nem is mindig rossz, ám Woolf
felfogásában szükségszerű változásoké. Tragédiával nyit – mégis, akad a
testvérek közt akire az évek óta betegeskedő, hosszú ideje haldokló anya halála
már ekkor mintegy felszabadulásként hat. Eltávolodás, elszakadás, lecsúszás –
mindez csak annyira tragikus Woolf (és Eleanor Pargiter) szemében, amennyire
beengedjük. Az örök változás
szükségszerűsége az, ami erőt ad és idős hölgyként, minden önként vállalt
kötelezettséget immáron maga mögött hagyva felszabadítja Eleanort. Bármennyire
erőltetetten konstruáltnak tűnik olykor (mert annak tűnik, és ezt minden
rajongásom ellenére mondom), bármilyen kritikus időszakban íródott, bármennyire
megtépázta szerzője idegeit, Az évek
nekem mindenekelőtt eme életigenlés
miatt marad emlékezetes: ahogy az idős, az évek által jócskán megmart
Pargiter-testvérek a regényvégi hajnalig húzódó parti után néznek bele a
napfelkeltébe, az új nap minden reményével, az kísértetiesen rímel arra, ahogy
az idősödő szerző néz(het) minden új regény első lapjára – daccal, reménnyel,
hittel. Mert bármit is hoznak az évek, csinálni kell tovább.
Kiadó: Európa
Fordító: Tandori Dezső
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése