Figyelem! A poszt számos spoilert
tartalmaz a trilógia előző kötetére vonatkozóan – aki nem olvasta A varázslókat, inkább lapozzon és térjen
vissza, ha a végére ért :)
Hogy nem szégyelli magát fenekestül
felforgatni a fantasy zsánerét ez a Lev Grossman! Az önmagában zseniális (és
fenntartom a véleményem, hogy folytatásért nem kiáltó, saját lábán simán
megálló) A varázslók után nagyjából
ezerfelé kanyaríthatta volna a sztorit a fantasy hagyományok mentén, és
nagyjából még ezer elképzelhető irányba indulhatott volna el ezen hagyományokra
fittyet hányva, de egyiket sem tette: inkább csavart még kettőt-hármat az első
kötet gerjesztette elvárásokon és elénk pakolt valami nagyon új, nagyon saját
és nagyon érdekes folytatást. Ami ugyan nem kimondottan gyengébb, mint az
előzmény, de nem is „üt” akkorát – és amivel, mit tagadjam, meg kellett
küzdenem.
Persze ostobaság is azt várni, hogy
akkorát üssön – az a kártya egyszer
játszható ki. Kiforgattuk a fantasy kliséket, megállapítottuk, hogy a
varázsvilág pont ugyanolyan szar hely mint a „valóság” és egy depressziós,
önmagával mit kezdeni nem tudó huszonéves balfasz akkor is pont ugyanolyan depressziós,
önmagával mit kezdeni nem tudó huszonéves balfasz marad, ha történetesen
kiderül: tud varázsolni. Hogyan tovább? Nyalogathatjuk a sebeinket hogy a világ
ezek szerint mindenképpen szar, vagy elkezdhetünk további lehetőségek után kutatni.
Az első kötet vége ugyebár utóbbi irányba mutat, szóval irány Fillory, ahol
Quentin király immáron két éve uralkodik békében, jólétben, gazdagságban Eliot
király, Janet királynő és Julia királynő oldalán. Ó, mily mesés…
Nem is ő lenne Quentin Coldwater, ha nem
nyafizna itt is egy kicsit. Persze királynak lenni egy alapvetően békés, gazdag
birodalomban, ahol soha nem történik semmi érdekes, nincsenek valódi kihívások,
nem kell megküzdeni senkivel, nem kell a saját határainkat feszegetni és a fene
nagy jóléttől még a hacukánkat is kihízzuk, valóban dögunalom lehet. Ugye? Nem
is tudom… Vagy én öregedtem meg drasztikusan az elmúlt fél évben vagy hirtelen
túl kiegyensúlyozottá váltam és már nem tudom átérezni Quentin folyamatos egzisztenciális
nyavalygását (egyébként nem) – de hirtelen valahol sok lett. Már nem éreztem azt, amit az első részben gyakorlatilag
az első oldaltól az utolsóig: hogy hozzám szól, rólam szól, az én elcseszett
generációm elcseszett életérzéséről. Sokkal többször éreztem azt hogy ez az
egész műbalhé.
És akkor még nem is beszéltünk Juliáról…
Az első kötet felültetett kis nem-varázslónövendéke, a szegény kislány, akit
kivágtak Varázskapu felvételijéről és még a memóriáját sem tudták
tisztességesen kitörölni. Julia nem nyugszik bele, csakazértis mágus lesz, tán
nagyobb, mint Quentin varázskapus kompániájának bármely tagja, aztán valami
egész más, már nem is annyira emberi, hogy aztán ott találjuk őt is Fillory
trónján, mint valami Tim Burton filmből előlépett csupa fekete rongyokba bújt zakkant
boszorkánykirálynőt a nagy melankóliájával. Megismerjük persze az ő történetét
is, és vele a Varázskapu „alatti” varázsvilágot, utcai mágusokkal, világméretű titkos
hálózattal, önképző körökkel, sufnituning varázsige-gyűjteményekkel. És azzal a
minden határt, mágikus törvényt, iskolák által szabályozott működést
szétfeszítő mániás kereséssel, ami
annyira rímel Quentin örökös keresésére és ami olyan beláthatatlan következményekkel
jár, hogy még az ifjú Coldwater is megnyalná utána mind a tíz ujját. Grossman
ügyesen eleresztette a fantáziáját és ha lehet, még tovább feszegeti a műfaji
határokat azzal, amin Julia keresztülmegy, és naná hogy melankóliája érthető –
mégis, amikor Quentinnel versenyt szenvednek hogy kinek a rosszabb mesés
királyságukban, legszívesebben valamelyikük fejéhez vágtam volna a könyvet.
Kár lett volna, mert szerencsére az első
száz oldal nyavalygás-tripje után beindul a cselekmény is, Filloryt veszély fenyegeti,
jönnek a kalandok, gyanús alakok, varázskulcsok, pofára esések, hősi halálok,
ki tudja, tán még sárkányok is és az összes kötelező kellék… Persze mind egy
kicsit másként. Nagyjából onnan kezdtem igazán élvezni a könyvet és megérezni
az első kötet varázsát amikor Quentin és kis csapata kiköt a világ végén és
kiderül, van még tovább is. Mert mindig van tovább. Aztán a két szál - Julia története
és a mesés Fillory-beli kalandozás - összeér és az egész visszamenőleg is értelmet
nyer – és hirtelen megértjük, mit is akar a fülszöveg azzal a hatásvadász „milyen lett volna a Mátrix fantasyként”
félmondattal. Grossman igazából istenverte zseni amiért ezt így összerakta és
ennyire koncepciózusan feszegeti le az összes réteget a fantasy műfajról –
borzasztó kíváncsi vagyok, hova tudja még fokozni. Úgyhogy, bár A varázslókirály korántsem hibátlan,
várom a folytatást – remélem, legalább ekkora meglepetésben lesz részem.
Kiadó: Agave
Fordító: Dr. Sámi László
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése