Kezdjük azzal, mi nem lesz ebben a
posztban. Nem lesz a Ready Player One-hoz
való hasonlítgatás, sem afeletti búsongás/dühöngés, hogy Ernest Cline nem volt
képes megugrani a saját maga által állított mércét, ellenben volt képe
gátlástalanul újrafelhasználni a jól bevált receptet. Egyrészt, mert nem
olvastam a Ready Player One-t,
másrészt, mert enyhén igazságtalannak tartom, hogy míg bizonyos szerzők
esetében nyálcsorgatva csüng a közvélemény a huszonnyolcadik önismétlő regényen
is, ennek az első könyvével szemérmetlenül nagy sikert elért kamaszlelkű
geeknek mintha képtelenek lennének megbocsátani az olvasók, hogy már megint
arról írt, ami nyilvánvalóan a legfontosabb számára: a kockulásról. Most
őszintén, mi ebben olyan meglepő? Azt már csak halkan teszem hozzá, hogy (bár
nem olvastam, tehát simán vethettek rám köveket hogy milyen alapon merem
megítélni) erősen túlzónak érzem azokat a véleményeket, melyek szerint a Ready Player One minden idők
legzseniálisabb sci-fije amihez foghatót soha senki nem fog írni (Cline pláne
nem), szóval akár le is húzhatnánk a rolót. Nemááár… Nincs egy kissé túldimenzionálva ez az egész?
Ernest Cline írt egy baromi jó könyvet a kockulásról, aztán írt még egyet, ami
lehet hogy nem annyira jó, de azért a maga módján tök szórakoztató. Tessék már
a helyén kezelni a dolgokat!
Ennyi puffogás elég is mára, nézzük inkább
a könyvet – ami nálam azért némiképp hátrányos helyzetből indult, hisz a
bloggertárshoz hasonlóan nekem is illik leírnom: nem vagyok kocka. Sőt.
Életemben nem játszottam semmilyen videojátékkal, utolsó emlékem ilyesmiről
nagyjából huszonöt évvel ezelőttre tehető, amikor ferde szemmel néztem rokon
gyerekek Super Mario-szintű ugrabugrálására. Persze tudom én, hogy van egy
ilyen szubkultúra, a minap is bekísértem legjobb barátom egy játékboltba ahol
rácsodálkoztam hogy jééé, ilyen is van meg ilyen is…, és igen gyakran hallgatom
végig kedvenc kollégám sirámait arról, mennyire nincs energiája dolgozni mert
éjjel négyig tolta a mittudoménmi mittudoménhányadik szintjét. De megérinteni
sose tudott a dolog. Ami viszont igen, és mondhatom, hogy bármilyen műfajú
könyvben azonnal ráugrom, az a popkulturális utalások és a hetvenes-nyolcvanas
évek utáni nosztalgia.
Márpedig az Armada túl azon, hogy nyilvánvalóan egy gamer-álom, és klasszikus
coming-of-age sztori, másról sem szól, mint eme nosztalgiáról. Főhőse, Zack
Lightman átlagos amerikai tizenéves – egy átlagos jólfésült kertvárosban él anyjával,
kissé mániásan ápolja babakorában elvesztett apja emlékét, épp túl van az első
félresikerült tiniszerelmen, suli után egy használt videojátékokat áruló
boltban kisegít, minden szabadidejében kedvenc játékán lóg és van pár hasonlóan
kocka haverja. És közben napi huszonnégy órában arról álmodozik, hogy egyszer
történik vele valami rendkívüli, ami kiszabadítja álmos kertvárosi életéből,
kalandokba és küldetésekbe rángatja és aminek végén lehetőleg minimum megmenti
a világot. Ha közben sosem látott apjával is találkozhatna, az aztán maga lenne
a mennyország.
Elég pöpec borítótervek készültek a könyvhöz - nekem mégis a belső borító retrója a kedvencem :) (lásd lentebb) |
Nem csoda, hogy amikor egy reggel az
Armada játék sobrukai űrhajójára megszólalásig hasonló repülő akármit lát az
iskola felett, először arra gondol, tuti megőrült – másodszor meg arra hogy „végre”!
Naná, hogy másnap reggel megjelennek a gyöpön a Föld Védelmi Szövetség ügynökei
és arra kérik, ugyan tartson már velük hiperszuper repülőjükön szupertitkos
katonai bázisukra és segítsen megvédeni a Földet a ránk támadó földönkívüli
hordától. És hát naná, hogy igent mond, elvégre nem azért tartozik az Armada
világszinten legjobb tíz játékosa közé, hogy nemet mondjon, ha ténylegesen a Földet kell megmenteni.
Mondom, hogy igazi gamer-álom… Persze mind
tudjuk, hogy nyomokban sem tartalmaz eredetiséget, hogy ezt a sztorit
elmesélték már párszor, hogy kiszámítható, hogy hamarosan jön a jócsaj, aki a
földbe döngöli hősünket, hogy megismer egy halom furábbnál furább figurát, és
megállapítódik, hogy világunk védelme egy rakat szerencsétlen lúzer kezében
van, akiket a suliban többnyire péppé vernek a kigyúrt focisták, hogy kiderül,
az apa képzelgései a filmstúdiók és videojátékgyártók évtizedes
összeesküvéséről, melynek során a lakosság kocka tagjait tudtukon kívül gamer-katonai
kiképzésnek vetették alá, hogy ha itt az idő, a konzoljaik mögül segítsék az
emberiség megmentését, mind igazak. És azt is pontosan tudjuk, hogy a Hold
túlsó oldalán más is várja Zack-et, nem csak a világ megmentése.
De őszintén? Kit érdekel? Minden
kiszámíthatóságot meg tudok bocsátani ha valami ennyire veszettül szórakoztató.
Írhatnék az elnagyoltságukban is remek karakterekről, a jól adagolt humorról
(amikor a Hold felé haladva a levitézlett hippi szívatja a földönkívüli támadás
árnyékában is Istenhez imádkozó háromgyerekes tanárnő anyukát, mire a Shakespeare-őrült
papa mellett felnőtt tinilány drámai idézetekkel hallgattatja el, azon
fetrengtem a röhögéstől), a pöpecül összerakott titkos tanácsról melyben
jelenünk legnagyobb koponyái döntenek a Föld védelméről; de mindezt simán
felülírta az a bizonyos nosztalgia. Imádtam lubickolni a filmes utalásokban –
nyilván kell ehhez egy fogékonyság, és aki nem rajong a nyolcvanas évek akciómozijaiért
és/vagy úgy en bloc a popkult utalásokért, azt valószínűleg hidegen hagyja. És
bár eléggé rendszeridegen dolog egy szórakoztató sci-fi értékelésébe ennyi
személyességet csempészni, elárulom, az indokaim, amiért elsősorban odavoltam
ezekért a nyolcvanas évekre visszatekintő utalásokért, eléggé hasonlítanak Zack
indokaihoz.
Hogy elolvasom-e a Ready Player One-t ezek után? Egyszer biztosan, de fura mód nem
érzem a késztetést, hogy azonnal rávessem magam. Állati szórakoztató trip volt
az Armada, de egyszer elég volt. Lehet,
hogy beérem majd a filmmel.
Kiadó: Agave
Fordító: Orosz Anna
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése