Nem éreztem semmit. Az életben először nem volt bennem se szégyen, se
öröm, se félelem, se fájdalom. Annyira erős volt ez a semmi-érzet, hogy
hirtelen megbizonyosodtam, ez vagyok én. Szabad András. Gyönyörű név egy
embernek, beszélő név, Bartis Attila egyik fanyar vicce a hőse neve. Nem
szabad. Sose volt. Sose lesz. Fojtott. Levegőtlen. És belülről beszél. Mégis –
ahogy hallgatod, egyszer csak feltűnik, magának fojtott, magának levegőtlen, ez
az emlékiratait őrület ellen füzetbe körmölő fotográfus; neked nem. A beszéde
ritmusával veszel levegőt. Van neki – ritmusa, mint a jól beállított műtermi
fények közti testen sikló tekintetnek. Egyszer csak észreveszed: nem is beszél.
Nem ír – fotografál. A visszaemlékezéseiben úgy rögzít, ahogy a gyerek
rögzítette a meglesett Imolkát, fényképezőgép híján szavakkal. …mindennap tudtam, melyik pillanatban kéne
megnyomnom a gombot. Kivártam ezt a pillanatot, és ott rögtön leírtam… jobbról
kredenc, vízcsap, balról a sezlon, középen I. az asztalnál harisnyát stoppol…
Otthon a kertben az üres nyúlketrec alatt őriztem ezeket a kockás füzetlapokra
írt fényképeket, egy Franck kávésdobozban. Ha úgy vesszük, ez volt az első
albumom. Ezt az albumot égeti el az
apja szavára az esedékes házkutatás előestéjén Szabad András, azaz akkor még
Andriska, a gyerek. Nem éreztem semmit…
Lehet a veszteségeknek ennél
szebb átokrajza? Ez a semmi-érzet még számtalanszor visszatér – a belecsomagolt
veszteség mintája szintén. Fotográfiákat lapozok, amelyek furcsa mód kiadnak
egy összefüggő történetet. Ügyesen. Nem az idő rendje a lényeges - bár játszik
ezzel is a mesélő - de a dolgok egymásból következése. A magyarázat olyankor,
ha nemcsak következnek, de valaha volt semmi-érzetek okán bicsaklanak is a
dolgok. Mintha valaki a saját albumában vezetne, ahol valójában a lehető
legkevesebbet kattintott. Mert rögzíteni felelősség? Nem. Mert ennyije van
összesen. Ahogy András egyetlen barátjának, a költő Kornélnak mondja: …nem küldenél el egy csapnivaló verset soha.
Mert ennyid van összesen. A verseid. És ha visszaküldik, semmid se lesz.
Rögzíteni hallatlanul intim. Kukkolás. Ha „visszaküldik”, ha nem értik, semmid
sem marad, még ez a leselkedés sem, a gépen át a másikra, pedig. Valami kell
maradjon, ami olyan, olyan az íze, mint a hátsó lépcső mellett lakó grófnő
lényének, aki valaha napernyős lány volt a Rippl-Rónai képen… Ez ön? kérdeztem a napernyős lányról.
Tudtam, hogy ő, de valamit mondanom kellett… Nem kedvesem, ez nem én vagyok,
hanem én voltam. Semmi keserűség nem volt a hangjában, ugyanúgy mondta, mint
akármilyen bonmot-t. Csak mégis ez a festmény volt az ő fotelével szemben,
mégis ezt nézte… Meg kell maradjon valamiféle elegancia, vagy legalább
tartás. Ami nem olyan, mint a semmi. Nem
éreztem semmit…
Félelmetes ez a veszteségek által
folyvást a semmi érzéketlenségébe menekülő élet. Sajátos fényképalbumában
testek, aktok laknak, és néhány név ezekhez a testekhez. Mind sérült valahol,
mintha törött cserepekből volna kirakós – csak a sérüléseik mentén
illeszkednek, ha egyáltalán. Ezek az illeszkedések fájnak a legjobban, amikor
értem, én, az olvasó, miért nem kérdez, követel választ, szakít beteg kötődést
magáért akár Szabad András, a maga sérülései rabja. Szeretett anyja halála
rabja, az apja lelkiismeret-furdalt megítélő-rabja, a hamar árva. Ez a semmi
újra és újra közel jön, provokál, követel. Otthon
elővettem a képeket Kerekes Dalmáról. Aztán visszatettem őket. Arra gondoltam,
hogy a képégetés ugyanúgy nem old meg semmit, mint a könyvégetés. Hogy Anyám
ugyanolyan ostoba volt, amikor arról a képről egy szabóollóval dr. Zentát
levágta, mint a bennszülöttek, akik rettegnek, ha lefényképezik őket. Mintha
tényleg lenne hatalma egy képnek. Mintha ne volna… jelentősége, ha készül,
ha lenagyítják, ha felkerül egy hírneves New York-i galéria falára, ahonnan le
kéne venni, mert azt a képet visszakövetelte, akiről készült – de sajnáljuk,
nem tehető meg, már megvették. Mintha nem volna jelentősége, valójában mit
ábrázol a kép, amit egy gazdag öregasszony megvesz… ahogyan a nevében Szabad
András eljut mégis, végül, későn és teljesen hiába a legszabadabb gesztusig: a
kiállításig, amely addig tart, amíg a vörös laborfény…
Kézbe vetette velem ez a kötet
Bartis Attila leginkább megbocsáthatatlan könyvét, A csöndet úgy… kötetét,
amely az elkapott mozdulatlanságokkal tényleg nem hazudik, de annyifélét mond,
ahány az olvasója – kézbe követelődzött a kötet, hogy lássam a képeket, a
szavakkal megrajzolt képek helyett (jobbról
kredenc, vízcsap, balról a sezlon, középen I. az asztalnál harisnyát stoppol…)
végre a képeket lássam, a könyvben, amelyben szavakat akartam látni eredetileg.
Bartis Attilától eddig egyszer sem azt kaptam, amit vártam. Mert egy ennyire
semmire ítélt könyv utolsó néhány oldalát nem vártam. Nem így vártam. Nem volt így
várható. Az a néhány oldal, amely belehelyezett az új évezred első maradéktalan
olvasásába, szabadított fel és rakott rám hallatlan súlyokat, mert tényleg
olyan, mint a vesztőhelyen a kegyelem. Gyönyörű. Odalapozhattok – úgyse
fogjátok érteni, ha nem olvastátok végig Szabad András szavakba exponált
képeit, szépen, sorban, egymás után. Úgy, ahogy Bartis Attila albumba fűzte
őket.
Kiadó: Magvető
Kiadó: Magvető
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése