Noha az idei könyvheti kínálatból
egyértelműen Dávid Veron kalandjainak újabb felvonását vártam leginkább, miután
kézbe kaparintottam, megszaglásztam, forgattam, kigyönyörködtem magam a
borítóban, félretettem, hogy majd ezt viszem magammal nyaralni. Meg nem mondom,
miért követelte magának a „nyaralós könyv” plecsnit, de így tett – fel sem
merült, hogy ne az áldott vízparti nyugalomban olvassam. (Elnézve a netes értékeléseket, képeket, posztokat, ezzel nem voltam
egyedül – ugyan jómagam amikor épp nem olvastam, többnyire aludtam a parton,
tehát személyes megfigyelés eredményével nem szolgálhatok, de nem csodálkoznék,
ha az idei nyár legkedveltebb strandolvasmánya Az arany cimbalom lenne.)
Pedig amúgy nem egy könnyed
strandkönyv – sőt! Nem elég, hogy két évet kellett várni rá a megszokott egy
helyett (…megérte…), ráadásul a szokottnál jóval komorabb hangulatot, véresebb
bűntényeket és kézzelfogható veszélyeket kapunk. Kissé megvezetve éreztem
magam, amikor szembesültem azzal, hogy Veron (a kotnyeles, magát mindig bajba
keverő, nyomozgatni vágyó, túl sokat gondolkodó, hát még mennyit csacsogó, de
azért többnyire a komoly „baj” innenső
oldalán tartózkodó Veron) mekkora kalamajkába keveredik. Csak néztem, mint
pusztai borjú az újkapura, hogy akkor most hogy is van ez? Mert hát arra számítani
lehetett (részben a kronológia, részben a megelőző írói nyilatkozatok okán) hogy
az első világháború közeledtével a bájos (nem cukrosan bájos, inkább
parasztosan bájos) hangnem változik – ám épp a száz évvel ezelőtti nyár
eseményei miatt az olvasó könnyen beleeshetett abba a csapdába, hogy úgymond
mindent a történelmi események „számlájára” ír. Na, ehhez képest hatalmas
meglepetés, hogy Veron nem annyira a trónörökös meggyilkolása és a Monarchia (s
a világ) életét megbolygató szerbiai események miatt merül nyakig a
slamasztikába, hanem egy negyven évvel korábbi betyárhistóriának köszönhetően.
Mely história egyébiránt bőven
szolgál vérfagyasztó következményekkel – minek ide háború, mondhatnánk, ha
lenne kedvünk ironizálni. Csak hát az a szomorú helyzet, hogy a háború olyasmi,
amivel kapcsolatban nincs. Nem is tudtam eldönteni olvasás közben, hogy mi a
hátborzongatóbb: a pusztai betyárok kegyetlenkedései vagy a szarajevói
merényletet követő lázas-hazafias készülődés a közelgő háborúra. Ókanizsán,
csakúgy, mint a Monarchia megannyi városában, a visszavágás vágya, a büszkeség,
az elszántsággal elegy naivitás határozza meg a lakosok viszonyulását a
lehetséges háborúhoz – a fiúk önként és dalolva jelentkeznek a frontokra, s
meggyőződésük, hogy néhány hét alatt megmutatják a gaz szerbeknek, milyen is a
magyarok istene. Tudjuk, mi lett a vége – ezért is szorul össze a torkunk. S
ezért lehet, hogy eleinte - akárcsak az álmos Ókanizsa lakosai - mi sem nagyon
tudunk mit kezdeni a kertek alatt lezajló drámával. Jelesül, hogy néhány
utassal a fedélzetén eltűnik egy társaskocsi.
Hogy Veron miképp keveredik az
eseményekbe s a társaskocsi eltűnésének mi köze holmi betyártörténetekhez,
arról vétek lenne bármit is elárulni – legyen elég annyi, hogy „mindenlébenkanál”
zsurnálhölgyünk (aki már nem is annyira az, de tán jobb, ha Veron megváltozott
életkörülményeiről is mélyen hallgatunk) most aztán tényleg az események
közepébe pottyan. Annyira, hogy a regényidő nagy részében nem is nyomoz –
kénytelenek hát megtenni helyette mások. A nem kevésbé kétbalkezes, ám
rendkívül szórakoztató párost alkotó Remete Pista és Veron bátyja, Dávid Jóska
igazán megérdemelték már, hogy megmutathassák magukat úgy istenigazából az
olvasóknak. Legalább biztosak lehetünk benne, hogy Veron jó kezekben van,
amikor épp neki van szüksége segítségre. Az igazi meglepetés nem is ez, hanem
hogy Veronunk édesapja, Dávid Szilveszter is jelentős szerephez jut – na de
erről meg aztán tényleg hallgatnunk ildomos.
Csupa meglepetés ez a regény, s
bár nem jellemző rám, hogy sírva fakadnék, ha véletlenül valaki felfedi a
cselekmény fordulatait (a legtöbb könyvnek konkrétan megnézem a végét, mielőtt
belekezdenék), ezúttal kifejezetten örültem, hogy a fülszöveg (s az előzetes
hírverés) ily keveset árult el abból, mit tartogat Az arany cimbalom. S bár nagyon hiányzott a megszokott békebeli
ókanizsai hangulat (annyira rákészültem már, hogy négyszázegynéhány oldalon
keresztül szívhatom magamba), amit kaptam helyette, arra sem lehet panasz –
betyárromantika helyett (amiről egyébiránt fogalmam sincs, mennyire „rántja le
a leplet” a szerző, lévén hogy sosem olvastam betyártörténeteket) igazi
vérgőzös akciót; délutáni tea melletti kedélyes nyomozgatás helyett több
idősíkon játszódó, rendkívül ügyesen összerakott, az olvasót számtalanszor
megvezető, nem egykönnyen kibogozható krimit.
Sokszor felmerült már a
sorozattal kapcsolatban, hogy vajon folytatódhat-e a világháború idején, s
utána, hogy bele lehet-e keverni egy ilyen kedélyes krimibe a Trianon utáni
országszakadást vagy a háborús áldozatokat – volt idő, amikor azt mondtam, nem,
a Veron-krimik maradjanak csak meg a saját kicsit poros, kicsit ártatlan,
békebeli jellegüknél, amit nem szennyeznek be politikai perpatvarok, tömeges
halálok, világégések. Most, a negyedik kötet után azt mondom, ez a világ bármit
kibír – és ezt most nagyon komolyan gondolom. Baráth Kata ezzel a kötettel
számomra minden kétséget kizáróan bebizonyította, hogy meg tud újulni, át tudja
színezni úgy a már tökéletesen
megrajzolt világát, hogy az bármilyen körülményekhez alkalmazkodjon, tud annyit
árnyalni a már kötetekkel ezelőtt
megtalált hangon, hogy egy percig se érezzük azt: „lógnak” rajta a ráaggatott,
túlságosan nagyméretű konfliktusok. Úgyhogy hajrá tovább, kedves Dávid Veron –
ha ilyen az eredmény, egye fene, azt se bánom, ha többet kell várni a következő
kalandra!
Kiadó: Agave
Olyan nagyon jó posztot írtál róla, én meg még mindig olyan szenvedősnek érzem. A betyárrészek kifejezetten untatnak. Sokkal social life-osabb krimire számítottam. Veronka aranyos, meg minden, de úgy érzem ebben a 250 oldalban eddig nem sok minden zajlott, a társaskocsis rabláson és a roppant hosszan leírt vonatrabláson kívül (hajj, akkor kicsit kivoltam, és félredobtam a kötetet vagy két hétre.).
VálaszTörlésHogy lesz jobb, el nem tudom képzelni... ? mondjuk azt sem, hogy hogy kapcsolódik a két szál. Gyorsabban kellene haladnom vele, de olyan cirádásak a mondatai, hogy alig bírom nyelni őket. A türkizkék volt még nekem ilyen nyelvileg nyögvenyelős, A borostyán hárfát imádtam legjobban, nagyon hiányzik annak a hangulata. :(
Most ez ilyen panaszolkodós, bocs :(
Hát sajnálom, nem tudom, mi biztatót írjak, néha van ilyen hogy egyszerűen nem pásszoltok össze te meg a könyv :(
TörlésNekem is nehezen indult egyébként, de betudtam annak, hogy annyira mást vártam (a korábbi hangulatot) - de amikor kezdtem kapisgálni a kapcsolatot a két szál között, nekem akkor eléggé beindult, vissza is olvasgattam utalások után kutatva, meg minden :)
A végére meg nagyon beleszerettem :)
Azért drukkolok hogy ne csalódj nagyot!
Visszajöttem, visszajöttem, és tényleg, onnan sokkal jobb, amikor már kezdem érteni, hogy kapcsolódik a két szál, ez meg kb. pont akkortól kezdődött ameddig írtam hogy nem szeretem, a 250. oldal körül fordult egyet és most sokkal jobban élvezem már, csak lenne is időm leülni vele normálisan. :) :)
TörlésAzért majd kicsit megkritizálom mindenképpen az elejét, nekem valahogy túl "fiús" volt, ami hülyén hangzik, de tényleg így éreztem.
Most már izgulok rajta, lányosan, szóval jó lesz ez, még ha a betyárok nem is az én kedvelt terepem... :)
Dejó, dejó :))) Mondtam én, hogy beindul :) Kíváncsi leszek nagyon, mit írsz róla - amúgy én is fiúsabbnak éreztem kicsit, de lehet ez csak a betyárkodás miatt volt, meg mert két pasi nyomozott és nem volt olyan hangsúlyos Veron csetlés-botlása :)
Törlés