Valahol mindig kellemetlen, amikor
az ember egekbe nyúló várakozásokkal vesz kézbe egy könyvet – egy ponton túl az
elvárások könnyen teljesíthetetlenné válnak, és adja magát a csalódás. Azt
hiszem, így jártam Moskát Anita bemutatkozó regényével: mire eljutottam az
olvasásig, annyian (és annyi helyen) írták le (vagy mondták el szóban) hogy ez
a regény mennyire zseniális, hogy még ha az is lenne, akkor is ott lebegett
volna a fejem felett olvasás közben a csalódás halovány árnya. Tanulság? Nem
kéne olvasás előtt mások véleményét olvasgatni (és tán nem kéne ragaszkodni
ahhoz, hogy azon frissiben olvassunk kurrens megjelenéseket) – vissza lehetne
térni a hirtelen felindulásból elkövetett olvasás gyakorlatához. Már csak azért
is, mert ez a regény például nem érdemli meg, hogy a túlzó elvárásaim miatt
negatívan értékeljem – nagyon nem!
A Bábel fiai több mint korrekten összerakott (portál) fantasy – szívesebben
gondolok úgy rá, mint a fantasy és a szépirodalom határán egyensúlyozó, még
ide-oda billegő valláskritikára és fejlődéstörténetre. Érdekes a fő témául és
helyszínül választott bibliai Bábel tornya: amit tudunk róla, az alapján az
emberi nagyravágyás, az ember isteni hatalomra törésének örök szimbóluma, s
mint ilyen, pusztulásában kicsinységünk és kiszolgáltatottságunk megjelenítője
is egyben. Mindannyian ismerjük a történetet a torony pusztulásáról és a
nyelvek kialakulásáról – ám hogy mi volt ama torony valójában, s mi lett a
sorsa a későbbiekben, arról már nincs tudomásunk. Ezt a hézagot töltötte ki
Moskát Anita a bábeli tornyot újraépítő próféta, Léonard Chateau segítségével –
aki a torony pusztulása után a semmiből a pusztaságba érkezvén összefogja a
Bábel környéki falvak lakóit, hitet és megélhetést ad nekik, vezeti őket,
megdicsőülést ígér, s cserébe csak egyet kér: áldozzanak mindent a toronynak. A
munkájukat, az egészségüket, a gyermekeiket, az életüket. S a leomlott torony
átkos árnyékában élők mennek, ha nem is az első szavára, de mennek, mert hinni
akarnak – abban, hogy létezik számukra megbocsátás, hogy az első torony
leomlása nem örök kárhozatot hoz rájuk, hanem csak egy közjáték. És építik a
tornyot, vérrel-verejtékkel, áldozattal, hittel.
Szentként tisztelik a prófétát,
mert értelmet ad porszemnyi életüknek – s hogy ki ő, mi ő valójában, azt nem
csupán nem tudják, nem is érdekli őket. Az egyetlen, ami számít, a torony. A
megdicsőülés, ami elkészültekor mindazokra vár, akik vérüket, testrészüket,
látásukat áldozták érte, vagy „csupán” félholtra dolgozták magukat az építésén.
A népnek hit kell, cél kell – ezt ismeri fel a próféta, és ezt nem képes
felismerni megannyi pofon után sem fia, a főpapi tisztet és a torony építésének
küldetését atyja halála után megöröklő kvázi-főszereplőnk, Arzén.
Aki mintha nem is lenne önmaga –
és ezzel a regény nagyon sok szinten (és nagyon ügyesen) eljátszik. Arzén báb,
egyfelől apja bábja – aki a létező legkegyetlenebb despota apákhoz méltón
befolyásolta, törte meg, és dobta el fiait, ahogy a célja diktálta; másfelől
saját sértettsége bábja – ami sosem engedi, hogy kilépjen az apa borzalmas
tetteinek árnyékából. Iskolapéldája a szülők által irányított, az irányítás
ellen állandóan hiába lázadozó utódoknak, akik leginkább azt az egy örök
igazságot nem ismerik fel, hogy akkor és csak akkor van esélyük kilépni a gyűlölt
atya árnyékából, ha egyszer végre egy tettüket nem az határozza meg, hogy az ellenkezőjét csinálják annak, amit a
másik – ha elkezdenek végre saját
értékeik mentén gondolkodni. Arzén „küldetése” a regény során megtanulni
kilépni az apa árnyékából – s ezzel párhuzamosan megtanulni együtt élni a
tudattal, hogy ha belefeszülünk is, akkor is hordozzuk őket magunkban…
Kár is lenne tagadnom, hogy
sajátos nézőpontból olvastam a könyvet (ahogy tulajdonképpen mindannyian „sajátos”
nézőpontból olvassuk a könyveket) – ennek köszönhető, hogy Arzén atyjával
folytatott küzdelme mellett az én szememben eltörpült az egész fantasy-szál, a „másik
világból” érkezett utazókkal, a torony építésével, áldozatokkal együtt. Lehet
ebben némi szerepe annak is, hogy míg a főpap alakját igazán élőnek, érdekesnek
és lehetőségekkel telinek éreztem, Dávid, a napjaink Budapestjéről Bábelbe
keveredett, látását fokozatosan elvesztő festő totálisan idegen, mi több,
idegesítő maradt, míg nővére, Lívi a maga kissé erőltetett szürke-bölcsészlányságával
és áldozatkészségével számomra hangyányit klisés. Igazság szerint azt se bántam
volna, ha a budapesti szál, az „új próféta” és ez az egész „átjárás” úgy, ahogy
van, kimarad – annyival érdekesebb volt a bábeli történések háttere.
Amit egyfelől a karizmatikus
próféta munkássága, másfelől a torony és a belé vetett hit alkot – a kettő
elválaszthatatlan egymástól, s adja magát a kérdés: az egyik fakad a másikból
vagy fordítva? Vajon Szent Léonard csupán egy jó érzékű szélhámos, aki felismerte
a toronyban rejlő lehetőségeket vagy valóban kiválasztott? Létezik-e az isteni
erő, ami áthatja a torony minden porcikáját, amitől ez a kőhalom élő, lélegző,
önálló akarattal bíró lénnyé lényegül át, vagy csupán a vakhit láttatja ezt a
nagysága előtt áldozókkal? Vajon az isteni akarat alakítja a hitünket, vagy mi
alakítjuk Istent? Örök kérdések ezek, amelyeket hiszem, hogy nem lehet elégszer
feltenni.
Sokrétű, izgalmas, érdekes és
nagyon okos könyv ez – mégis,
valahogy nem került igazán közel hozzám. Nem éreztem azt, hogy a bőröm alá
kúszik, nem rabolta úgy a figyelmem, hogy ne tudjak bármikor felnézni belőle, nem
férkőzött be az álmaimba, ahogy az igazán szuggesztív fantasy-látomások
szoktak. Kicsit úgy éreztem magam, mintha a borító gomolygó füstfátyolán
keresztül néztem volna a történéseket. Épp az a pici plusz hiányzott, amitől ez
a füstfátyol szétoszlik és elemi erővel szippant magába Bábel… Ezzel együtt is vitathatatlan,
hogy az év egyik legfigyelemreméltóbb magyar fantasy megjelenése e regény – az
pedig biztosra vehető, hogy bármit ír a jövőben Moskát Anita, én minimum
belekóstolok.
Kiadó: Gabo
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése