Szél támad!... Élni próbáljunk meg újra!
Az óriás lég könyvem nyitja, fújja…
Paul Valéry:
Tengerparti Temető
A repülőgép a maga keltette
szelet kihasználó játékszer – az életünket bízzuk a sebességtől szárnyak lovagolta
szélre. Aki repülőgépet tervez, az szelet is tervez köré. Szelet, ami támad, ha
nehéz testünk sebességbe rántjuk, hogy elszakadjon a földtől. A művészet is
szelet álmodik a szavak, a képek köré. Ami repít – a lelkünk emeli, nehéz,
súlyos, mégis repülni vágyó lelkeink. Nekem évek óta az egyik legkedvesebb
repítőm Mijazaki Hajao. Aki immár talán tényleg leszáll, elengedi a szeleket.
Úgy hírlik róla, ez volt az utolsó szél, amit támasztott. Ha igaz volna, ha nem
tér vissza hetedszer is a rajzasztala mellé repíteni bennünket, álmodni nekünk
– hát gyönyörű búcsúval köszönt el. Hiszen ennyire nyíltan még soha nem
fogalmazta bele egyetlen filmjébe sem saját magát.
Mijazaki jelen van minden
filmjében – ő a kisfiú, aki ébren is álmodik; aki hol varázsvilágokban repül,
hol elcsavart valóságokban; pedállal hajtott propellerrel, vagy disznóvá
változva akár. De soha ennyire nyíltan nem fogalmazta filmbe saját magát; a
kisfiút, aki felnőtté cseperedve tényleg csak „hivatásos álmodó”: tervező
lehet, gyönge, rövidlátó szemével pilóta nem. Jiro Horikoshi hasonló lelki
alkatú ember lehetett, mint a megidézője, lelki rokon – így érzik e film minden
moccanásán. Érzik Mijazaki Hajao azonosulása gyermekkori bálványával. Aki szintén
nem lehetett pilóta, de megtervezte korának egyik forradalmi újdonságokkal
bőven telipakolt repülőgépét; az elmaradott ipari háttérből, gyengébb
teljesítményű motorból, alapanyaghiányból fakadó hátrányokat elképesztő
aerodinamikai trükkökkel, korát megelőző, a legapróbb részletekre ügyelő
tervezéssel kompenzálva – bőven a szélcsatorna-korszak előtt.
A Zero vadászgép a
haditengerészeti légierő pályázati kiírását másfélszeresen teljesítette túl, és
a Csendes-óceánon a háború első éveiben nem akadt versenytársa az égen.
Nevezhetjük Horikoshit háborús bűnösnek, aki sokakat legyilkoló fegyvert
tervezett – de ebben az értelemben minden repülőgépgyár, mérnök és gyártó, sőt,
minden háborús pilótahős is gyilkos, háborús bűnös. A repülőgép gyönyörű álom –
mondja a nagy, közös álmok egyikében Jiro bálványa: Caproni. Aki az utolsó
álomban fájdalmasra egészíti a mondatot: a repülés álma gyönyörű, de
szentségtörő álom. Mi, egész emberiség használjuk folyvást a legszebb álmainkat
gyilkolásra. S ilyen értelemben a művészet is mindig szentségtörés. Az alkotó
ilyen nyíltan soha nem fogalmazta bele a filmjébe saját magát: a művész
rendszerint szintén kényes határfelületeken repül, törés-közeli állapotban – s
nem tehet semmit az ellen, ha félreértik.
Mijazaki jelen van ebben a
filmben. Leginkább a figyelemben érzik az azonosulás. Jiro iszonyú
koncentrációval figyel. A kor kulcsszava az ifjú szamuráj számára a hagyományé:
a kötelességtudat. Elhivatott ember kötelességtudata rémületig fókuszált
figyelmet szül. Ez a figyelem például bezárja a fület minden másra. Nemcsak a
tervezés közben kalkulál a hiányokkal. Álmok repítenek ebben a filmben (nem
gondolnád ugye, hogy az álom is koncentráció…) de például a környezet hangjai
nem. A környezet hangjai nagyon sokszor hiányoznak. Jiro annyira figyel, a
számításaira, a víziójára, az álmokra – vagy arra a lányra, akit első
pillanattól fogva szeret, hogy nem hallja a környezetét. Nem hallja a rémület
hangjait a földrengéskor, s az azt követő tűzvészben. Nem hallja a tüntetők
kiabálását. Nagyon sokszor azt sem, aki hozzá fordulva mondana valamit. Aki jól
figyel, jól fókuszál, annak megszűnik a környezet. Viszont aki ennyire figyel,
az bele is feszül a figyelésbe. Jiro és kollégái láncdohányosok – valamivel
oldaniuk kell a feszültséget, s erre alkalmas volt az akkor legdivatosabb drog,
a cigaretta. Aki leszokott, ebben a filmben elsóvároghat a veszteségen, amit az
egészsége megóvása érdekében vállalt (s megtanulhatja: nem lemondani kell,
hanem a fegyelmezett figyelmet tudni kell másképp lazítani…).
Mijazaki jelen van a filmjeiben. És
mindig jelen vannak filmjeiben azok is, akiket szeret. A lány, aki elvarázsol,
de a maga módján megfoghatatlan: kiérdemelni lehetetlen, csak ajándékba kapható
a sorstól. Olyan fájdalmasan szép (és annyira japán) ez a szerelem!
Betegségében, gyengeségében is erős nővel, aki az élni akarásánál is jobban
szeret. A halálhoz való másféle viszony, egyfajta permanens halálra ítéltség
(ezúttal) a tuberkolózison át. Nem tudom, vajon Jiro Horitoshinak a valóságban
is át kellett-e élnie ezt a veszteséget, de nem is érdekel. Tudom, hogy Mijazaki
a maga módján átélte. Jelen vannak a filmjeiben, akiket gyászol. A nagymama
annyi filmen át feltűnő figurája, a külső csúfság alá rejtőző gyönyörű lélek,
aki ebben a filmben nemet váltott, Castorp úr lett belőle. Álom az álomban – a
zsidó menekült a hegyvidéki nyaralóba Thomas Mann Varázshegyét álmodja, a
helyet, amely ütközőzóna-jellege mentén is elsősorban gyógyít és nemesít. Aki
bajba keveri Jiro-t, a puszta ismeretséggel, de el is helyezi a világban azzal
a pár, jól megválasztott, iránymutató szóval.
Jelen van a békeszeretete. Nem
csak Jiro lelkiismeret-furdalásában, a géproncsok nyomorúságos halmaiban, a
végén. A gépek tényleg nem tértek vissza. És az álmodó valóban felelős. Nem
úgy, ahogyan ítészei felelőssé tennék. Az alkotó ember felel. Válaszol a
világra, amikor fest, farag, ír – amikor filmet álmodik. Felel, és nem bújhat
ki a felelősség alól ez által. Az alkotás szárnyakat adó erejét mi használjuk
repülésre. A mi nehézkes lelkünk repül általa – s ahogy a repülőgép tervezője
is az iparnak, s végső soron a harcmezőnek tervez, úgy nem vonhatja ki magát az
alkotó a szórakoztató ipar teremtette játéktérből. Hiszen még mi is ezt
követeljük tőle: izgalmat, adrenalint, a legszelídebb mesékben is! Egy
rajzfilmben is, amely nem a gyerekeknek készült – mert minden szépségéhez
szerintem érettség kell.
Mijazaki jelen van ebben a
filmben. A filmben, amelyben szél támad, felkavar mindent, tűz pernyéjét és
betegítő esőt ugyanúgy hoz, mint enyhülést; fájdalmat és halált ugyanúgy emel,
ahogyan a mi nehéz, annyi mindentől súlyosuló lelkeink. És én akárhány szót
fűznék még ide, akkor se tudnám méltón megköszönni neki ezt a szelet sem.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése