Megyek utánad, mondja a címben Grecsó Krisztián – hozzágondolom: az
után, akiből lettem. Így jár mind, aki nem
bírja majd a saját életét. Így jár mind, akinek nem lehet húzni a saját perceit tovább, mint levedlett kabátot,
hátizsákot, kifordult belet, ezért mindig kifelé néz majd. Ösztönös
menekülésben önmaga elől, a figyelembe, kifelé. Amíg aztán a valaholban, ahova
némi szerencsével mégis megérkezik (hívhatjuk e valahol-t egyfajta
szereptelenségnek) el nem indul maga után – visszamenőleg. Megyek utánad, mondja a címben Grecsó Krisztián, vállaltan: ki-kiszólva
hozzánk, olvasókhoz: Daru én vagyok. Önrajz,
tükör, nem szó szerinti, nyilván, hiszen irodalom is, jó irodalom – épp ezért
utánunk is elindul. Amikor olvasom, bennem is elindul valami az egykori önmagam
után. Generációs élményazonosságok – vagy épp az eltérő ritmusban is ismerős
stációk? Valójában egyik sem. Darut a szerelmei által látjuk. Amikor olvasom,
magam is a szerelmeimen át látom. Ez a közös – ha elég bátor vagyok hozzá. Hogy
kimondjam én is: mindenki magát szereti
legjobban, és nem is szeret mást.
Féltem kézbe venni, de hál’
Istennek a Mellettem elférsz
gyönyörűen megtalált hangján mesél. Most úgy látom: Grecsóról fokozatosan
lekopik a felesleg, ami például a Pletykaanyut
(nekem) modorossá, keresetté tette. Szikárabb, mégis gyönyörűen jelzőzött
mondatai lettek. Lekopik róla egyfajta írói babaháj. Mondjuk így: a trükk. Ami
marad: átélhető. Utólag, újra. Persze ma
tudni valamit, amikor már semmi nincs abból a világból, talán még a házakat is
elbontották, vagy építettek melléjük újakat, amikor már senki sem emlékszik
arra a fullasztó kis telepre, arra a falura, azokra a kamaszokra, fölösleges
dolog. Nem változtat a megtörténten. Valójában azon sem, aki elindul
utánad. De mivel reménytelenül rövid
részekben lehet élvezni, hogy az ember van,
hogy él, ezek a rövid részletek töltik meg kincseikkel az emlékezetet.
Meg a lelkiismeret. Megyek utánad, te nő, életem nője. Kollégiumi
szobákba, albérletekbe, idegen ízű városokba. Hét nő, nyolc tételben, mind akar
valamit Darutól, ritkán azt, amit ő akarna tőlük. Lili, Eszter, Petra, Gréta, Sára,
Adél, Juli. A neveken túl bűn lenne bármit elárulni. Minden kapcsolat megkapja
a maga stílusát, az egyben tartott mesélő-hangon belül. Az első szerelem
kamaszhangon szól, a tragédia ballada-hangon pendül, az illúziók
rabmadár-hangon verődnek a rácsról, a vesztésük az ágy ütemes nyikorgásának
csömör-hangja, egészen az őrület kijózanító elhallgatásáig. Hogy lesz
valakiből, aki a mesélt pillanatokra
vágyott, amikor rendkívülinek érezhette magát, felnőtt, aki már érti: korlátok
nélkül szabad. Hiszen az élet felelősség: el lehet rontani. És sokan érezzük úgy: az elrontásaink korlátozta
rabmadarakká leszünk csak az idővel. Nem érünk meg, mint a bor, csak
természetünk szerint száradunk-pimpósodunk, ki-ki a maga vérmérséklete szerint.
Ahogy Daru apja beleszáradt az örökölt sorsba. Ahogy kedvenc regényből regénybe
rántott hősöm: Domos pimpósodott a maga megszenvedett gyökértelenségébe. Grecsó
könyveinek világa összeér e könyvben. A Megyek
utánad a többi könyv után is elindul.
Olvasás közben felismerve ezt,
már nehezebben azonosulok – de mégsem válok le az olvasmányról, nem válik
előttem egy idegen magán-mitológiájává. Mert egyszer csak megint meglegyint a
felismertető. Az ismert állapot fájdalmasan „belülről kitolt” rajza. A párról,
akik szertelenül boldogok, amikor
megveszik a lakást, és biztosak benne, hogy ez a boldogság örökké tart majd. De
a boldogság nem biztos ebben, nem akar örökké tartani. Addig, az első lakásig
tart. Az emlékekről, amelyek nem
tartanak ki, ez már nem az a világ, ahol az ember a repedéseket is ismerte, tudta, hol lejt a járda, hol terem az édes
bónamenta. Amikor az ember már nem
ismeri az utcák titkait. Amikor észreveszi: aki után menne, egy idegen.
Akit el kell engedni, kívül és magamban. Írtam: a valaholban, amely a legkevésbé hasonlít a menekülésre. Ahol aki utánad indult, végre utolér. Amikor végre utolérsz valakit. És tudsz. Hiszen csak azt engedheted el, amit tudsz. Ami nem lesz tudottá benned, az zárvány, örökös részed marad – és meghatároz. Odatolakszik a van elé, ha nem vigyázol. Mert a nyolcadik tétel: Juli van. Ez is fontos tudás: csak akkor nézz vissza, hogy mi mindent engedj el, ha van honnan. Ha van ki mellől. Nem tudom, hogy Grecsónak épp van-e ki mellől. De megköszönöm neki ezt is. Ezt a tudást. A könyvvel együtt, amelyik megtanított másképp emlékezni, mint ahogyan eddig csináltam.
Akit el kell engedni, kívül és magamban. Írtam: a valaholban, amely a legkevésbé hasonlít a menekülésre. Ahol aki utánad indult, végre utolér. Amikor végre utolérsz valakit. És tudsz. Hiszen csak azt engedheted el, amit tudsz. Ami nem lesz tudottá benned, az zárvány, örökös részed marad – és meghatároz. Odatolakszik a van elé, ha nem vigyázol. Mert a nyolcadik tétel: Juli van. Ez is fontos tudás: csak akkor nézz vissza, hogy mi mindent engedj el, ha van honnan. Ha van ki mellől. Nem tudom, hogy Grecsónak épp van-e ki mellől. De megköszönöm neki ezt is. Ezt a tudást. A könyvvel együtt, amelyik megtanított másképp emlékezni, mint ahogyan eddig csináltam.
Kiadó: Magvető
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése