Az idei Oscar-szezon egyik nagy
meglepetése volt az Amerikai botrány –
David O. Russell gigantikus haj- és
dekoltázsparádéja szép lassan kúszott fel a legnagyobb esélyesek közé,
összeszedett jó néhány kritikusi díjat és Golden Globe-ot, hogy aztán igazi
tankönyvbe illő pofáraesést produkáljon az Akadémia díjátadóján: ritkán fordul
elő, hogy egy ennyire felkapott esélyes egy díjat se nyerjen. Hogy
megérdemelte-e vagy sem, arról teljesen felesleges vitatkozni, inkább az a
kérdés szerintem, hogyan és miért is lett ekkora kritikuskedvenc a szezon
során. No meg hogy az azért folyamatosan jelen lévő fanyalgó vélemények
ellenére miért is harapnak rá annyira a nézők.
Mert története, az például nem
nagyon van. Rövid időn belül ez a második film, amiről teljes joggal leírhatom:
egy hatalmasra fújt, színes-szagos, de üres lufi az egész (az első A Wall Street farkasa volt). Viszont van
stílusa, nem is akármilyen, hangulata, lendülete, és olyan színészi alakításai,
amiktől lazán hanyatt vágódhatunk a moziban. És néha ez épp elég – sőt, több
mint elég. Lehet, hogy egy újraéledő trendnek vagyunk tanúi? Mintha megint csak
előtérbe kerülnének az olyan stílusfilmek, mint anno az Ocean’s Eleven – melyek esetében a sztori csak másodlagos, az első
megkérdőjelezhetetlenül az életérzés.
Márpedig e téren az Amerikai botrány
szorosan ott liheg a Soderbergh-klasszikus nyomában.
A hetvenes évek Amerikájában két kisstílű
szélhámos, a dörzsölt Irving és a gyönyörű Sydney kispénzű, bepalizható és
kellően kétségbeesett szerencsétlenektől szedik el a pénzüket, fiktív
kölcsönöket ígérve, míg be nem lép az irodájukba az ambíciózus és kissé mániás
FBI-ügynök, Richie DiMaso. Aki aztán annak rendje és módja szerint alkut ajánl nekik:
ha segítenek lépre csalni egy-két korrupt politikust, esetleg elengedik a
büntetésüket. Kezdetét veszi hát a valós történéseken alapuló akció, melynek
során ál-olajsejkek, FBI-milliók és egy fejleszteni vágyó, ám jóakaratában az
orránál tovább nem látó Camden-i polgármester segítségével lepleztek le számos
képviselőt és egy szenátort. Csak aztán valami valahol félresiklott – időközben
belépett a képbe a maffia, egyeseknek érzéseik lettek, sőt, mintha még valami
lelkiismeret-féle is képbe került volna, másokat meg épp hogy elkapott a
gépszíj, és nem tudtak időben megállni. Szerencsére Russell nem tragédiát
forgatott – bár bizonyos pontokon gyaníthatjuk, hogy hőseink a szakadék felé
rohannak, megmaradunk a komédiába tuszkolható kudarcok szintjén. Szerencsére,
mert így felszabadultan szórakozhatunk, anélkül, hogy a rendező szemére
hánynánk a film hiányosságait – drámában ez a felszínesség azért nem menne el.
Hogy itt ennyire jól működik,
abban kulcsszerepe van a színészgárdának – mondják, vannak olyan rendezők,
akiknek legnagyobb erőssége, hogy színészeikből kihozzák a maximumot, még ha
filmjeik nem is tartoznak a zseniális alkotások közé – meggyőződésem, hogy
David O. Russell is közéjük tartozik. Ha ezen az úton halad tovább, előbb-utóbb
arról lesz híres, hogy szinte minden filmje teli van fantasztikus
alakításokkal, és Hollywood összes feltörekvő színészpalántája az ő küszöbét
fogja rágni szerepért (az utóbbi években ő „rendezte” Oscarig Christian Bale-t és Jennifer Lawrence-t is, egyébként meg
utóbbi három filmje összesen tizenegy (!) színészi jelölést kapott). Az Amerikai botrányt mind a négy színészi
kategóriában jelölték, ami viszonylag ritkán jön össze – egyedül azt sajnálom,
hogy Jeremy Renner tupírozott
polgármestere kimaradt a szórásból, pedig nem kevésbé volt erőteljes az
alakítása, mint Bradley Cooperé. Mindenki
akkora élvezettel és olyan felszabadultsággal komédiázta végig a filmet, hogy
azt a szó legszorosabb értelmében élmény nézni. Amikor nem azt látod, hogy
igen, XY már megint lenyomja a kötelező köröket a néhány milliós gázsiért, hanem
azt, hogy egy baromira tehetséges művész apait-anyait beleadva felépít egy figurát,
és úgy lakik benne, hogy fel sem merül: szerepet játszik. És ez még akkor is
igaz, ha néhol irritálóan színpadias jelenetek is becsúsztak – mert elhiszem,
hogy ezek a figurák voltak színpadiasak, ez a kor volt színpadias, ez a
többszörös átverésekben tobzódó, kisstílű, félig amatőr, félig „botrányos” akció volt színpadias.
Sokaknak valószínűleg semmi más
nem marad meg a filmből, csak Jennifer
Lawrence totálisan szétcsúszott házisárkány-ordibálása (valójában
iskolapéldája a depressziós érzelmi manipulációnak), Amy Adams félelmetes dekoltázsa, Bradley Cooper hajcsavarói vagy
Christian Bale sörhasa (no meg az amúgy önmagában zseniális nyitójelenet
póthajjal és ragasztóval) – pedig ennél azért jóval többről szól. Egy korról, egy
helyről és egy életérzésről – arról, hogy mindannyian túl akarunk élni,
kapálózunk ebben az életnek nevezett pocsolyában, újra meg újra „kitaláljuk
magunkat”, és reménykedünk, hogy előbb-utóbb olyan vizekbe keveredünk, amik
tágasabbak, színesebbek, tisztábbak (vagy legalábbis kevésbé zavarosak). Vannak
álmaink, kitörési kísérleteink, amik hol sikerülnek, hol nem, elszúrt
kapcsolataink és nagyszabású terveink – de mindezek közepette azért a
legfontosabb, hogy legyen mellettünk egy másik szélhámos, aki fogja a kezünk és
akivel aztán beúszhatunk azokra a tisztább vizekre. Minden más csak tupír és
diszkógömb.
Egyetértek, hogy látszott rajtuk, hogy nagyon élvezik a szerepeiket a színészek, lubickoltak ebben a filmben, legalább annyira mint mi, nézők. Az utolsó mondatod üt :D
VálaszTörlésKöszi :D
Törlés