Nagyjából tíz éves korom óta
szent és sérthetetlen nálam, hogy az Oscar-díj átadót azt bizony nézni kell.
Ilyenkor tuti a vasárnap éjszakai virrasztás, popcorn- és kólahegyekkel a kézügyben,
másnap ellógott iskolával, egyetemi előadással, később szabinappal. Persze mint
minden magára valamit adó filmrajongó, én is tisztában vagyok vele, hogy az Oscar
elsősorban egy giga-show, önfényezés, marketing és sok-sok pénz – maga a díj művészi
értéke minimum megkérdőjelezhető. Emlékszem, nekem tizenöt éves koromban jött
el a „megvilágosodás” amikor a tündibündi, de színészileg nagyjából nulla
Gwyneth Paltrow-t díjazták a csodás Cate Blanchett helyett – azóta egészséges
távolságtartással figyelem, ki nyer és ki nem.
Annál érdekesebb, milyen lesz a
show, ki lesz a műsorvezető, milyen „attrakciókat” találnak ki a forgatókönyvírók,
ki sírja szét a köszönőbeszédét és kit kevernek le idő előtt. S persze, hogy ki
esik hasra a vörös szőnyegen – apropó, vörös szőnyeg! Valljuk be, a díjazottak
listájánál is érdekesebbek a díjátadó utáni napokban a netet ellepő galériák a
legszebb estélyikről, a legszebb színésznőkről, a legfantáziadúsabb
szmokingokról (meddig lehet egy szmokingot variálni?), a legidétlenebb pózokról.
Gyakran éri az a vád a díjkiosztót, hogy unalmas, önismétlő, túlságosan
konzervatív – amiben van is némi igazság. Az olyan állandóan ismétlődő körök,
mint a legjobb betétdal kategória jelöltjeinek meghallgatása, a legjobb
filmzenékből készült montázs, a legjobb film kategória jelöltjeinek (most már
ugye öt helyett ráadásul akár tíz) bemutatása, tisztelgő klipek az azévi
évfordulós (idén például az Óz, a csodák
csodája megjelenésének hetvenedik évfordulójáról volt muszáj megemlékezni)
illetve kiemelt téma előtt (idén a „filmhősök” – hogy ennek mi értelme volt,
arra nem sikerült rájönnöm a három lagymatag videóösszeállítás után), mind
lassítják az amúgy sem rövid eseményt, és pláne Európából nézve, a hajnali
órákban könnyen elálmosítják az embert. És akkor még nem is beszéltünk az átlag
három díjanként beiktatott reklámszünetről (ami nem is lett volna olyan
szörnyű, ha az HBO nem pontosan ugyanazt
a néhány reklámot adta volna le minden szünetben). Ha kihagynák a
tiszteletköröket és a rengeteg reklámot, egy feszes, poénos kétórás show
lehetne – így három és fél óra, ami csak részben izgi.
Szerencsére idén legalább az
érdemi részek szórakoztatóak voltak – köszönhetően Ellen DeGeneres-nek, aki
2007 után másodszor vezette a díjátadót. DeGeneres az USA egyik legnépszerűbb
női komikusa, emellett az egyik legismertebb leszbikus ikon odaát – e tekintetben
a konzervatív Akadémia részéről akár meglepő is lehetne a választás. Mégsem az,
hisz DeGeneres közismerten az intelligens és sosem bántó humorú komikusok közé
tartozik – a díjátadót is e szellemben vezette. Kevesebb harsány, térdcsapkodós
poén, kevesebb sztáralázás, sokkal több lazaság és csibészes humor jellemezte
az estét. Noha én legszívesebben a Ricky Gervais-féle odamondogatós stílust
látnám az Oscar színpadán (imádtam azokat a Golden Globe-átadókat, amiket ő
vezetett), nagyon jól szórakoztam DeGeneres könnyedségén.
Aki túl azon, hogy mindenkivel
cimbizett egy sort aki kapható volt rá – „védjegye” hogy sokat jár le a
közönség soraiba – nem hagyta ki hogy poénkodjon Jennifer Lawrence esésein (a
tavalyi lépcsős fiaskó után idén a vörös szőnyegen esett hasra), Jonah Hill
faroklóbálásán A Wall Street farkasából
(elsütve a saját melegségére utaló „kötelező” poént), és napjaink irritáló
selfie-divatján. Le is fagyasztotta a twittert amikor összetrombitált egy halom színészt hogy megdöntsék a „legtöbb retweet” rekordját. Aztán megéhezett és
pizzát rendelt, amire úgy kalapozta össze a pénzt a sztároktól – kis fricska a
feleslegesen hosszúra nyújtott show-nak?
Mely show egyébként érdemi
meglepetést nem nagyon tartogatott. Bár az elmúlt hónapokban mindenki arról
cikkezett, mennyire jó, hogy ilyen izgalmas az Oscar-verseny, a végén mégis pontosan
azok nyertek, akiket előre meg lehetett jósolni. Tény, a különböző filmes céhek
és a Golden Globe valamint BAFTA díjak szétszóródása okán nem lehetett annyira biztosra menni, és az utolsó
pillanatig kérdéses volt, hogy a fődíjat a 12
év rabszolgaság, az Amerikai botrány
vagy a Gravitáció viszi-e el, de
azért nagyon senki nem lepődött meg, amikor a „leginkább Akadémia-barát” film
lett a végső befutó. Mert hát ahogy biztosra vehető, hogy Meryl Streep tök
mindegy, miben játszik, jelölik, úgy az is borítékolható, hogy ha egy filmben
előkerül a rabszolgaság (vagy a holokauszt) témája, az jó eséllyel indul a
fődíjért. A megelőző napokban a netet látszólag lázban tartó kérdésekre (Nyer-e
végre Leo? Kaphat-e Jennifer Lawrence ilyen fiatalon két egymás utáni évben
díjat? Lesz-e végre latino vagy afroamerikai díjazott rendező?) is nagyjából biztosan
lehetett tudni a választ (Nem. Nem. Igen.). Az egyetlen igazi meglepetést (hogy
kellemes vagy kellemetlen, döntse el mindenki maga) az Amerikai botrány teljes mellőzése okozta – azt hiszem, függetlenül
attól, hogy kaptak-e szobrot, vagy sem, az alkotók pont olyan jól érezték
magukat itt is, mint a forgatáson. (Egyébként meg nagyjából biztosra vehető,
hogy amelyiküket még nem díjazták, azt előbb-utóbb fogják.)
DeGeneres lazasága mintha a
többiekre is átterjedt volna – a sztárok élvezettel hülyéskedtek szinte egész este.
„Best name ever” Benedict Cumberbatch minden útjába kerülő fotóba
belepofátlankodott, Brad Pitt bohóckodott a vörös szőnyegen, Jamie Foxx
elviccelte a felkonfot (jól tette), Pharrell Williams pedig kicsit
megtáncoltatta az első sorban ülő hölgyeket a „Happy” közben (mely számtól
sikítófrászt kapok, annyit játsszák a rádiók, de az előadás kétségkívül vicces
volt). Lehetett szörnyülködni a ki tudja, honnan előásott díjátadókon – évről
évre törekvés, hogy fiatalítsanak, és ne csak a „bejáratott” sztárok adjanak
át, ez most is megvolt, néhány fiatal sztárocska is helyet kapott a színpadon,
de hogy hogy került elő az ijesztőre plasztikázott Kim Novak, az rejtély
maradt, miképp az is, kinek és miért jutott eszébe, hogy épp Will Smith adja át
a fődíjat…
Azt hiszem, az Oscar egy olyan
dolog, amit lehet imádni, lehet utálni, lehet szórakozni vagy szánakozni rajta,
egy dolgot nem szabad: túl komolyan venni. Ez egy show, Hollywood gátlástalan
önfényezése – s ha épp sírni támad kedvünk, mert nem nyert a kedvencünk, és
igazságtalannak érezzük a világot, keressünk rá, kik nem nyertek soha Oscart. Vagy
nézzük meg, hol van most néhány évekkel ezelőtti agyonsztárolt nyertes. Meg
fogunk lepődni – és jó eséllyel rájövünk, hogy ez csak egy szobor, nem garancia
semmire.
Persze ettől még jövőre is
fennmaradok február utolsó (március első) vasárnapján és ugyanolyan kíváncsian
nézem majd a show-t, mint az elmúlt húsz évben bármikor. Addig meg nézzünk jó
filmeket – végül is ez a legfontosabb.
Bónusz:
- a díjazottak listája például ITT
- a „Popkult, csajok, satöbbi”
podcast Ellen DeGeneres-nek szentelt adása
Mondjuk az elmúlt években az élő közvetítésre nem szoktam már fennmaradni, de mindig megnézem én is az egészet, legkésőbb másnap este. Nem a rövidített változatot, csak a reklámtalant de az idei így is közel 3 órás volt. S bevallom én is szeretem, szeretem a ruhákat, a néhol túlzásba eső öntömjént, de a vicces pillanatokat is és kiszúrni, hogy a kedvencek épp mit csinálnak a közönség soraiban, hogy egy-egy montázsból hány filmet ismerek fel (azokat néha külön vissza szoktam nézni). S szintén nem veszem komolyan. Elvégre tiniként én is híres hollywoodi színésznő akartam lenni, tuti úgy gondoltam ott lesz a helyem az első sorban Jack Nicholson mellett :P
VálaszTörlésÉn még köszönőbeszédet is írtam, szóval megértem :P
TörlésTényleg, a montázsokban ismerős filmet / színészt keresni, az mindig vicces. Poén ez az egész igazából :)