Olvasom a neten A Pál utcai fiúkról, hogy a hazaszeretet legszebb ifjúsági regénye.
Bajom van ezzel a mondattal. Bár máig ezt fűti bennem is minden gyönyörűen
épített hatás, ezt fűti bennem, az egykori olvasóban – elég, ha néhány
torokszorító részletet idézek Nemecsek lázas szavaiból:
- Pedig - mondta Nemecsek, és felült a
párnájára -, pedig én úgy harcoltam értük is, mint a többiekért, hogy nekik is
megmaradjon a grund, pedig én tudom, hogy én magamnak nem harcoltam, mert én
már többé úgyis soha nem látom a grundot.
Elhallgatott.
Törte kis fejét ezen a rettenetes gondolaton, hogy nem látja többé a grundot.
Gyerek volt. Szívesen itt hagyott volna mindent ezen a földön, csak a grundot,
a grundot, az „édes grundot” ne kellett volna itt hagynia…
-
A grund - kiáltotta - az egy egész birodalom! Ti azt nem tudjátok, mert ti még
sohasem harcoltatok a hazáért! …
A
kis kapitánnyal pedig most már nem lehetett bírni. Erőre kapott, és felállott
az ágyban. Hosszú hálóingecskéje a bokájáig ért. Fején kackiásan félre volt
csapva a piros-zöld sapka. Szalutált. Most már hörögve beszélt, és a tekintete
valahol a semmiben révedezett.
-
Jelentem alássan, tábornok úr, földhöz vágtam a vörösinges vezért, kérem az
előléptetést! Úgy nézzetek rám, hogy én most már kapitány vagyok! Én harcoltam
a hazáért, és én meghaltam a hazáért! Trará! Trará! Fújjad, Kolnay!
Így beszél Nemecsek Ernő, az egyszerű hős, aki ha kell képes meghalni is a grundért
– a Hazáért. Így beszél Molnár Ferenc, az író, annyi szellemes társasági darab
ünnepelt szerzője; éles szemű és rafinált tollú ember, korának sikeres – de
máig a helyén ritkán kezelt írója. Kis gyerekhőse szájával – látszólag – így
tesz hitet. Valami mellett, ami az életünknél nagyobb, annyival nagyobb, hogy
el is kérheti azt. Hallgassuk például Vámos Miklóst: A kérdés mindig az, hogy az ember nemecsek legyen, kis kezdőbetűvel, és
haljon meg az igaz ügyért, vagy kövesse el az élet szokásos árulásait, s
élhessen tovább, igaz, behúzott vállal és lesunyt tekintettel. Határozottan
csak az nyilatkozzék, akit már hozott ilyen döntési helyzetbe az élet.
Érzékeny fülű író így aposztrofálja az érzékeny tollú elődöt. Nem vitatkozni
akarok vele. De Molnár Ferenc nemcsak így beszél. Könyve utolsó mondatait is
érdemes a kis kapitány lázas lelkesedése mellé tenni:
Bokával
fordult egyet a világ. Most már előtörtek a szeméből a könnyek. Sietett, aztán
rohanvást futott a kapu felé. Menekült innen, erről a hűtlen darab földről,
amelyet ők annyi szenvedéssel, annyi hősiességgel védtek meg, s amely most
hűtlenül elhagyja őket, hogy egy nagy
bérkaszárnyát vegyen a hátára örök időkre.
A
kapuból még visszanézett egyszer. Mint aki a hazáját hagyja el örökre. És abban
a nagy fájdalomban, mely erre a gondolatra a szívét összeszorította, csak egy
csöppecske, csak egy nagyon kicsi vigasztalás vegyült. Ha már szegény Nemecsek
nem érte meg azt, hogy a gittegylet bocsánatkérő küldöttségét fogadhassa,
legalább nem érte meg azt sem, hogy elveszik tőle a hazáját, amiért meghalt.
És
másnap, mikor az egész osztály néma, ünnepies csöndben ült a helyén, és Rácz
tanár úr komoly léptekkel, lassan, ünnepélyesen ment föl a katedrára, hogy
onnan a nagy csöndben halk szóval emlékezzék meg Nemecsek Ernőről, és
felszólítsa az egész osztályt, hogy holnap délután három órakor valamennyien
fekete vagy legalábbis sötét ruhában gyülekezzenek a Rákos utcában, Boka János
komolyan nézett maga elé a padra, és most először kezdett derengeni egyszerű
gyereklelkében a sejtés arról, hogy tulajdonképpen mi is az élet, amelynek
mindnyájan küzdő, hol bánatos, hol vidám szolgái vagyunk.
Nem akarok én vitatkozni senkivel – csak
elszomorodtam. Csak elétek tárom ezt az olvasatot, amely sajnos ismét aktuális.
A korban, amelyben élek, ahol eszméink cinikusan és gátlás nélkül használja
összekoszolt takarónak az ilyen-olyan-amolyan érdek. S amikor nem egy hangot
hallani, miszerint e könyv a mai gyerkőc számára túl távoli, majdnemhogy
aktualitását veszítette. Elavult. Nos, ezzel vitatkoznék.
Molnár Ferenc a legkönnyedebb
darabjaiban is sokrétű világokat alkotott. A Pál utcai fiúk sem kivétel –
hallatlanul réteges olvasmány ez. Nemcsak jól elkapott gyerekkor-tükör. Kortükör
is. Hallatlanul vicces felfedezni az áthallásokat benne. A Vörösingesek és
1919, már maga az einstand, a gyerekmódra leképezett felnőtt szerepek… a Gittegylet
„egyleti élete” és a korabeli hatalom viszonya a budapesti egyleti élettel
(minden központosító hatalom reakciója az autonómiára). A gyerekszereplők
viszonyai egymással, ahogyan más életstratégia illusztrációja Kolnai, Barabás,
Csele és Leszik – a korabeli polgáriság kis paródiái -, de ide sorolhatnám Áts
Feri és a Pásztorok másféle, proli „mozgalmiságát”; miközben az éles írószemmel
élővé formált gyerekek kalandjait olvassuk, kapunk egy könnyen emészthető
történelmi áttekintést is. Erről köteteket írtak nálam okosabb emberek – ha
érdekel valakit, tessék utána nézni.
És persze Nemecsek. A gyerek, aki komolyan
veszi a hazaszeretetet: mint egy kis negyvennyolcas honvéd. Minden reakciója
tiszta. És időszerűtlen. A maga korában szinte anakronisztikusan az – hiszen
folyvást bajba sodorja, hogy erkölcsi parancsokat, hiteket követ. A látszat
mindig ellene szól – a látszat íratja a nevét csupa kis betűvel. Nem tudom
elhallgatni a gyanút, hogy Molnár számára ő jelenti a leszámolást negyvennyolc szellemi
örökségével. Valóban: olyan tisztának kellene lennünk, annyira hinnünk kellene
valami nálunk nagyobb dologban, ahogy ő teszi – ahogy ő lakott a meghozott áldozatok
természetességében élete hamari végéig. De nézzünk erre (hogy mást ne mondjak) az
apja szemével…
Az én szememben nem akkor a legnagyobb,
amikor megfürdetik, főleg nem akkor, mikor földhöz teremti Áts Ferit. Hanem
amikor önmagát megtagadva nem árulja el Gerébet, az árulót az apjának. Amikor
ismét inkább magára veszi a gyalázatot, semhogy gyalázatba taszítson valakit –
aki egyébként ezt megérdemelné. Nemecsek így követ erkölcsi parancsot. Ez nem
hazaszeretet – hanem emberség. Amely kódokat keresve a világ megértéséhez egész
szívvel szerelmes a hazába, a Grundba (legyen most nagybetűvel); Petőfi és
kortársai példáját éli, mert abban találja meg a tisztaságot. Pedig
bonyolultabb, keserűbb, kilátástalanabb világban él – s abban élnek pajtásai, a
többiek; ha ellentmondásainak kiszolgáltatottan, mint a Gittegylet tagjai,
avagy érettebben, azokat jobban átlátva, ahogyan Boka János, a „vezér”:
mindenképpen életre valóbban, mint a kis közlegény. Molnár szerintem felméri:
bármilyen eszmének adod az életed – akár ha hittel – a végén felzabál. Ezért
Nemecsek akkor az én hősöm, amikor lehajtott fejjel, Geréb apja előtt állva
megtagadja önmagát. Szerintem a maga útján akkor jut el a legmesszebbre.
Néhány szót az időszerűségről. A kor
gyerekhangja valóban távoli – de erről mélységesen felgyorsult, információt
előszeretettel zömítő környezetünk tehet. Molnár idején az apák játékait
játszották a fiúk, s a nagyapák történetei maradéktalan élményi kapaszkodókra
mászatták az unokákat a mese mászókáján. Az életritmusok közt nem volt sem
ekkora nyelvi, sem ekkora életmódi szakadék, mint ma, amikor nagyapámnak a hang
rögzítése, s a rádió, apámnak a kép rögzítése és a televízió, nekem mindez
azonnalisága, fiamnak a belefürdő gátlástalan részvétel, s unokámnak a „ki
tudja mi” lesz a mesét reveláló hatás. Igen, lábjegyzetelni kell a mai ifjaknak
Molnár történetét. Rá kell őket venni, hogy kíváncsiak legyenek az egykori
gyerekkorra, az egykori korra – s mindarra, amit nekik is hordoz annak
megfogalmazása. Rá kell őket venni, hogy a pillanatnyi helyett az egyetemest
keressék – de mit is beszélek… lassan arra kell rávenni őket, pusztán arra, hogy
olvassanak.
Igen, ez a könyv ebből a szempontból
feladat, ahol a gyerek irányjelzők hiányában elveszítheti az érdeklődését. S az
pedagógus és szülő feladata, hogy feltáruljon előtte ez a kincs, irodalmunk
mélységesen sokrétű „ifjúsági regénye”. Lehet, hogy csak később kéne a gyerekek
kezébe adni. Nem a szereplők kortársainak, hanem pár évre rá. Lehet, hogy az
érettség, s a kettős visszanézés az egykori és a saját gyerekkorba
megkönnyíthetné a befogadást. De elfelejteni nem volna szabad ezt a könyvet.
Pont egy olyan korban nem, amikor az eszmék szívünket követelő puffogtatói –
szerintem – bármelyik oldalon pragmatikus, szavakkal dekázó, hatást leső hideg
szívű hazugok. Egy olyan korban, amikor szinte nem szabad lelkesedni – mert
tévútra visz. De amikor még inkább meg kellene tartani legnagyobb ajándékunk:
az emberséget.
Egy áthallásokra kevésbé fogékony korban vagy egy más kultúrkörben olvasva a Pál utcai fiúk egy egyetemes, mindenki számára érthető, átérezhető "coming of age" történet a mesterművek kategóriájában. Mi fontos az életben; hűség magunkhoz, hűség a barátainkhoz és a küzdés azért, hogy minden megmaradjon, amit szeretünk. Ez a klassz ebben a könyvben.
VálaszTörlésÍgy van. Vagy így is. Köszönöm...
VálaszTörlésEgyszer tovább írom majd - most csak a magam módján örülök. Évekig nem tudtam mit kezdeni e könyv befejező bekezdéseivel, csak fájtak - mert azt azért éreztem: idéző jelbe helyezik Nemecsek gyönyörű tisztaságát. Most felfénylett belőle valami, hogy mit is érthetett meg Boka... De nincs ez végig gondolva még.
Kedves Shizoo! Úgy örülök, hogy rátaláltam a blogjaira! Mindegyik különleges gyöngyszem, mind tetszik. Legislegjobban A Pál utcai fiúkról írt gondolatai, érzései, értelmezései tetszettek Világosan látja a mű mélyebb rétegeit, a halhatatlanok között elfoglalt helyét, üzeneteit. Engedje meg, hogy szeretettel gratuláljak Önnek.
VálaszTörlésCarpe diem
Nagyon szépen köszönöm! Jó olvasást kívánok!
VálaszTörléskörülnéztem végre Önnél, kedves Carpe diem - szépen burjánzó blogvidék az öné is :)
VálaszTörlés