Paulo Coelho 2003-ban megjelent Tizenegy perc című regénye egy brazil
prostituált története, melynek során a fiatal, szeretni képtelen, saját maga
elől (is) menekülő lány a svájci örömlány-iparba leszállva talál rá „belső
fényére” és tanulja meg közel engedni magához azt, aki akár a szerelme is
lehet. Mindez a Coelho-tól megszokott ezoterikus felhanggal és rengeteg
konyhabölcsességgel. A regény megjelenése óta számtalan kiadást megért a világ
számos nyelvén, és a rajongók körében töretlen népszerűségnek örvend.
Nem tagadom, én magam nem
tartozom közéjük. Olvastam, bizonyos részeit értékeltem, de nem volt rám óriási
hatással – ráadásul az azóta eltelt évek során a Coelho-olvasó énemet úgy
hiszem, magam mögött hagytam, ma már inkább csak fanyalgással nézek a brazil
„mester” műveire. Amikor először hallottam a Thália Színház Tizenegy perc című előadásáról, első
reakcióm a hitetlenkedés volt: Coelho-t színpadra állítani minimum nagy
bátorság (de a színház honlapján olvasható „istenkísértés” sem túlzás). Viszont
a Tizenegy perc története van annyira
érdekes és rejt magában annyi lehetőséget, hogy kellőképpen okos és bátor
adaptálással valami nagyon érdekes is lehessen belőle.
Maria, a fiatal brazil lány egy
poros kisvárosból indul el a nagy ismeretlen felé – egy jólöltözött svájci
bártulajdonos és egy bártáncosi szerződés kíséretében. Maria maga sem tudja,
mit akar, csupán azt, hogy mit nem: beposhadni a poros kisvárosban, miként az
anyja, a barátnői, az ismerősei. Ő mást akar, megmutatni, hogy ő valaki,
megvalósítani az álmait – még ha nem is tudja, mik azok. Menekül a szerelem
elől, mely gyerekkora óta csupán csalódásokat hozott; ám menekülne a magánya
elől is – ha tudna. Svájcba érve a nagybetűs Álomról kiderül, hogy nem egészen az, aminek látszik: a bér
tizedannyi, mint ígérték, egész nap táncolni kell, a kollégák ellenségesek.
Maria természetszerűen süllyed bele a prostitúció mocsarába, miként számtalan
„bártáncosi” munkára a csillogó-villogó Nyugat-Európába érkező lány.
Ő mégis más. Más, mert neki a
szex egyfajta út önmagához – igen, nyugodtan Coelho szemére lehet vetni, hogy
idealizálja a prostitúciót, és Maria alakjában egyfajta groteszk példát állít a
nők elé; de mivel nem a könyvről írok, ezt a vonalat hagyjuk, maradjunk a színdarabnál. Ami a lehetőségekhez képest a
legtöbbet kihozza ebből az alapanyagból – se többet, se kevesebbet. Ügyesen
kikerüli a csapdákat, és csak felületesen érinti az ezoterikus mondanivalót,
azonban nem tud teljesen felülemelkedni az alapanyag korlátain; nem megy mélyebbre,
mint a regény, nem mond többet, pedig tehetné.
Ellenben rendkívül ötletesen és
ízlésesen veszi a buktatókat: ez a regény tele van nyílt szexualitással, ráadásul
a történet szempontjából is elhagyhatatlan szado-mazo jelenetek szerepelnek
benne – nem gondoltam, hogy ezt ilyen jól megoldják színpadon. A tér adottságait
egészen remekül használják: a forgószínpad lehetőséget ad a folyamatos
díszletváltásokra; a két felhúzott vetítővászon-paraván pedig nem csak az
időnkénti filmbejátszásokat teszi lehetővé, de változatos árnyjátékokra is
használható. Mindkét funkció kulcsszerephez jut: a filmbejátszásokkal ötletesen
jeleníthető meg Maria magánya a zsúfolt svájci városban; míg az árnyjátékokkal
ügyesen megoldható a nyílt szexualitás színpadi ábrázolása – anélkül, hogy
ízléstelenné válna.
A színpadra alkalmazás és a
rendezés erényei ellenére ez a darab leginkább a Mariát játszó színésznő vállán
nyugszik. Gubás Gabi egészen meglepő teljesítményt nyújt: bátor alakítás az
övé, testileg és lelkileg is levetkőzik, és fájdalmasan őszintén alakítja ezt a
lányt, akinek a teljes önmagából kivetkőzés és megaláztatás kell ahhoz, hogy
érezni tudjon, és elfogadja a szeretetet. Mégis távol marad – tán mert a
regénybeli Maria is távol marad tőlünk, folyamatos önreflexióival (ott napló,
itt a filmbejátszásokat kísérő narráció) is arra sarkall, hogy kívülről nézzük,
hisz ő is „kívülről” nézi önmagát. Még a kosztümje is ezt erősíti: a
„prostiegyenruha” semmiben sem különbözik a többiekétől, a fölé kapott hosszú
fekete kabát pedig épp Maria rejtőzködését jelképezi – csupán a darab elején és
végén látjuk őt pár percig a saját ruhájában, ami közte van, az csak szerep.
Gubás Gabi mellett a két férfi
főszereplő – Haumann Máté szadista üzletembere és Száraz Dénes szerelmes
festője – halványabbak, ám ez esetben ezt nem róhatjuk fel nekik: szerepük
mindössze annyi, hogy Mariát közelebb segítsék önmagához. A bárbeli
rivális-barátnő Nyah szerepében Földes Eszter táncol és énekel mindent
beleadva, amit a szerep lehetővé tesz; a könyvtáros Birgitte szerepében pedig
Sztárek Andrea komédiázik – övé az egyik legjobb szerep, tán ő az egyetlen,
akit a mindenki elől elzárkózó Maria közel enged, egyfajta
anya-barátnő-pszichológus karakter, ráadásul a humoros felszín mögül kicsendülő
dráma különös ellenpontot ad Maria „drámájának”.
Korrekt és igazán szórakoztató
előadás ez, az alkotók bátran és okosan nyúltak az alapanyaghoz – kár, hogy nem
tudták annak minden gyengeségét levetkőzni. A színészek remek játéka és a friss
felfogás az, ami miatt érdemes megnézni – és ha akarjuk, akár el is
gondolkodhatunk a kérdésfeltevésein, Coelho-val, vagy (inkább) nélküle.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése