„…emlékeimet szerettem
volna kimosni a fejemből melyek
szörnyen megülepedtek
és fekete zászlókat lobogtattak a partok felé
hogy miféle partok felé azt nem tudom
ugy éreztem valami rohanó folyó vagyok és partjaim
vannak
lesorvadt pálmákkal és zöld békákkal
mert ekkor már költő voltam megoperálhatatlanul
rendesen leveleztem a szeretőmmel
s tudtam csak föl kellene hasitani a szügyemet és tiszta
arany csurogna ki a szivemből…”
szörnyen megülepedtek
és fekete zászlókat lobogtattak a partok felé
hogy miféle partok felé azt nem tudom
ugy éreztem valami rohanó folyó vagyok és partjaim
vannak
lesorvadt pálmákkal és zöld békákkal
mert ekkor már költő voltam megoperálhatatlanul
rendesen leveleztem a szeretőmmel
s tudtam csak föl kellene hasitani a szügyemet és tiszta
arany csurogna ki a szivemből…”
Meghökkentett, mikor először
hallottam, hogy a zseniális Lámpafény
után Harcsa Veronika Kassákot
zenésítene. Nem mondom, hogy nincs nála nehezebben dallamba képzelhető
szerzőnk, de az biztos, nincsenek túl sokan… Van zenéje a gondolatok szabad,
őrült áramlásának; de a saját magát folyton – és szándékosan – kizökkentő költő
(az avantgárd spontán kifolyását szürreális képekkel pöttyöző) szóömléseit
nehezen tudtam énekbe képzelni. Úgy értem – énekbe, ami hiteles marad az
alapanyagához. Veronika megmutatta az „Üzenj” zenével körítésekor, hogy mindez nem
lehetetlen – de ehhez hozzá kellett nyúlnia a szöveghez is, nyomatékosító
ismétlésekkel, a versáramlás egyfajta kipontozásával teremtve saját,
elénekelhető olvasatot. Egy biztos, pokolian kíváncsi voltam, mi sül ki ebből –
hogyan-hova változik ez a szabadságában is meglehetősen monolit költészet a
hozzányúlástól.
Aztán ez a kíváncsiság határozott
várakozássá izmosodott, amikor a fülembe jutott, ki mindenki csatlakozott ehhez
a kalandhoz. Márkos Albert – előre
borzongtam, mi lesz itt, miközben (ez is egyfajta hangolódás) a lejátszóba
pakoltam felkavaró Shakespeare-jeit. Hock
Ernő – a bőgős, aki egymaga képes telilakni a színpadot, miközben Dreschtől
posztmodern kocsmazenekarig bárkit kísér. Pándi
Balázs – hivatásos formabontó, a dobon ezerféleképp elszakadni, de nagy
alázattal kiszolgálni is hajlandó játszótárs, aki kultikus amerikaiakkal való
együttműködéstől a punkig kattan, ha kell. És Keszég László. Tökéletes ellenpont Veronikának – mint ahogy
mindannyian azok. Egyértelmű volt: ennyi erős akarat közt az övé csak az
„egyik”. Mint ahogy az is – nem a hagyományos értelemben vett megzenésített
verseket fogunk az este folyamán hallani.
Szerencsére. Hiszen így valóban
megízesült a versi alapanyag, attól a hallatlanul kompromisszummentes, olykor
határokig merészkedő bátorságtól, amit ezek a versek valóban megérdemelnek.
Nézzétek, Kassákot vagy szereti az ember, vagy a pokolba kívánja. Csak ha nem
ismered, akkor hagy hidegen. Egy ponton, ott az Opus Jazz Clubban (maga a hely
is megérdemelne egy külön misét, finom kaja, jó bor, igazi klubérzet…) úgy éreztem,
végre maga a Kassák-jelenség áll előttem. A szerteszaggatott, önmagát a papos
komolysággal kifigurázó, a maga harmóniáit, mint a diót rendre feltörő
jelenség; az ember, akivel a világ nem tudott mit kezdeni; az a dilettáns
zseni, aki egykor egymaga vitte a kezéhez ragasztott, letehetetlen zászlót –
valójában folyvást ellökve magától bárkit, aki átvehetett volna ebből a
teherből.
Te meg Én
Beszélgessünk nem szegletesen kemény, hanem puha
legömbölyített szavakkal,
ahogyan a szerelmesektől tanultuk
alig hallhatóan,
ahogy a tölgyfa levelei beszélnek egymással.
Mondj Nekem valami szépet
hogy én is mondjak Neked valami szépet.
A szemeimhez beszélj
a homlokomhoz
egyenesen a szívemhez
Te Nekem
és Én Neked.”
Kiemelkedő pillanat volt ezt a
verset újra – teljesen másképp hallani. Ott ültem egy csodálatos beszélgetésbe
hallgatózva, ahol öt kivételes képességű ember beszélgetett a hatodik
szavaival. Ott ültem a térben, ahol az egyik legkedvesebb kortárs énekesnőm
együttesek és random tripek után a sokadik projektjével bizonyította megint,
mennyire hajlandó és szeret együttműködni. És arra gondoltam, ahogy ebben a
dallamban a rögzített hangra fűzte a magáét – hogy egyszer úgy lesz az övé a
színpad, ahogy Laurie Andersoné. Eldobva minden támaszt és korlátot, a másik
iránti alázatot és az általa nyújtott létrát a zenei egekbe – az övé lesz,
Harcsa Veronikáé, aki eddig is mintha csak a színpadon nyílt volna ki teljesen…
nem tudom mi lesz akkor, mi lesz az övé, mi a miénk. Az érzés elszállt a
dallal, az estén, ahol a másik által nyújtott létrán mászott az egekig a
másiknak adott alázat.
„A külvárosok házai
között élek a
mezitelen lány és a durva károm-
kodások testvérségében
gyakran ki akarok törni korlátaim
közül
a gondolat egy késszúrás itt minden pillanat
egy szem a hétköznapok láncából
de nem a könyörgés az ami a számon van
nem a fájdalom sem a meghasonlás ke-
serü vize
érzem a kezed érintését és azt hogy egyszer
kivezet engem a kerités mögül ahol virá-
gaim hervadnak…”
mezitelen lány és a durva károm-
kodások testvérségében
gyakran ki akarok törni korlátaim
közül
a gondolat egy késszúrás itt minden pillanat
egy szem a hétköznapok láncából
de nem a könyörgés az ami a számon van
nem a fájdalom sem a meghasonlás ke-
serü vize
érzem a kezed érintését és azt hogy egyszer
kivezet engem a kerités mögül ahol virá-
gaim hervadnak…”
A koncert végén, ahogy Márkos
Albert sorolta a fellépők neveit, a mondatát így fejezte be: …és Kassák Lajos. Igen. Így kellett
befejeznie, az alapos kalapos valóban megjelent az Opus színpadán velük. Szinte
láttam, ahogy meg ugyan nem hajol, de a kalapját megbökve biccent.
Kedves Shizooli, most olvastam:
VálaszTörléshttp://librarius.hu/2014/11/04/kivalasztottak-az-antikvarium-hu-blogversenyenek-nyerteseit/
Szívből gratulálok!
hát köszi :) boldoggá tettek vele (ez most az én malmomra hajtott víz, mert Timi nem rajong úgy az antikvár könyvért... így visszapótolhatok pár a múltban falatért elidegenített egykori kedvencet)
VálaszTörlés