Vajon melyikünk nem gondolkodott
még el azon, hogy mennyivel egyszerűbb lenne az élet, ha az ismerőseinket,
barátainkat, leendő kedvesünket egy gondosan pontokba szedett kérdőív alapján
„tesztelhetnénk”, mielőtt közel engedjük őket magunkhoz? Simán ki lehetne
szűrni egy csomó mindent – nehogy már utólag derüljön ki, hogy az illető nem
szereti a romantikus filmeket, utálja a kedvenc írónk (na adj’ isten, utál
olvasni), bor helyett sörpárti, vagy lusta mindennap borotválkozni… Persze nem
tesszük, mert általában érzelemvezérelt emberek vagyunk, és ha valakivel
egyszer összemelegedtünk akár romantikus akár nem-romantikus értelemben,
hajlamosak vagyunk elnézni eme bosszantó apróságokat. Meg még sok mindent, hisz
erről szólnának az emberi kapcsolatok, meg az a híres-hírhedt kompromisszum.
Nos, Don Tillman nem így
gondolja. A zseniális genetika professzor, akinek az emberi kapcsolatokról
alkotott képe kimerül a genetika tankönyvek ábráiban, valószínűleg a világból
kimenekülne, ha meghallaná azt a szót, hogy „kompromisszum”. Az csak
időpocsékolás – márpedig ő azt nem engedheti meg magának. Ahhoz túlságosan
rendezett és rendszerezett életet él, szigorú időbeosztással, hatékonysággal,
tervekkel – a rendszeresen látogatott boltban előre tudják, a hét melyik napján
mi lesz a menü, és ennek megfelelően előre összekészítik a bevásárlást; a
baráti csevejek (azzal a kettő darab barátjával) szigorúan beszorítva két
előadás közé, percre pontosan kiszámítva, lehetőleg összekötve egy ebéddel vagy
kocogással, hogy ne okozzanak időveszteséget; az utazás közbeni szórakozást
szigorúan tudományos podcastok jelentik.
Hogy ebből kizökkenthetné bármi,
el sem tudja képzelni. Az olvasó sem nagyon, mert ilyen kedvesen antiszociális
főszereplővel azért ritkán találkozni – ráadásul hogy egészen őszinte legyek,
jó darabig nem is akarjuk, hogy kizökkentse bármi. Olyan jól elvan magában,
minek ezt erőltetni? Ámde sajnos-szerencsére haldokló ismerőse, Daphne felhívja
a figyelmét rá, hogy mégiscsak az lenne az élet értelme, hogy az ember
megtalálja azt, aki neki rendeltetett. Don pedig rögvest utána is néz, és arra
a következtetésre jut, hogy (szigorúan tudományos eredmények alapján!) a
házasemberek boldogabbak és produktívabbak, mint a nem házasok – nincs mese,
kell egy feleség.
Igen ám, de hogy randizik egy
kimondva-kimondatlanul Asperger-szindrómás professzor, akiből teljes egészében
hiányzik a spontaneitás, az érzelmekre való fogékonyság, a társas viselkedésben
való jártasság? Nyilvánvalóan tudományos alapon. Kezdetnek elkészít egy
kérdőívet, mely mintegy harminc kérdés segítségével hivatott kiszűrni a
potenciális jelöltek közül azokat, akikkel felesleges is próbát tenni; majd
internetes társkereső oldalakon, vakrandikon, rapidrandikon és hasonló
kétségbeesett helyzetekben veti be kérdéseit. Képzelhetitek, milyen sikerrel.
Aztán egyszer csak belibben az életébe Rosie, aki cseppet sem romantikus
szándékkal érkezett – neki Don genetikai tudására van szüksége, hogy megtalálja
biológiai apját. Új projekt veszi hát kezdetét, az apa-projekt, melynek során
hogy-hogy nem, a mindig élére vasalt genetikus professzor még mintalopásra,
besurranásra, hazugságra is vetemedik – s mindezt ugyan miért, ha Rosie az első
perctől egyértelműen bukná a feleség-kérdőívet?
Graeme Simsion könyve romantikus
regényként aposztrofált szórakoztató irodalom, a legártalmatlanabb fajtából –
nem véletlen a rengeteg filmes utalás a történet során, a regény maga is
leginkább egy Nora Ephron-filmhez hasonlítható. Semmi rózsaszín nyáltenger,
semmi ma divatos erotika, semmi erőltetett poénkodás – „csupán” egy remek
karakterekkel tarkított, a helyzetkomikumot ügyesen kihasználó, valódi, hús-vér
szereplőket és valódi, átélhető érzelmeket felvonultató minőségi szórakozás.
Ahol senkinek nem okoz meglepetést a végkifejlet, nem rágjuk le a körmünket az
izgalomtól hogy vajon egymásra talál-e fiú és lány, és nem is kell
mondvacsinált konfliktusok seregét kerülgetni, hogy végre egymás nyakába
ugorjanak; mert ami közben zajlik, van annyira vicces és érdekes, hogy simán
elviszi a hátán a sztorit. Annyira jól szórakozunk Don és Rosie
csetlés-botlásán az apa-projekt kapcsán, hogy különösebben nem is izgat,
összejönnek-e vagy sem. S nem mellesleg, annyira megkedveljük főszereplőnket és
az ő rigolyáit, hogy szeretnénk is meg nem is, ha megváltozna.
Úgy vélem, a sikernek valahol ez
a kulcsa, ám ez a legnagyobb buktató is: ha az olvasó nem kedveli meg Dont már
az első oldalakon, jó eséllyel félrehajítja a könyvet. Ám ha közel kerül hozzá,
ha már a harmadik oldalon a hasát fogja a röhögéstől, pláne ha magára ismer Don
egynémely vonásában, akkor remekül fog szórakozni ezen a szellősen szedett
háromszáz oldalon. Mert Don, noha egyfelől erősen sarkított megjelenítése egy
tünetegyüttesnek, másfelől nagyon is hétköznapi figura: tele van
elviselhetetlennek tűnő rigolyákkal, utálja, ha kizökkentik a napi rutinból,
utálja, ha feleslegesen rabolják az idejét, pláne, ha holmi elkerülhető
nyavalygással. És mindenekelőtt utálja, ha az emberek ráerőltetik a rá cseppet
sem tartozó érzelmeiket. Most őszintén, melyikünk ne érezne így néhanap? Hogy
irritáló? Igen. Olykor képen törölnénk a tuskósága miatt? Mi az hogy! Mégis
szerethető… Mert valójában pont olyan, mint bármelyikünk, amikor rossz passzban
kel. És mert, ahogy Don, mi is akkor lehetünk a leghálásabbak, ha találunk egy
hasonlóan tökéletlen figurát, aki elviseli a rigolyáinkat.
Kiadó: Libri
Fordító: Sziklai István
"Semmi rózsaszín nyáltenger, semmi ma divatos erotika, semmi erőltetett poénkodás" - ez az igazi szórakoztató irodalom nekem is :) és még "nőinek" is aposztrofálhatjuk, mégsincs benne semmi idegesítően női irodalmas klisé. :)
VálaszTörlésElolvasod a folytatását is?
Ugye hogy ugye? Annyira hiányzik ez manapság a boltok polcairól szerintem, a legtöbb romantikus izé elhajlik valamelyik idegesítő irányba. Ez meg tényleg olyan, mint egy régivágású romantikus vígjáték :)
TörlésMindenképpen elolvasom, ha kijön, Don miatt - a cselekményt illetően Lobo posztja azért picit elriasztott :( de a pasi nagyon is közel áll hozzám, úgyhogy jöhet!