Egy programokban már-már
túlzottan is gazdag október után (jórészt a CAFe Budapest Fesztiválnak köszönhetően a hónapban hét koncerten/újcirkuszi
eseményen voltunk) egy picivel tán visszafogottabb november vár ránk. Persze
programok e hónapban is lesznek, de a pörgés tán csillapodik, ahogy a világ is
picit lassabb fokozatra kapcsol és készül a téli álomra, no meg a decemberi
ünnepekre. Mely ünnepek kinek a meghittséget és a békét, kinek a kulturális
programok helyett a vásárlásra való fókuszálást jelentik – úgy hiszem, nekünk
inkább az előbbit. Szóval ezt a novemberi „lassítást” nyugodtan tekinthetjük
afféle ráhangolódásnak a decemberi csendesebb létezéshez.
Azért rögtön hónap elején egy abszolút
kötelező darabbal nyitunk – ha egy hónapja azt írtam az Icaro beharangozójában,
hogy kihagyhatatlan számomra bármi, amihez Daniele Finzi Pascának köze van,
akkor most – immáron látva-megélve az Icaro
csodáját – nyugodtan írhatom, hogy hat lóval sem tudnának visszatartani a Compagnia Finzi Pasca új, Művészetek
Palotájában megrendezésre kerülő előadásától. Mely előadás középpontjában
ezúttal Csehov és világa áll… „Lélegzetelállító
előadással tér vissza a Művészetek Palotájába az újcirkusz nagymestere, Daniele
Finzi Pasca, aki nemcsak a tavaly novemberi La Veritàval bizonyított már, de
többek közt a Cirque du Soleil legsikeresebb darabjának, a Corteónak a
rendezésével is. A Donka a Compagnia Finzi Pasca artistaművészeinek újabb
érzelmes és különösen látványos produkciója. Daniele Finzi Pasca - aki nem
csupán az előadás szerzője, de rendezője és koreográfia-társtervezője is -
ebben a darabban nosztalgikusabb, törékenyebb arcát mutatja meg. Az előadás
Anton Csehov születésének százötvenedik évfordulójára készült, az ősbemutatót
az író tiszteletére rendezett Nemzetközi Színházi Fesztiválon celebrálták. „Elhatároztam,
hogy felfedezem Csehovot: életének és írásainak kutatásakor lázasan kerestem az
apró részeket, részleteket. Elolvastam naplóját, amelyben a legmeghatározóbb
számomra az abból áradó csend volt. E feljegyzésekből próbáltam egy olyan képet
összeállítani magamnak, amelyet aztán a cirkusz eszközeivel: zsonglőrök, clownok
és akrobaták varázslatos világa segítségével tudok megjeleníteni a színpadon” -
mondta el Daniele Finzi Pasca.” A világ számos országában hatalmas sikert
aratott, számos színpadi díjjal kitüntetett Donka november 4-9 között
hét alkalommal lesz látható a Müpa Fesztivál Színházában.
November 17-én igazi jazznagyágyúké lesz a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpada – a műfaj szerelemeseinek úgy vélem, már van jegyük az eseményre, a műfajjal ismerkedőknek illetve új zenei impulzusokra vágyóknak (magam leginkább ide sorolom…) pedig kár lenne kihagyni. „Amikor 1998-ban John Scofield, a jazzgitár iránymutató hőse A Go Go címmel közös lemezt adott ki a Hammond-orgona reneszánszáért jócskán „felelőssé tehető” Medeski, Martin & Wood trióval, még nem sejtették, mekkora lelkesedéssel találkoznak majd szerte a glóbuszon - és nem csak a jazzkedvelők körében. Szórakoztató, akár táncolható, groove-központú jazz-funk-blues zenéjüket azok is megelégedéssel hallgatják, akik trükkös improvizációkra és pazar együttjátékra kíváncsiak. Bár a két zenei univerzum, Scofieldé és az MMW-é, mindvégig közel maradt egymáshoz, pályáik legközelebb csak 2006-ban találkoztak az Out Louder című lemezen - melyet már egyenrangú partnerekként Medeski, Scofield, Martin & Wood néven jegyeztek -, majd két évvel később a koncertfelvételekből válogatott, In Case the World Changes Its Mind című korongon. Megérte várakozni, mert mindkét alkalommal kiemelkedőt alkottak. „Néha csak úgy leültünk szabadon játszani, aztán visszahallgattuk, amit felvettünk, és ebből kialakult egy dal. Aztán ezzel a dalötlettel a fejünkben újra nekiálltunk a szabad zenélésnek - idézi fel kollaborációjukat a hatvankét éves Scofield. - Még sosem dolgoztam így korábban. A zenénkben minden a meglepetésről szól.” A Müpa-koncert idejére már egy vadonatúj MSMW-album is megjelenik, erről szemelget majd a kvartett, de nem kizárt, hogy a legnagyobb MSMW- és Scofield-slágerek is helyet kapnak a műsorban.”
Rég volt a blogon
kiállításajánló, amit mi sajnálunk a legjobban – reményeim szerint ez hamarosan
változni fog, már csak azért is, mert a Szépművészeti Múzeumban október 31-én
nyílt meg a február közepéig tartó Rembrandt és a holland arany évszázad festészete című tárlat. „Az európai kultúra
egyik virágkorát, a 17. századi holland művészet időszakát mutatja be a
Szépművészeti Múzeum kiállítása.
A tárlat a kor legnagyobb mestere, Rembrandt köré épül, akitől 20 remekművet
láthat a közönség. A csaknem 100 festő több mint 170 alkotását felvonultató
kiállításon a Szépművészetei Múzeum gazdag holland gyűjteményének 40 alkotása
mellé több mint 130 festmény érkezik magán- és közgyűjteményekből, a
legjelentősebb kölcsönző intézmények többek között az amszterdami Rijksmuseum,
a stockholmi Nemzeti Múzeum, a párizsi Louvre, a londoni National Gallery, a
Los Angeles-i Getty Museum, a New York-i Metropolitan, a firenzei Uffizi és a
madridi Prado. A kiállítás további szenzációja, hogy a jelentős számú
Rembrandt mű - köztük a legkorábbinak ismert festménye és az utolsó önarcképe -
mellett három Vermeer alkotást is láthat majd a tárlaton a nagyközönség.” Noha nem vagyok feltétlen híve a
Szépművészetire jellemző „építsünk egy húzónév köré gigatáralatokat, úgy hogy
magától a húzónévtől csupán tucatnyi művet hozunk” jellegű kiállítási
gyakorlatnak; ez a korszak van annyira érdekes és sajnálatos módon annyira
keveset láttam eddig belőle, hogy nagy valószínűséggel lenyelem a
Rembrandt-békát, és megnézem.
November nem csupán a kevesebb koncertlátogatást illetően különbözik majd
az októbertől, hanem abban is, hogy remélhetőleg visszatalálunk a moziba –
mostanában fájóan kevés alkalmunk volt nagyvásznon filmet nézni, pedig
mindketten elég szenvedélyes mozifanatikusok vagyunk, de hát egyrészt a
rengeteg egyéb program, másrészt a programok mellett azért csak-csak létező
privát élet működtetése miatt ez háttérbe szorult. Most azonban annyi friss és
izgalmas mozibemutató vár ránk, hogy egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak,
hogy mindent kihagyjunk :) Sajnos, annak elég csekély az esélye, hogy mindent
megnézzünk, ami érdekel, de abban nagyjából biztos vagyok, hogy az Interstellar (Christopher
Nolan, Matthew
McGonaughey, Jessica
Chastain –
bármelyikük egyedül becsábítana a moziba, nem hogy együtt…), a Sírok között (Scudder a moziban!), a Piszkos pénz (Dennis
Lehane
mint forgatókönyvíró – hát hogy hagyhatnánk ki?), a Két nap, egy éjszaka (a csodálatos [majdnem azt
írtam, Piaf] Marion Cotillard!) és persze az Az éhezők viadala – A kiválasztott első része (túl azon, hogy
szeretem a sorozatot, a zseniális Philip
Seymour Hoffman
miatt is kihagyhatatlan) sorra kerül.
És ez még egy laza hónapnak tűnik… Nos, ki milyen programot tervez
novemberre?
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése