Kedves ismerősöm, Székács Juci
fogalmazott így a filmről: Nagyon vártam
az új Knives Out filmet (bár a második nem tetszett, de az első nagy kedvencem,
és bíztam Rian Johnsonban, hogy megint nagyot fog gurítani), de arra nem
számítottam, hogy ekkora spirituális élmény lesz. A csavaros bűntény és a
szarkasztikus jellemrajzok mellett ugyanis ez a film nem kisebb dolgokról szól
- őszintén és szépen -, mint az egyház valódi feladatáról, a lelkipásztori
szolgálatról, az új emberünk állandó küzdelméről az óemberrel és a Krisztusban
megtapasztalt kegyelemről, ami mindezeket átfogja. Színtiszta evangélium egy
szórakoztató filmben, ami még izgalmas és vicces is. Ugyan az adventi
időszakban jött ki, de már most borítékolom, hogy legalább akkora húsvéti
klasszikus lesz, mint amennyire kötelező karácsonyi darab a Die Hard vagy a
Reszkessetek, betörők. Ez a réteg valóban nagyon komolyan érintett engem is
(bárcsak tényleg sokszor lejátszott klasszikus lehetne...).
De odatenném mellé a hitetlen, a ráció emberének mértéken felüli tisztességét is. Ahogy a bűnfejtő átéli a maga damaszkuszi pillanatát, az tényleg fenomenális, főleg, mert az oda vezető út stációit is (mind a tizenkettőt) alapos gondossággal komponálták ebbe a (taláros téma ellenére) meglepően üdén ütős kis szösszenetbe. Hiszen ez is feladat – és a vallás valódi (társadalmi) szabadsága, amikor észreveszi a megfejtés pillanatában a bűnöst, és hagyja működni a hitét. Mert a gúny, a felsőbbség, az értelem gőgje helyett ez is út lehetne, kellene legyen: tisztelni a hívatottságot abban, akinek erre van szüksége. Hiszen újszövetségi értelemben nem fanatizmus, nem elvakultság, nem farizeusság vagy menekülés feltétlenül hinni. Ebből a bájos kis krimi-ujjgyakorlatból a hitet teljesen feleslegesnek megélő ember is tanulhat – hogy például a neki felesleges nem evidensen káros, hazugság, butítás. Hogy a „mese” nem alapjában egyenértékű például a propagandával. Ha nincs magyarázat, mese szövődik a dolgaink köré. És azt a rációnak is illik belátnia, hogy számtalan dologra nincs magyarázat.
Mondjuk ebben a krimiben pont van – de ez műfaji követelmény. Rian Johnson pofátlanul tehetséges ember – az újra- és újranézés minden esetben további képi- és forgatókönyvi gegeket tárt fel, tényleg pokolira szórakoztatóra sikerült a móka, ha hagyod magad vinni általa. Ami valószínűtlenség benne, az a műfajé – s ami valódi, azok tényleg élő emberi gesztusok, egészen magas nívón eljátszva. Miközben ezek a játszott figurák egytől egyig karikatúrák is – típusok gonosztükrei, ami megint mesterszintű krimi-írói gesztus. Az a jó, hogy a kockáról kockára kitalált képömlés ennek megfelelő keretet ad, a filmi ritmus végigvisz a legvalószínűtlenebb gegeken is – s miközben a bűnügy (és megoldása) a végén megkapja a maga erős valószínűtlenségi faktorát is, rá lehet ébredni: a mese, a szórakozás, a szétszóratás közben tanítás is. A jó mese mindig.
A szériának eddig is az egyik ereje volt a remek szereposztás, itt tényleg csúcsra lett járatva. Josh Brolin dörgedelmes telitalálat, Josh O’Connor még inkább az – mert a vívódásai sose tolakodóan, de minden gesztusában ott figyelnek. Igen, ez tényleg ilyen: a dörgedelmes ó-ember harcosan hiszi az igazát, az újszövetség embere keresi, a kétely és bizonyosság folyamatos metszéspontjában. A templom rabszolgája, Martha minden kockáján éli a saját ó-emberségét; Glenn Close nem tud nem jó lenni, de itt a legjavát adja az átlényegülésnek. Amúgy a nyomozóösztön bennem (a muszáj, hogy értelme legyen mindennek egy ilyen krimiben, mert ez különbözteti meg az élettől) azt mondatja velem, hogy ő az egész katyvasz megalapozójának, a diabolikus nagyapának, Reverend Prentice Wicks-nek szerelemgyereke, a megkísértett örökös, Grace, a szajhakurtizán (imádom ezt a nyelvileg baconszalonna jellegű fokozást) féltestvére. Adna ehhez az egészhez még egy farkakkal (pardon, rakétákkal) telifirkált vajszínű kripta-árnyalatot.
A harmadik rész fényében az a mókás gondolatom támadt, hogy Rian Johnson eléggé céltudatosan viszi bele Benoit Blanc segítségével a nézőt a korunk legfeszítőbb kérdéseibe (mondjuk így: erősen amcsi szemüvegen át – de hát ha egyszer amcsi), s miközben olykor pofátlanul felkavaró módon szórakoztat, egy halom dolgot feltár. Az első részben a gazdagság nevetséges felelőssége és a bevándorlás; a másodikban a tech-milliárdosság mindent is lehet-je, a harmadikban a megvallás fonnyadó katalógusa kapott görbe tükröt, kíváncsi leszek, hova nyúl negyediknek. A magam részéről szórakoztatónak találom, hogy az Üveghagyma sokak szemében volt lejtmenet – mondjuk én azt is nagyon szerettem, csak sikerült egy halom jó és fajsúlyos móka közt találkozni vele, s így jobban érzett rajta a hab-patronszag. Mert azért ezek a filmek szórakoztatni akarnak elsősorban, szétszórni a gondjaid közül, pici ember, néző, befogadó, fogyasztó. Az más kérdés, hogy össze is rakódnak valami többletté, ha hagyod.
Igazán komolyan megtisztelő a
vége. Az örökségünk tényleg Krisztusban van, ami a hit embereit illeti – és a
folyamatos kísértés is így van jelen az életben, feloldhatatlanul. Mert amúgy a
szentírás tanításának ez a veleje: úgy nem vagy egyedül, hogy nem lettél
bűntelen, nem mos tisztára a megvallás – csak áldott a belátással: valaki ebben
a bűnös állapotodban is magához ölel. És igen, ez jelentheti a cinizmust is: Isten úgyis megbocsát, mert az a mestersége.
De ne feledjük, az ateizmus is jelentheti azt: ha csak űrbe vetett
jelentéktelen parányok vagyunk mikroszkóp alatt se látszó tettekkel, akkor
minden megtehető. Épülhetnek gázkamrák, demonstrálhatjuk a képességeink
megatonnás, fertőző robbanással. A választás e tekintetben nem a hívő
privilégiuma. Hogy elviseli-e a kétely folyamatos jelenlétét, vagy végül, nehéz
időkben, legvégső esetben mégis kiműti Krisztus alma-szívét a faragott bordák
közül.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése