2010. május 10., hétfő

William Somerset Maugham: Színház

Mindig érdekes úgy elolvasni egy könyvet, ha az ember már látta a filmadaptációt. Ha szerette, akkor duplán az. Én nagyon szerettem Szabó István Csodálatos Júliáját, benne Anette Bening feledhetetlen alakításával, és nem kis részben ezért halogattam sokáig a regény kézbe vételét. No meg azért, mert Maugham valahogy mindig picit ellentmondásos figurának tűnt számomra. Regénye mára már a klasszikusok közé sorolható, mégis sokan komolytalannak tartják és bírálják egyszerűségét. Mivel a film éppen hogy nem tűnt egyszerűnek, nem igazán tudtam, mit várjak a könyvtől, de kíváncsi voltam rá.

Abban igazuk van a bírálóknak, hogy Maugham egyenes vonalú, egyszerű nyelvezetű, cseppet sem kísérletező prózát írt. Mondhatni, hagyományos regényt. Kétségtelen, hogy voltak időszakok, amikor ez szitokszónak számított. Nekem üdítő volt a sok modern kísérletezés, újabb és újabb stílusok, felgyorsult tempójú mai regények közt ez a békebeli, romantikus, egyszerűbb stílus, nyelv, történet. Ami azonban cseppet sem felszínes és érzelmekben igencsak gazdag.

Főhőse, Julia Lambert negyvenes éveiben járó színésznő, a londoni színpadok ünnepelt sztárja. Julia tökéletes látszatházasságban él férjével, fiatalkori színészpartnerével, későbbi menedzserével. Van egy fiuk, megértik egymást, boldogok. Igazi szövetségesek jóban-rosszban az idők kezdete óta. Julia élete a színpad, Michaelé szintén, közös életük is a színház körül forog. Aztán egy nap Julia életébe belép egy huszonéves amerikai fiatalember, és összekuszálja a jól bejáratott viszonyokat, felborítja  a díszleteket, és kizökkenti szerepükből a szereplőket. Julia szerelmes lesz a fiatal Tomba, és hirtelen saját elfojtott érzelmei közt találja magát. Miközben megéli ezt az új szerelmet, visszaemlékezik a férjével való közös életükre, fiatalságukra, egymásra találásukra, és szépen lassan ráébred a saját kis hazugságaira, játszmáira, színjátékaira is. A színésznő, akinek játékai önmaga előtt lepleződnek le, maga a megtestesült tragikum. Julia egész életében játszott, nem csak a színpadon, azon kívül is. Minden kapcsolatában szerepet játszott, és amikor először szabadul meg a szerepektől, és adja önmagát, akkor lepleződik le egész addigi élete. A sors fintora, hogy épp abban az egy kapcsolatban kéne csak igazán játszania.

Az egyszerű történeten túl egy megrendítő portrét láthatunk egy rendkívüli nőről, aki, miután rájön, hogy egész életében játszott, végre mer önmaga lenni, és a saját életét élni, szerepek nélkül, és épp ettől válik a könyv végére épp kifulladni látszó színészi játéka is élőbbé, őszintébbé. Női hiúságról, önbecsapásról, kisebb-nagyobb játszmákról mesél Maugham, és a művészekről, őszintén, kendőzetlenül, cseppet sem idealizáltan. Az látszik, hogy ebben a közegben otthonosan mozgott, zseniális a kor-és hangulatfestés, a színház világa szinte megelevenedik a lapokon, miként a századeleji Anglia is, amit annyira szeretek. Nekem nagyon tetszett.


Kiadó: Holnap

Korábbi kommentek:


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...