Nick
Hornby legújabb regénye, A Meztelen Juliet egy minneapolisi bár
WC-jében kezdődik. Ahogy a főszereplő Annie-től megtudjuk, ez a WC sem
más, mint a többi bár WC-je, lepukkant, szürke, graffitikkel a falon,
csakhogy egy maroknyi ember számára ez a világ legkülönlegesebb WC-je. A
maroknyi ember a nyolcvanas évek szépemlékű rocksztárjának, Tucker
Crowe-nak a rajongója, aki ’86 óta visszavonult a zenéléstől, nem
mutatkozik a nyilvánosság előtt, senki nem tud róla semmit.
Visszavonulásának rejtélyes oka pedig valamiképpen kapcsolódik a
minneapolisi mellékhelyiséghez.
A
maroknyi rajongó közé tartozik Annie barátja, Duncan is, aki
valószínűleg a világ legfanatikusabb crowológusa, mindent tud vagy tudni
vél bálványáról, a világ legnagyobb Crowe-kalózfelvétel gyűjteményének
tulajdonosa, és épp bejárja az egész USA-t átszelő Tucker-túrát, melynek
során érinti Tucker életének szinte minden fontos állomását. Annie
pedig, jobb híján, és mert valamit azért így is lát az Államokból, vele
tart. Így kerülnek egy WC-be.
Annie
és Duncan negyven körüli párocska, tizenöt éve élnek együtt egy
tengerparti kisvárosban, Goolenessben, ahol mintha megállt volna az idő.
Szép lassan haldoklik a város, ahogy a lakói elöregednek. Annie a maga
negyven évével a kávézós legfiatalabb vendége, az egyetlen pszichológus a
városban egy nyugdíjas könyvelő, a helyi celebek a hetvenes évekből
ittragadt bártáncosok, és senki sem hiszi el, hogy Goolenessben él egy
leszbikus pár. Ahogy Hornby írja, a város olyan, mint egy kiöregedett
kurva smink nélkül. Annie pedig a saját életét is legalább olyan
reménytelennek érzi, mint a városát.
Tizenöt
éve leragadt Duncan mellett, különösebb szenvedély vagy szerelem
nélkül, jobb híján. Pusztán megszokásból maradtak együtt, mert semmi nem
motiválta őket, hogy ne így tegyenek, gyerekük nem született, és mire
Annie feleszmélne, hogy váltani kéne, ráébred, hogy minden bizonnyal
elszúrta az egész életét. Hogy tizenöt évet csak úgy elhajított a
semmibe. Duncan persze ebből semmit sem vesz észre, túlságosan
lefoglalja rajongása. Egész élete a Tucker-univerzum körül forog, nap
mint nap képes egy húsz éve hallgató rocksztár lemezeit hallgatni,
dalszövegeit elemezni, rejtett utalásokat keresni, és erről értekezni a
Tucker-rajongók honlapján. Amire egyszer csak felkerül egy írás
Annie-től, aki saját véleményt formál Tucker Crowe új albumáról, amely a
legendás Juliet című album dalainak nyers, hangszerelés nélküli
verzóit tartalmazza.
Duncan
odavan a lemezért, egész élete új értelmet nyer, a világa kifordul
sarkaiból tőle, míg Annie nem érti mire ez a nagy felhajtás, neki sokkal
jobban tetszik az eredeti album. Aztán ezt közzéteszi a neten, mire
Duncan egy másik nőnél keres vigaszt, Annie kirúgja, és meglepő módon
levelet kap egy férfitól, aki Tucker Crowe-nak mondja magát. S miközben
Duncan ízekre szedi a Meztelen Juliet minden sorát, minden dallamát,
minden lehetséges jelentését, és tovább építi a Tucker-legendát, Annie
megismerkedik az igazi, hétköznapi Tucker Crowe-val.
Hornby
most sem okoz csalódást, úgy ír hétköznapi emberek hétköznapi
gyötrelmeiről, hogy közben felváltva nevetünk és gondolkodunk el,
bosszankodunk és megdöbbenünk, olykor elérzékenyülünk. A nő, aki
negyvenévesen jön rá, hogy elszúrta az életét, és tán késő újrakezdeni, a
pasi, aki képtelen felnőni, és egy délibábot kerget, és az öregedő
rocksztár, aki tényleg elcseszte az élete nagy részét, és azon
tépelődik, jóváteheti-e valaha, mind nagyon jó karakterek. Hétköznapiak,
hitelesek, minden mondatuk a helyén van, és igazából szerethetőek, vagy
legalábbis szánnivalóak.
Miközben
középkorú szereplői elbarmolt életéről elmélkedik, Hornby komoly görbe
tükröt mutat a rajongóknak, a rajongásnak. Tudjuk, hogy ezen a terepen
otthonosan mozog, hiszen írt már zenefanatikus- és focifanatikus könyvet
is, de én még nem olvastam, hogy ilyen élesen szembeállította volna a
rajongót és az ő hagymázas délibábját rajongása tárgyával és az ő sivár
valóságával. Duncan azon rajongók prototípusa, akiknek nincs saját
élete, napjaikat, terveiket, értékrendjüket a rajongásuk tárgya
határozza meg, akinek műveibe, megjelenéseibe, személyiségébe mindenféle
jelentést beleképzelnek. Hogy az igazi Tucker Crowe mekkora csalódást
okoz Duncannek, azt csak az tudhatja, akinek volt már része hasonló
bálványdöntögetésben. Persze Hornby nem lenne önmaga, ha nem szolgálna
egy kis tanulságul a visszavonult, öngyűlöletbe menekülő rocksztárnak
is, ki tudja, tán még ő is tanulhat valamit a rajongójától.
Igazi
Hornby-s könyv ez is, nagyon jó olvasni, szerethető, de nem váltja meg a
világot, persze nem is ez a célja. Hornby szórakoztat, és közben
elgondolkodtat, ehhez pedig nagyon ért. Azon meg tök jól el lehet
szórakozni, hogy vajon mennyit írt bele saját magából Tucker Crowe-ba,
lehet vadászni az erre utaló jeleket, találgatni, hogy mire akart ezzel
utalni, és vajon akkor ez azt jelenti-e hogy… Vagy csak szórakozik
velünk, és ez is a rajongók elé tartott görbe tükör része. De ez már
csak a mi rajongásunktól függ.
Kiadó: Európa
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése