Melania
Mazzucco regénye egyetlen nap krónikája, 2001. májusának negyedik
napjáé, amely egy maroknyi római számára sorsfordító nap volt. Két
széthulló család tagjainak életébe nyerhetünk bepillantást, akiknek
élete meghatározhatatlan mintákat követve fonódik egybe, majd hullik
szét, és halad az elkerülhetetlen, tragikus vég felé. Már a regény első
lapjain ízelítőt kapunk a végkifejletből, a nap végén eldördülő lövések
indítják a cselekményt, ám ekkor még nem világos, ki lőtt és kire. A
lövéseket megelőző huszonnégy óra történései adják meg a választ a
kérdéseinkre, ám ez a válasz olyannyira megdöbbentő, nyugtalanító és
hihetetlen, hogy olvasás közben azt kívántam, bárcsak ne tudtam volna
meg.
A
két család tagjai Antonio Buonocore volt rendőr, aki testőrként
tevékenykedik az újraválasztásáért küzdő Fioravanti képviselő mellett, a
testőr elvált felesége, Emma, aki folyamatosan menekülni kényszerül
férje beteges, féltékeny ragaszkodása elől, gyermekeik, a lázadó,
ízig-vérig kamasz Valentina és a gátlásos hétéves Kevin, az ő kis
barátnője, a politikus lánya, Camilla, édesanyja, a fiatal Maja, és
féltestvére, a lázadó Zero. Az ő életük gabalyodik össze ezen az egy
napon, amikor valahogy mindenki máshol van, mint ahol lennie kéne és
mást tesz, mint amit tennie kéne. Hozzájuk csatlakozik egyszerre
kívülállóként és némileg a végzetes eseménysor egyik legszerencsétlenebb
közreműködőjeként a kamaszlány irodalomtanára, Sacha.
Senki
sincs a helyén ebben a történetben. Antonio vissza akarja szerezni a
családját, bármi áron, és ezért erőszakos tettektől sem riad vissza,
Emma épp elveszíti amúgy is megalázó munkáját, és az esélyt hogy
gyerekeivel elköltözzön anyjától, aki folyamatosan felhánytorgatja neki,
hogy elhagyta férjét, Valentina dühös az anyjára, amiért elhagyta az
apját, és őt kiszakította megszokott életéből, Kevin pedig nem találja a
helyét a kortársai között, kívülállóként csöppen a kis Camilla puccos
partijára. A politikus családjában sem jobb a helyzet. A képviselő épp
kiesni látszik a pártja vezetőjének kegyeiből, ráadásul rossz választási
beszédet mond egy rossz helyszínen, fiatal felesége függetlenségre
vágyik, és épp lakást keres, huszonéves fia lázadócsoportba keveredik,
és épp globalizációellenes robbantást hajt végre.
Mindenki
rosszul érzi magát a bőrében, mindenki lázad vagy küzd valami ellen, a
könyv masszív társadalomkritika és ami a legérdekesebb, épp
Olaszországból, a családi értékek egyik fellegvárából kritizálja a
család intézményét, mint ami napjainkra teljesen szétesett,
elértéktelenedett, elvesztette lényegét. Fioravantiék családi élete a
látszat köré épül, az apa nem tud mit kezdeni fiával, nem érti és nem is
érdekli, mi rejlik a tipikus jó családból származó lázadó felszíne
alatt, a feleség közelebb érzi magához mostohafiát, mint férjét, a
kislány pedig, mindenki dédelgetett, elkényeztetett kis hercegnője
megmagyarázhatatlanul fél mindentől. Buonocoréék családja pedig a
tipikus patriarchális családmodell csődjének példája. A férj erőszakos,
uralkodó hajlamú ember, aki beteges féltékenységében kínozza szép és
vonzó feleségét, a gyerekek pedig őrlődnek a szüleik között.
Látszólag
összefüggés nélkül történnek az események, ám végül minden apró
momentum hozzájárul a nap végi tragédiához, szép lassan egybefonódnak a
különböző történések, és meglátjuk, hogy minden apróságnak jelentősége
van. Egy végzetes döntés, mely elvezet a pokol egyik bugyrába, és az
este csalóka nyugalma, amikor az egyik szereplő végre úgy érzi, kap egy
esélyt az élettől, egy kis boldogságmorzsát, vagy csak egy kis
nyugalmat, csakhogy addigra mi már tudjuk, hogy ő fog a legjobban
szenvedni az új nap hajnalán. Iszonyú az utolsó pár óra, amikor már
sejtjük, hogy mi történt, amikor eldördültek azok a bizonyos
pisztolylövések, és tehetetlenül olvassuk, hogy haladunk a vég felé.
Nagyon
erős könyv, a befejezés tényleg eléggé földhöz vág, kíméletlen,
tabudöntögetően drámai. Jó lenne azt hinni, hogy ez csak fikció, ilyen a
valóságban úgyse, de tudjuk, hogy nap mint nap történnek hasonló
tragédiák. Az a fajta könyv, amit nem szívesen olvas az ember, de
kegyetlenül jó.
Kiadó: Európa
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése