Anna
Gavalda lassan de biztosan belőtte magát azon írók közé, akik bármit
írnak, én elolvasom, akikben még soha nem csalódtam, mert alkossanak bár
különböző műfajokban, írjanak bár regényt vagy novellát, mindig magas
színvonal kerül ki a kezük közül. Gavalda írásai szerethetőek,
érzékenyek, hétköznapiak, egyszerűen, drámázás nélkül ír, mégis legtöbb
írása mögött nagyon is mély mondanivaló rejtőzik. Nincs ez másképp a 35
kiló remény esetében sem.
A
történet elbeszélője, a 13 éves Gregoire, helyét kereső kiskamasz,
komoly iskolai problémákkal, tanulási és összpontosítási nehézségekkel,
viszont hatalmas kézügyességgel. Gregoire egészen pici korától kezdve
barkácsol, megjavít mindent ami a kezébe kerül, minden kacatból épít
valami újat, és a világon egyedül talán nagyapja barkácsműhelyében érzi
jól magát. Azonban legyen bár istenáldotta tehetsége a kézműves
munkákhoz, neki is helyt kell állnia a modern iskolarendszerben, ami
elsősorban és mindenekfelett töméntelen mennyiségű lexikális tudást
követel meg a diákoktól. Nem csak nálunk, nem is csak Franciaországban,
szerte a nyugati világban így van ez. Az állami oktatási rendszerek
iszonyú kevés, van ahol gyakorlatilag semmi teret nem engednek a
gyermeki fantáziának, a kézügyességnek. Azon egyszerű oknál fogva, hogy
nem ez kell a továbbtanuláshoz.
Sokezer
szociológiai tanulmány foglalkozik azzal, hogy miért jutott idáig
elsősorban a nyugat-európai társadalom, hogy gyakorlatilag mindenkitől
azt várjuk, hogy tanuljon, tanuljon, tanuljon, szerezzen diplomát,
„vigye valamire”. Közben az olyan gyerekek, mint Gregoire, kipotyognak a
rendszerből, mert nem tudnak megfelelni a követelményeknek. Pedig
nagyon sok olyan gyerek van, mint ő. Akik képtelenek bemagolni a
másodfokú egyenlet megoldóképletét, de tudnak bútort építeni, utakat
építeni, megszerelni a mosógépet, és így tovább. Az már össztársadalmi
probléma, hogy miért is nem képeznek (nem csak nálunk, szintén egész
Európára jellemző probléma) annyi szakembert, amennyire szükség lenne.
Gavalda
kis könyve persze nem a probléma társadalmi vetületeit elemezgeti, ő
egy tizenhárom éves gyerek gondolatain keresztül tárja elénk azt, hogy
kallódik el majdnem egy tehetséges, józan kisfiú, mert nem tud
beilleszkedni abba a rendszerbe, amibe szülei és tanárai be akarják
tuszkolni. Óriási szerencséje van, hogy ott van neki a példaképként
tisztelt nagyapja, aki felnyitja a szemét, és segít bekerülni egy
szakiskola jellegű internátusba, ahol végre kiélheti magát, és kedvére
barkácsolhat, a tanárok és diáktársai által is elismerve.
Nem
igazán tudom, kinek szánta Gavalda ezt a könyvet, ifjúsági irodalomként
árulják, szerintem gyerekek és szülők egyaránt forgathatnák, ki azért,
hogy lássa, nincs egyedül a problémájával, ki azért, hogy rájöjjön, nem
kell ráerőltetnie a gyerekére a saját elképzeléseit a tanulásról,
érvényesülésről. Jó kis könyv, mindenképpen megérte elolvasni, de elég
nagy jóindulattal nevezhető akár csak kisregénynek is. Nem is értem,
miért kellett külön kötetben megjelentetni, simán belefért volna egy
novelláskötetbe ez a nyolcvan nagyon szellősen gépelt oldal. Vagy akár
ki is bővíthette volna, én szívesen olvastam volna Gregoire történetét
regénnyi terjedelemben is.
Kiadó: Magvető
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése