Nagyon nagy kíváncsisággal vetettem rá magam annak idején Elena Ferrante műveire, és az Amikor elhagytak
döbbenetes élménye után még kíváncsibb voltam a Tékozló szeretetre. Az
előbbi, túl azon, hogy nagyon tetszett, azért eléggé meg is tépázott. A
Tékozló szeretet ahhoz képest egy pici csalódás volt, nem annyira jó
könyv, mint az Amikor elhagytak, viszont a kettőt egymás után olvasva
azt éreztem, kissé sok a jóból, két Ferrante egymás után próbára teszi
az ember tűrőképességét. Olvasás közben fura módon azt éreztem, a két
főhős, az Amikor elhagytak Olgája és a Tékozló szeretet Deliája
valamiképpen rokonok, annyira erősen összefüggőnek tűnt a két nő sorsa,
erre az érzésre később ráerősített az ÉS remek cikke, A három nápolyi nővér.
Érdekes elgondolás, hogy a két hősnő testvérek lennének, miként azok a
netes vélemények is, amik szerint Ferrante könyvei a női élet különböző
szerepeit vonják górcső alá. A Tékozló szeretet a gyermekkort, a kislány
anyjához való viszonyulását, felnőtté és nővé válását.
Delia,
a családjától és szülővárosától régen elszakadt negyvenes nő anyja
temetésére érkezik haza szeretett-gyűlölt Nápolyába. Miközben anyja
rejtélyes halála után nyomoz, próbálja kideríteni, mi és miért vezette
Amaliát arra a tengerpartra, ahol látszólag öngyilkos lett, saját
gyermekkori emlékeibe is utazást tesz, felelevednek benne a régmúlt
eseményei, megelevenedik egy elátkozott család, a gyönyörű, szépségével
mindenkit az ujja köré csavaró anyával, a betegesen féltékeny,
agresszív apával és a rettegő gyerekekkel, köztük magával Deliával.
Ahogy a jelenben keresztül-kasul száguldozik Nápolyon, régi ismerősök,
rokonok, barátok és ellenségek közt, ugyanúgy száguldozik rég eltemetett
emlékei közt is. Eleinte nem is kicsit csapongó az elbeszélés,
sejtelmünk sincs, hova vezet Delia ámokfutása a városban, menekülése egy
titokzatos idegen elől, aki tán anyja régi szeretője, aki miatt
tönkrement annak idején a családi idill, tán csak Delia képzeletében
létezik, vagy tán valaki egészen más. Ugyanígy nem áll össze sokáig az a
rengeteg emlékkép, ami felidéződik a nőben, és legfőképp, nem tudjuk,
mi köti össze a két szálat.
Amikor
végre derengeni kezd a főhősnek is és az olvasónak is, hogy a
gyermekkori emlékek és a jelenbeli ámokfutás közt mi az összefüggés,
addigra az anya halálának rejtélye szinte érdektelenné válik, ami a
középpontba kerül, az a kislány Delia viszonya egyszerre szeretett,
gyűlölt, csodált és megvetett anyjához. Imádattal csüng anyján, csodálja
nőiességét, szépségét, miközben gyűlöli, mert őt hibáztatja apja
agresszivitásáért. Delia szemében Amalia kacérsága, szépsége, nőiessége
minden baj okozója. Mint minden kislány, egyszerre akar hasonlítani az
anyjára és tagadja meg, aztán történik valami, egy tragikus esemény, ami
után Delia nem csak anyjától, hanem a saját nőiességétől is elfordul.
Felnőttként tudatosan Amalia ellentéte akar lenni, haját fiúsra
nyíratja, hogy ne is emlékeztessen anyja dúsan repdeső fürtjeire,
egyszerűen öltözik, elutasítja a nőiesség minden megnyilvánulását. Csak a
könyv vége felé derül ki, hogy amit a gyermekkori emlékezet az anya
bűneként és a családi béke megrontójaként őrzött meg, az valójában egy
Deliával történt tragikus esemény, hogy a kislány saját megaláztatását
színezte ki úgy, hogy anyja bűnhődjön érte. Ez a szál, a gyermekkori
hazugság, amely tragédiához vezet, erősen emlékeztetett a Vágy és vezeklésre,
itt is a saját emlékezete csapja be Deliát, aki negyven év távlatából
már el is hiszi, hogy úgy történt, ahogy gyerekkorában hazudta.
A
csapongó elbeszélés fő szála végig Delia és anyja kapcsolata marad, a
kislány viszonya anyjához, és a felnőtt nő folyamatos elzárkózása
anyjától. Megrázó, a legmélyebb, legősibb érzéseket, ösztönöket firtató
könyvecske ez, olykor kissé túlságosan is naturalista stílussal.
Ferrante nem kertel, nem szépeleg, Delia testéhez való viszonyát
ugyanolyan részletesen írja le, mint a lelki vájkálásokat. Érdekes és
szerintem találó szimbólum, hogy az anyja temetésén Delia rosszul lesz a
menstruációs görcsöktől, és egész nap vérben úszva járkál, találó, mert
az anyától tanult, ám megtagadott nőiességre utal, a saját női test el
nem fogadására, de ettől még nem szívesen olvasom ilyen részletességgel,
nagyon zavart ez a végletekig naturalista stílus.
Kicsit
zavaros, kicsit csapongó, kicsit széteső, mégis nagyon jó könyv, a
cselekmény hiányosságai igazából jelentéktelenek a lelki mélységek, a
megrázó pszichologizálás mellett. Ez az, ami Ferranténak nagyon megy. A
„trilógia” következő darabja, az Amikor elhagytak azért jóval
összeszedettebb, ezek után nagyon kíváncsi vagyok, mit ad hozzá az
élményhez a harmadik könyv, a Nő a sötétben.
Kiadó: Magvető
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése