Ha valaki csak úgy egymás mellé rakja a tavalyi és az idei
könyves toplistámat, anélkül, hogy követte volna az olvasásaimat vagy ismerne
és tudná, mi és miért hozott változást az olvasási szokásaimban, könnyen arra a
kérdésre vetemedhetne hogy „Ki vagy te és
mit csináltál Ilwerannal?” :) Változott sok minden és változtam én is –
tavaly ilyenkor, az aktuális évértékelőmben
pedzegettem, miért, nyáron bizonyos komfortzónák kapcsán is írtam róla, úgyhogy most inkább nem ismétlem önmagam. Elvégre ez
mégsem egy személyes blog – meg aztán nem is érett még meg a dolog a kiírás
gesztusára (biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb eljön az is, akkor majd
úgysem ússzátok meg). Persze lehet, hogy ha valami istenadta nyugalmas kis
évünk lett volna, akkor könnyebben megy a feldolgozás és az önmagamhoz való
visszatalálás is, de hát most mit mondjak... ez sem lett egy nyugalmas kis év.
Lehet, ahogy öregszünk, nem is érdemes ilyesmire számítani – nem tudom.
Mindenesetre tény, volt egy jó fél éves időszak, amikor bármi jobban esett, mint az olvasás, pláne mint a szépirodalom
olvasása és az időm nagy részét virágültetéssel, erkélyen üldögéléssel és
bambulással, az otthon fenntartásával
töltöttem. Túl sok volt a veszteség és a fájdalom – és valahogy a külső ingerek
mindenáron való hajszolása helyett most a befelé figyelés, a csendes
szemlélődés jobban tudta csillapítani.
Persze visszataláltam az olvasáshoz, mindig visszatalálok,
de másképp. Más műfajok, más módja a
befogadásnak, más módja a feldolgozásnak és pláne más módja az írásnak. Mert
változott ez is, tudom jól – hogy előnyére-e vagy sem, nem tudom objektíven
megítélni, de én jobban érzem magam így és ez nekem most pont elég. Ezzel együtt is jóval kevesebbet olvastam, mint az
előző években. Azoknak is egy része pszichológiai témájú non-fiction volt, amikről meg nem írtam, így aztán a blog pláne megsínylette ezt az időszakot. De
hogy egész őszinte legyek, sokszor még ez sem érdekelt. A petúniám inkább.
Ezért is vagyok nagyon hálás hűséges olvasóinknak, akik még a legínségesebb
időkben is olvasnak, ismeretlenül is biztatnak, kitartanak – és persze Zolinak,
amiért akkor is ír, és lelkes, amikor én képes lennék egy hónapig felé se nézni
az internetnek sem, nem hogy a blogszerkesztőnek... Köszönöm, drága!
(Fura amúgy... nem akartam én ide ilyen érzelmes bevezetőt,
de mostanában mindig így járok. A szöveg egyszer csak önállósul és önmagát írja
tovább. Pfff...)
Ha keveset is, és kevésbé lelkesen is olvastam, azt legalább
el lehet mondani, hogy sok jó könyvet – bajban is voltam a tíz legemlékezetesebb
kiválasztásakor. Ami jó. Csalok is picit, mert rá kellett jönnöm, hogy van,
akit egyszerűen egy lapon sem emlegethetek más szerzőkkel, könyvekkel – és nem
is feltétlenül azért, mert a világirodalom „leglegleg” szerzője (bár szerintem
esélyes, de ugye mind tisztában vagyunk vele, hogy nincs olyan hogy a világirodalom legjobb szerzője???),
sokkal inkább azért, mert annyira sokat jelent nekem és annyira mély és meghitt
viszony fűz a könyveihez, amihez eddig még semmilyen más kulturális élmény nem
ért fel. Szóval külön kategóriát alkotok neki inkább. De erről majd a végén,
előbb nézzük az évi rendes „legeket”.
Az év felfedezése
a sci-fi!
Év elején önként és dalolva megfogadtam, hogy megismerkedem
a sci-fi műfajával – azok után, hogy a tavalyelőtti a „furcsa könyvek éve” lett
a Pelevinekkel, Lauren Beukes könyveivel, a Krakennel, az Oszamával, logikus volt,
hogy meg kell támadnom ezt a - tőlem eddig igencsak távol álló - műfajt is. Hogy
milyen jól tettem, arra majd rácsodálkozhattok a toplista végén :) Elöljáróban
annyit, hogy a Déli végek trilógia, a Mellékes igazság és a 2312
egyaránt az év legkellemetesebb könyves kalandjai közé tartoznak – olyan új
utakra vittek, amelyek létezéséről eddig fogalmam sem volt, és olyan újfajta
olvasási élménnyel ajándékoztak meg, ami a „megszokott” olvasmányokba épp
belepunnyadni készülő kis fejecskémnek valóban pezsdítő, felrázó,
agytekervényeket próbára tévő szellemi munka volt. Nem lehetek elég hálás érte –
megyek is tovább ezen az úton, az tuti.
Az év csalódása: viszket a kezem, hogy azt
írjam, a Holtodiglan, de az igazság az, hogy nagyjából egész pontosan
tudtam, mit várhatok attól a regénytől, így aztán bajos lenne csalódásról
beszélni. Pont olyan szar volt, mint amire számítottam. De legalább jól
kidühönghettem magam rajta, plusz szert tettem egy újabb adu ászra a magasröptű
„lehet-e jobb egy filmadaptáció mint az
eredeti könyv” beszélgetésekben. Lehet. Ennél picit fájóbb pont, hogy Kate
Morton Távoli órák című könyvét milyen szinten untam. Azok után, hogy
az írónő előző két könyve, a Felszáll a köd és Az elfeledett kert mennyire belopta magát a szívembe, különösen fájt –
annyira, hogy (bár ritkán fordul elő ilyesmi) amint befejeztem, gyorsan el is
passzoltam, ne rontsa itt a levegőt. Pedig sok baj nincs a könyvvel - úgy egyébként
- csak épp tök ugyanolyan, mint a másik kettő. Mintha minden elhagyatott, elfeledett, ódon angol kastély épp
ugyanazokkal a sötét titkokkal lenne terhes. Amire persze van esély, de
akkor meg nem kell mindről okvetlenül
regényt írni...
Az év kellemes
meglepetése: Ben Aaronovich: London folyói – pedig ez aztán tényleg semmi különös… Mégis,
olyan jól szórakoztam rajta, mint kevés más könyvön akkortájt – gyakorlatilag az
első oldaltól üdvözült vigyorral a fejemen olvastam. Leginkább a hamisítatlan, nagyon
angol humor miatt, ami minden sorát átitatja. Levágott fejű hullával
indítunk és egy bekezdésen belül az edzett londoni városlakók lélektanán
elmélkedünk – azért ez nem semmi. Ezek után pedig kapunk egy fifikás és borzasztóan
szellemes nyomozást, egy szerethető mágustanonc-rendőrt, egy szellemvadász
kutyát és nyitott kaput egy világra, melyet nagyon szeretnénk közelebbről
megismerni – amire már van is lehetőségünk, hisz a folytatás már a boltokban.
Azt hiszem, ez a sorozat lesz az én guilty
pleasure-öm a következő hónapokban…
Az év kellemetlen
meglepetése: hogy
mennyire nem tudtam mit kezdeni a szerintem egyébként zseniális Alan
Hollinghurst (a 2011-es listavezető)
új könyvével. Pedig én nagyon akartam szeretni – mégis, a Más apától valahogy távol maradt tőlem. Baromi jó könyv, igazi
bölcsészálom, Hollinghurst továbbra is gyönyörűen ír, minden objektív szempont
szerint valószínűleg az egyik legjobb könyv, amit idén olvastam, ennek ellenére
úgy küzdöttem át magam rajta, mint gimisként az Iliászon. Szóval itt leginkább én vagyok a kellemetlen meglepetés
saját magamnak – nem szoktam hozzá, hogy így szenvedek kurva jó könyvekkel.
Ezen változtatni kéne, egyszer majd ezt is újraolvasom, de most egy darabig azt
hiszem, nem erőltetem a nagyonokos
szépirodalmat, inkább olyasmit olvasok, ami jól is esik.
És akkor lássuk, mely könyvek jelentették a legjobb élményt 2014-ben (szokás szerint visszafelé haladva):
10 – Camilla Grebe– Åsa Träff: A terapeuta
– Kisebbfajta olvasási válságból rángatott ki nyáron ez a könyv, mely a skandináv
krimiktől megszokott módon egyszerre lúdbőröztető krimi és nyomasztó
társadalomrajz – középpontban ezúttal egy saját traumája béklyójából szabadulni
képtelen pszichológussal, aki hirtelen egy sorozatgyilkos célpontjává válik. Aztán
persze kiderül, hogy semmi sem az, aminek elsőre gondoltuk. Egy olyan
társadalom képét rajzolja elénk Camilla Grebe és Åsa Träff, amelyben kis
túlzással mindenki küzd ilyen-olyan defektusokkal, és a többség mindent
elkövet, hogy elnyomja ezeket. Mert ezt legalább megtanultuk – játszani a
szerepünket, demonstrálni, hogy minden kerek. Csak nehogy kizökkentsen valami
felfoghatatlanul nagy pofon, mert akkor aztán borul minden…
9 – Émile Ajar: Salamon király szorong
– Aki zokogott már a legboldogabb napjain a konyhakövön gubbasztva mert félt
attól, hogy elveszti a nehezen szerzett kis boldogságmorzsát, annak kötelező
könyv ez – olyan őszintén és mélyre hatolóan beszél mindennapi
szorongásainkról, ahogy kevés regény; és teszi ezt olyan iróniával és
mesterkélten analizáló távolságtartással - mert kilóg ám a lóláb - hogy olykor
szájbatekerném az írót amiért ilyen nyíltan kiröhög. Aztán meg csapkodom a
térdem és én is kiröhögöm magam. Mert valljuk be, gyakran - nagyon gyakran -
marhára röhejesek vagyunk mi, ipari szorongók…
8 – Arthur Phillips: Arthur tragédiája
– Gigantikus irodalomtörténeti tréfa, játékosan gonosz posztmodern remekmű,
esetleg egy újra felfedezett Erzsébet-kori dráma köré tákolt szenzációhajhász
önvallomás? Vagy tán az, aminek a fülszöveg ígéri: egy valódi irodalmi
szenzáció, William Shakespeare egy elfeledett darabjának közreadása, az azt
megtaláló – s csak véletlenül író – Arthur Phillips hosszú lére eresztett
előszavával? Nos, egy kicsit mindegyik – az már az olvasó döntése, hogy melyik
irányba indul el. Phillips jótékonyan fogja a kezét, bármerre menjen – hogy a
hátunk mögött feltehetően úgyis kiröhög bennünket, akármelyik „olvasat” mellé
tesszük le a garast, az igazából senkit se zavarjon.
7 – Anna Gavalda: Édes életünk – Gavalda
tán sose volt ennyire keserű – míg korábban a boldogsághoz kacskaringós, ámde
biztos út vezetett az élet gördítette akadályokon át, most egyre csak azt
éreztem: hőseinek önmagukkal kell napra nap megküzdeniük azért, hogy
legalább észrevegyék a boldogság lehetőségét. Ami olykor kiszúrja a
szemünket, máskor meg el kell veszítenünk valami nagyon értékeset, hogy
észrevegyük. Ki tudhatná előre, mikor melyik húzás jön be?
6 – Lionel Shriver: Születésnap után
– Szeretjük azt hinni, hogy sorsfordító pillanatokon múlik minden, és néha ez
bizony így is van – ám hogy pontosan mi is múlik ezen pillanatokon és
hogy vajon minden másképp lesz-e, ha adott döntéshelyzetben a másik utat
választjuk, az már egy sokkal összetettebb és érdekesebb kérdés. Shriver okosan
és analitikus éleslátással boncolgatja a kérdést, és van annyira bátor, hogy
szembemegy az örök „miért nem a Hufnágel Pistihez mentem hozzá?”
dilemmával. Mert ugyan adott pillanatban valóban mindent megváltoztathat egy
döntés, de hosszú távon – pláne egy élet távlatában – értelmetlen jó és rossz
döntésről beszélni. Bármelyik úton indulunk el, ugyanúgy várhatnak ránk
buktatók, csalódások, kudarcok, hisztik – ahogy sikerek és boldog pillanatok
is. Nagyjából egy dolog biztos: az életünk maga a kiszámíthatatlanság.
5 – Jacqueline Harpman: Orlanda
– Orlando parafrázis is meg nem is… Harpman
okosan és élvezetesen (olykor még viccesen is) pöröl Woolf-fal és az Orlando
általánosan elfogadott értelmezésével: olyannyira, hogy nemváltással
megtűzdelt, itt-ott pszichothrillerbe hajló regényében meglehetősen sajátságos
újraértelmezését is adja Woolf klasszikusának. Valódi bölcsészálom ez a könyv –
ugyanakkor az év legnagyobb könyvpiaci félrepozicionálásának áldozata. Ami
nekem fáj a legkevésbé, hisz hozzám eljutott, élveztem minden percét, minden
irodalmi játékát, minden posztmodern trükkjét. De tartok attól, hogy sokakhoz,
akik értenék és értékelnék, nem fog eljutni – mert a vattacukor-borító láttán
kézbe se veszik, mert elmennek mellette, mert nem néznek utána; míg esetleg
azok, akik egy vicces-romantikus cuccot remélve lelkesen megveszik, az első
néhány oldal után elborzadva teszik le. Kár érte…
4 – John le Carré: Az üldözött – Le Carré látomása ismét felkavaró, keserű, kiábrándult
és nagyon-nagyon okos – még mindig fényévekre a high-tech szuperkémek
világától, s nem csak külsőségeiben. Itt nincsenek jól körülhatárolható
ellenfelek, akiket elég lepuffantani, és aztán el lehet lovagolni a
naplementébe a jó csajjal, nincsenek világos választóvonalak, egyértelmű
erkölcsi magaslatok. Csak kérdések vannak, és egy megfoghatatlan, mindent
behálózó, vírusszerűen terjedő ellenség, a terrorizmus, mellyel szemben
egyszerűen nincsenek eszközeink. Ez a mozaikokból építkező, sok szálon futó,
sok főszereplőt mozgató regény a maga megválaszolhatatlan kérdéseivel,
önmagunkkal szembenézésre késztető felvetéseivel, pergő párbeszédeivel,
szaggatottságával és félelmetesen jól körülrajzolt karaktereivel tökéletesen
szolgálja témáját – jelesül, hogy az olvasó is vesszen csak el ebben a
rengetegben. Ott a helye az eddigi legjobb le Carré-mű, az Egy tökéletes kém mellett.
3 – Jonathan Franzen: Erős rengés
– Az eddigi három, magyarul megjelent Franzen-regény közül ez a legkevésbé
maradandó, és messze, nagyon messze van az engem tavalyelőtt szó szerint földbe
döngölő Javítások elemi
erejétől. Ahelyett, hogy finom ecsetvonásokkal felrajzolna egy óhatatlanul
tragédiához vezető utat, annak minden apró momentumával és minden elszalasztott
lehetőségével, itt egyszerűen az orrunk alá dörgöli a tragédiát. Ez persze
korántsem jelenti azt, hogy ne lenne bitang jó könyv, amiért a legtöbb kortárs
író odaadná a fél életművét, csak hát az a nagy helyzet, hogy itt egy tökéletes
(Javítások), egy majdnem tökéletes (Szabadság)
és egy „csupán” nagyon jó regény áll sorban a polcon. Ami azért nem mindegy.
Persze még a leggyengébb könyvével is simán dobogós, szóval annyira nagy baj
nincs...
2 – Robert Galbraith: Kakukkszó
– Jó lett volna, ha úgy olvashatom, hogy nem tudom, ki a szerző, de legyünk
őszinték, ha nem tudtuk volna, ki a szerző, jó eséllyel soha nem adják ki
nálunk, én meg nem olvasok angolul krimit (sem), így aztán jól lemaradtam volna
róla. Most meg ott vagyok, hogy dacára évek óta kitartóan meglévő
HP-rajongásomnak, azt kell mondjam, Cormoran Strike nyomozása még a kis túlélő
kalandjainál is jobban belopta magát a szívembe. Szinte tökéletes krimi,
fordulatos, rejtélyes, okos, teli félrevezetésekkel, gyanúsabbnál gyanúsabb
alakokkal és félreértelmezhető bizonyítékokkal – mégis, nekem nem a krimi adja
e regény legfontosabb rétegét, hanem az a társadalomkritika, ami megvolt már a Harry
Potter szériában is, és ami köré az Átmeneti üresedés fel lett húzva.
1 – Kim Stanley Robinson:2312 – Ahogy
írtam fentebb, sci-fi évet hirdettem tavaly – ennek örvén Robinson jött, látott
és meggyőzött. Magam is meglepem vele, de ahányszor visszagondolok az év
legmeghatározóbb olvasmányaira, ő ugrik be. Félelmetesen összetett,
ötletgazdag, lenyűgözően megírt regény, tele posztmodern trükkökkel,
intertextualitással, filozófiával, bármilyen műfajiságon messze túlmutató
társadalomkritikával és ijesztő jövő-látomással. Az izgalmas cselekmény, a
bolygóközi politikai intrikák, az űrutazás és a nem sci-fin edzett
olvasót azért meglehetős kihívások elé állító technikai részletek már csak a
ráadás. Engem megvett, kilóra. Ha ilyen a sci-fi, akkor mostantól sci-fi
rajongó vagyok!
És akkor a csalás,
mert ilyen is kell...
Virginia Woolf: A világítótorony
– Minden listán felül. Woolf az én bibliám. Minden újraolvasással egyre
mélyebbre hatol, egyre fájóbb húrokat penget, mégis, ahányszor beleveszek egy
regényébe, azt érzem, hazaérkeztem.
Ez a legszebb műve – a Mrs. Dalloway és az Orlando
mellett a leghíresebb és tán a „legfontosabb” is, de ez olvasás közben úgyis
mindegy. Ez beszél hozzám legszebben álmokról, vágyakról, lemondásról,
elmúlásról, magányról. Anélkül, hogy okvetlenül bele kelljen halni. Egyszerűen,
szépen, elfogadással. Lehulló őszi levelek illenek hozzá.
Bónusz:
Az év filmélménye: kevesebbet olvastam, tán ennek
is köszönhető, hogy több filmet néztem – más kérdés, hogy lustaságból még
kevésbé írtam róluk, mint a könyvekről. Tervben van valamiféle összefoglaló jellegű
filmes-sorozatos poszt, de annyi minden van tervben folyamatosan… Ja, mert
sorozatokat is néztem, jóval többet, mint eddig és élveztem! Nem ismerek
magamra. Az éves mozis termésből messze kiemelkedik A Wall Street farkasa, az Amerikai botrány és A Grand Budapest Hotel
– de mindhárman eltörpülnek…
…Az üldözött mellett.
Ahogy a listás pozíciójából is látható, a sok remek le Carré-regény közül is
kiemelkedik Az üldözött – ezért és a
két korábbi kiváló filmrevitel (Suszter, szabó, baka, kém és Az elszánt diplomata – A panamai szabót inkább hagyjuk…) által
magasra pöccintett léc miatt nagyon is kétesélyes volt, miként csapódik le
bennünk, rajongókban Anton Corbijn sok szempontból rendhagyó adaptációja.
Egészen a nyitóképig – mert onnantól gyakorlatilag már nincs kérdés, beszippant
és tátott szájjal csodáljuk, hogy ez a mozifilmek tekintetében szinte még
újoncnak számító kliprendező milyen zavarba ejtően jól érzi le Carré
stílusát, mennyire képbe tudja álmodni azt a szürke, kiábrándult, kudarcszagú
légkört, amiben téblábolnak a szereplők. Innentől pedig nem érdekelnek a
hangsúlyeltolódások, a változtatások, a sűrítések, mert ez a film úgy
tökéletes, ahogy van – úgy simul bele maradéktalanul a le Carré-univerzumba,
hogy szemrebbenés nélkül értelmezi át a regényt. Lehetne tananyag a filmipar
kismestereit képző kurzusokon: gyerekek, így
kell kreatívan adaptálni – persze ehhez kell egy le Carré-mű alapnak és nem
utolsó sorban egy olyan (sajnos immáron néhai) színészisten, mint Philip
Seymour Hofmann a középpontba.
Az év
koncertélménye:
annyi fantasztikus koncerten voltunk (csak a legemlékezetesebbek: Raiz & Radicanto, Lo’ Jo, Bin-Jip lemezbemutató [még cikk nélkül], EastWing és Emilia Amper a Fonóban, Vad Fruttik tombolás) hogy nagyon nehéz lenne választani, ha nem
lett volna Peter Gabriel a Budapest
Arénában… Azt hiszem, legnagyobb közös kedvencünk Zolival; már az kisebbfajta
csoda és egy évtizedes álom megvalósulása volt, hogy eljutottunk rá – maga az
est pedig egy gazdag időszak betetőzéseként és egy nehéz időszak előtti utolsó
nagy levegővételként marad meg bennem. Bármikor újraélném!
Az év
különlegessége:
Icaro – Daniele Finzi Pasca
egyszemélyes színpadi estje a legmegrázóbb és legfelemelőbb színházi élmény,
amiben valaha részem volt – egy sugárzóan őszinte, szeretetteli mese repülésről,
szabadságvágyról, az önmagunk köré húzott falak ledöntéséről, saját magunk megszabadításáról. Finzi Pasca magából
ad egy darabot – talán ezért lehet az övé a leginkább megélt színpadi
szabadság, amit valaha láttam. Szárnyal előttünk, szárnyal nekünk, és mi azt
érezzük: szeret minket, hisz bennünk, tudja, hogy mi is meg tudjuk csinálni.
Hogy tudunk repülni. És tudjátok mit? Az este végére mi is kicsit jobban
hiszünk magunkban. Azt hiszem, ez a legnagyobb ajándék, amit a művészet adhat.
…
Listázom itt a tavalyi évet, közben visszaolvasom a cikkeim,
és rendre rácsodálkozom, micsoda élményekben volt részünk! Mindent összevetve
hihetetlenül gazdag kis évünk volt, tele csodás könyvekkel, filmekkel,
koncertekkel, cikkekkel (nesze neked...). Ebben nincs hiba. E téren nem kínoz túl
sok kihagyott lehetőség, kielégítetlen vágy – az a néhány könyv, ami nem lett
meg, valahogy úgyis hozzám talál, ha igazán szükségem lesz rá. Jó lenne végre
egy nyugodtabb, csendesebb év, kevesebb magánéleti zűrrel és nehézséggel, hogy
megint teljes szívemből a kultúrára koncentrálhassak, ahogy szeretnék – ennyit kívánok
jövőre. Konkrétumokat inkább nem, már a várólista-csökkentéssel
is feszegetem a határaim. Maradjunk a változatos, jól megválogatott
olvasmányoknál, filmeknél, koncerteknél. Mondjuk jó lenne többet színházba
járni. Meg levetkőzni a maradék megfelelési kényszereim is. Meg újraolvasni
régi kedvenceket. Meg írni végre a már újranézett-újraolvasott kedvencekről. Meg...
De tudjátok mit? Lesz, ami lesz. Én már tudom, mivel nyitom
a januárt, a többit meg meglátjuk. Boldog
új évet mindannyiunknak! Sok jó könyvet, nyugalmat, szeretetet, kinek-kinek
azt, amit a legjobban szeretne! Köszönöm, hogy az új esztendőben is velünk
tartotok :)
Tényleg meglepőek a hasonlóságok a körítésben :)
VálaszTörlésAmit én még észrevettem a kevés olvasás kapcsán, hogy egyrészt ilyenkor intenzívebbek az élmények, másrészt valahogy erősebb könyvek is találnak meg.
Az Arthur tragédiáját én is elkezdtem. Nem tudom, hogy miért hagytam abba :D
Hú, Woolfba nekem is bele kellene merülnöm, de soha nem érzem a lelkivilágomat eléggé érzékenynek hozzá. A 2312 pedig csak arra vár, hogy ingerenciám legyen rá.
Ugyeugye? Valami van a levegőben...
TörlésIgen, jóval intenzívebben élem meg az olvasmányaim, ez talán a kényszeres rohanva olvasás elvetésének is köszönhető :) Nem tudom, miért hagytad abba, jó az a könyv ;) Kicsit fura, de jó.
Woolf nekem szerelem, de igen, kell hozzá egy naaagyfokú érzékenység - kíváncsi lennék, mit szólsz ehhez a könyvéhez, de nem mondanám biztosra, hogy te is beleszeretsz, lehet túl racionális vagy hozzá (amit sokszor irigyelek :)
Ezért a kiváló posztét érdemes volt vàrni! A könyvekhez csak annyit, hogy néhány említett erős várólistás, sci-fit én még nem olvastam, de én vagyok az a bizarr, aki a Holtodiglant is szerette. :-D
VálaszTörlésKívánok nektek megnyugtató, szép, jó, boldog 2015-öt!
Köszi :)
TörlésUgyan, más is szerette, nem vagy bizarr, csak különbözünk ;)
Látod, tök kíváncsi lennék, hogy mit szólnál egy sci-fihez, nekem viccen kívül nagyon nagy kaland volt eddig mind.
Nagyon alapos, jó poszt lett! :) Úgy örülök, hogy a Kakukkszó mindenkinél ilyen elöl van, idén én is Rowlingozok, lesz Átmeneti is, Kakukkszó is és HP-újraolvasás is reményeim szerint.
VálaszTörlésNekem tetszett a bevezetőd :) és igen, néha a befelé figyelésre van az embernek a legnagyobb szüksége. Meg a virágai gondozására. :)
Boldog új évet nektek mégegyszer! :)
Köszönöm :)
TörlésÉn is tervezek HP újraolvasást (mondjuk 3 éve mindig tervezem... :) de most tényleg úgy gondolom, hogy krimiben még jobb a csaj.
Azt hiszem, ez a befelé figyelés marad. Szeretnék többet olvasni, de nem akarok kényszereket, most valahogy inkább az életemet szeretném megélni nem az olvasmányaimat :)
Igazán kellemes olvasmány volt ez így az év első napján. :)
VálaszTörlésSok jó könyv megtalált téged, ebből is látszik, hogy mennyire nem a mennyiség számít.
A Soho felett a hold már itt van a polcomon, de az a baj, hogy alig emlékszem valamire az első részből, pedig nem olvastam régen :) Valamiért nem hagyott bennem mély nyomot, bár nem tudom, mire számítottam.
Shriver és Rowling (akárhogy is hívják épp) állatok, imádom mindkettejüket; a sci-fi felé meg én is óhajtok nyitni, de meg kell találnom azt, ami nekem való (pl. a Déli-Végek az volt).
Boldog 2015-öt mindkettőtöknek!
Köszi :)
TörlésAbszolút nem, meg ahogy Szee is írta, mintha kevesebb könyv esetén az ember jobban válogatna. Nem mondom, hogy bennem olyan haj' de mély nyomot hagyott, de tény hogy ezen szórakoztam a legjobban az évben, és néha ez is kell :)
Shrivert mindenképpen szeretnék olvasni idén is. Meg Selyemhernyót ha végre kijön. Meg még több sci-fit :)
Jó kis éved volt. :) Ha így nézzük, igazán irigylésre méltó. Azt hiszem ami elmegy egyik oldalon, az bejön a másokon, és a dolgok egyensúlyba kerülnek, még ha nem is annak érződnek. Virginia Woolf pedig nem csalás, ő... minden ;)
VálaszTörlésE tekintetben valóban jó volt, csak tudod, azért a mérleg két serpenyőjében sajnos nem ugyanolyan súlyú dolgok vannak :( de hát az élet már csak ilyen, meg nem állíthatjuk.
TörlésHát igen... ő minden :)
Imádom poszt lett! :) Én, ha minden igaz, idén próbálkozom meg a scifivel, meglátjuk mire jutunk egymással. A Salamon királyt, szeen felbuzdulva már megrendeltem, A terapeuta is betárazva, mert eddig krimiből is nulla vagyok, most már ez az Arthur is érdekel, és főleg miattad Franzen, Franzen, Franzen! :) Woolf nekem szégyenfolt... még anno az irodalom szigorlatomra kellett volna, de nem maradt rá időm. Na de majd most, jobban fog esni, hogy már nem kötelező. :)
VálaszTörlésKöszi :) nekem is a tiéd, jó látni hogy nem én vagyok az egyetlen, aki kisregényt írt ;)
TörlésHajrá-hajrá, nagyon kíváncsi vagyok, mit szólsz a sci-fihez! Mivel próbálkozol elsőre?
Arthur elég őrült, nem mindenkinek jön be, nekem nagyon. Woolfot és Franzent meg csak támogatni tudom, nálad szerintem betalálnának mindketten :)
Azt hiszem A marsival. :) Bár nagyon úgy tűnik nekem, hogy az a könyv, a nem scifi rajongókat is kielégíti. Szóval, nem biztos, hogy ha azon túl vagyok, és tetszett, kijelenthetem, hogy ide nekem az összeset, de hát ez egy műfajjal sincs így. :)
TörlésNa erre kíváncsi leszek :) nekem az olyan popcorn-sci-finek tűnik, de lehet, épp ezért tökéletes a műfajjal való ismerkedésre ;) egyszer majd nálunk is sorra kerül, az tuti.
TörlésTervezed, hogy jövőre a Könyvfesztiválon találkozol Franzennel ?:)
VálaszTörlésHát hogy a viharba ne :)))
TörlésAztán meglátjuk, kijutok-e egyáltalán és lesz-e türelmem hozzá. Leginkább azért örülök, hogy jön, mert így tuti kiadják a még hiányzó regényét :)
Találkozó is lesz vele, vagy csak dedikál? Juj, én szeretnék vele találkozni! Bár még egy bötűt nem olvastam tőle... A hírneve megelőzte nálam! :)
TörlésEgyelőre fogalmam sincs :) de olvasd, olvasd, szerintem nagyon neked való a Javítások!
Törlés