Rabindranath
Tagore születése 150. évfordulójáról emlékeztünk meg a Millenárison –
az est szervezőinek megint sikerült India mérhetetlenül gazdag
kultúrájából egy kellemesen összetett estét elénk varázsolni. Laza,
kötetlen fesztivál-jellegű programot kell elképzelni, ahol senki nem néz
rád ferde szemmel, ha felállsz, és – akármi is történik a színpadon -
elsétálsz a következő pohár mangó lassziért.
India
budapesti nagykövete, Őexcellenciája Gauri Shankar Gupta nyitotta meg
az estet, megemlékezve Tagore személyiségéről és jelentőségéről. A
századelő sajátos világra csodálkozásában – a világkiállítások korának
egzotikum-kultusza idején – saját maga által angolra fordított
költeményei teljes kortársi pompájukban, korszerűségükben egy magára
ébredő kultúra modern szöveg-követei voltak, s az is kétségtelen tény,
hogy sokak figyelmét irányította a függetlenség bölcsőjét ringató
gyarmat aktuális problémáira szelíd, de következetes politikai
állásfoglalásaival is.
Megtekinthettük Tóth Tamás Guru című
dokumentum-játékfilmjét, amelyet 2010-ben, a Kumbh Melá zarándoklaton
forgattak Vindrávanban. A történet Rámdász, a megöregedett, felesége
halála után magára maradt utazó kereskedő útját mutatja be e
zarándoklatra, ahova asztrológusa tanácsára mestert keresni indul. A
film tempós lassúsággal, gyönyörű képekkel időzik el hosszan e
mesterkeresés állomásain, az úton, ahogyan ez a magányos, életunt ember
gurura, s közben voltaképp újra magára talál. Ahogyan Tóth Tamás egy
interjúban kifejtette: valójában Rámdásznak nem tanítómesterre van
szüksége, hanem olyan útmutatásra, amit örömmel elfogad. A film
legnagyobb értéke számomra a főszereplő olykor monológokat mesélő, élénk
tekintete – szinte hihetetlen, hogy a rendező és a forgatókönyvíró
rátalált. A filmbe időnként bevágott szöveges „üzeneteket” viszont
feleslegesnek éreztem – ezek a lassan, folyók módjára hömpölygő képek
csodálatosan „közölték” ugyanezeket a tartalmakat.
Megcsodálhattuk
Bittner Menakshi Dóra táncát – a dél-indiai klasszikus tánc lírai
szépsége mellett most még inkább feltűnt, mennyire színészi feladat a
hagyományos indiai templomi tánc. A gesztusok, az arc minden rezdülése
történetet mesél. A magam részéről ajándéknak tekintem, hogy alkalmam
van látni ilyesmit itthon, ilyen elismert előadó tolmácsolásában, még
akkor is, ha nem vagyok tisztában e tánc gesztus ABC-jével, mert nem
megítélni szeretném, hanem átadni magam, s erre minden alkalommal
alkalmam volt, amikor csak láttam e táncokat. A Bharatanatyam szanszkrit
kifejezés a legelfogadottabb magyarázat szerint a Bha - bhava
(érzelmek), ra - raga (dallam), ta- tala (ritmus) és natyam (tánc)
szavak összeolvadásából keletkezett. Minden tánc egyszerre komplex
utazás egy kultúra legenda-múltjába és a táncos egyéni, belülről megélt
interpretációja, ahol az adott keretet a táncos „tölti ki”, s mindezt
úgy, hogy a tánc minden rezdülése a dél-indiai klasszikus zene
ritmusára-dallamvilágára simul. Igazi „utazást” élhet át az arra
fogékony ember a Millenáris székében ülve, Bittner Menakshi Dóra táncát
figyelve.
S
végül Rágákat hallgathattunk Debasish Ganguly és Szalai Péter
tolmácsolásában. Nem egy nálam hozzáértőbb tartja úgy, hogy Szalai Péter
tabla-játéka nemcsak hazai viszonylatban kiemelkedő – és azt kell
mondjam, ezt az estét inkább ő vitte a hátán. Debasish Ganguly neves
mesterek tanítványaként és fesztiválok vendégeként ugyanúgy ismert, mint
filmzeneszerzőként (A Guru című film zenéjét is ő szerezte). Ezen az
estén viszont kissé indiszponáltnak tűnt, nem egy esetben választotta az
improvizációs „terep” egyszerűbb dallam-útjait, benne hagyva a zenében
a bonyolultabb lehetőségeket. És én nemigen láttam még olyan
Rága-művészt, aki ennyire kihelyeződött volna a zenéből némi
utánhangolás kedvéért.
Mindezzel
együtt megint sikerült tartalmas estét töltenünk a Millenárison,
belemerítve a kíváncsiságunk bögréjét egy a miénktől számtalan ízében
különböző kultúra forrásaiba. Köszönjük szépen!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése