A
távoli jövő egy fantáziadús szegletében az emberiség kétfelé szakadt.
Prentiest túlzsúfolt császárságában betegen nagyvárosi tömegnyomorban
milliárdok éheznek, olyan férfitársadalomban, ahol a nők agymosás után,
kopaszra borotválva, zsákruhába bújtatva puszta használati tárgyak.
Bubastis gyéren lakott bolygóin nemi egyenjogúság van, béke - és tömény
unalom; mert szinte „társadalmi gyermekkorban” tartja a lakóit az a
néhány lonecat, akik elképesztő paranormális erejükkel a szomszéd
birodalomóriás ellen védelmezik. Az egyensúly mindkét birodalomban
ingatag: Prentiest császára haldoklik, kegyeltjei – esetleges utódai -
démonian sötét figurák; Bubastis lakói pedig egyre nehezebben viselik el
a gyámságot, a mítikus ködbe burkolódzó lonecatek uralmát. Más se kell,
minthogy megjelenjen a próféciák Sötét Hórusza, a legszörnyszülöttebb
mutáns, a halál igazi papnője, és világára engedje a benne felgyülemlett
fájdalmat.
Nagyfantáziájú
első könyv ez, Ta-mia Sansa első regénye; szépen rajzolt, komplex
mitológiával, vadítóan bonyolult cselekménnyel és remek szereplőkkel.
Könyves közösségi berkekben komoly rajongótábora alakult ki a kéziratban
terjedő könyveknek, hiszen – áruljuk el – egy szinte Asimov-i igényű
sorozat egy kötetét tartja a kezében az olvasó. Ez a legnagyobb erénye:
érzik rajta az „elképzelt múlt”, formálódó jövőérzeteket sejtet, a
történet könnyedén mutat túl önmagán. Tágabb fantázialevegője van, mint
amennyit magába rejt a cselekményi terjedelem. S közben azért a maga
egyáltalán nem tolakodó módján finoman hazabeszél ide, a mi korunkba;
talán nem teljesen ismeretlen számunkra sem a világ, ahol egyfelől éhben
és nyomorúságban tartott milliárdok, másfelől tartalmatlan, tunya
életükből extrém élethelyzetekbe menekülő kevesek léteznek egymástól
kényszerűen elszeparálva. Persze a Sötét Hórusz konfliktusai nem ezen
szembenállás, de nem is a nemi hovatartozás társadalmi megítélése mentén
csúcsosodnak ki, annál Sansa ügyesebb író. Nem kort parafrál, hanem
lehetséges jövőket vizionál.
Remek
szereplők népesítik be ezt a víziót – csak néha ekkora „világhoz”
kicsit kevesen vannak. Ahogy a történelmi távlatok levegőjét igen, a
„tömegeket” nem érzem, és néha a távolságokat sem. Enyhe kamara-jelleg
lengi be olykor a mesét: hősei szűk körökben alig-mozognak, akár a hóba
merült bubastisi erdők széljárta útjain a tél. Az író Nekhti Starra
fordította a legtöbb energiát, igazi főszereplőt alkotott, aki kicsit el
is homályosítja a többieket, avagy nem „világítja meg” őket eléggé – a
közvetlen környezetét, a borzalmas gyermekkoron át a kiválasztottságig
feszülő cselekvéshálót övező szereplők még jól látszanak, a többiek már
kevésbé – és ez alól egyedül a lonecatek köre jelent kivételt. Leginkább
mégis a karizmatikus gonoszokat kérném számon az írón, egyedül e
tekintetben „érhetett volna” még a történet – Andrew Williams, a Császár
Első Jobb Keze meglehetősen monokróm figura, túlságosan „fekete”,
holott igen fontos szerepe van a könyvben – így a motivációk szintjén
kicsit alulrajzolt a „gonosz-menazséria”.
Viszont
például a lonecatek génmanipulált világába szőtt mitológia épp annyira
skiccelődik fel, amennyire kell: az egyiptomi halotti misztériumokkal
való szellemes játék minden erőszak nélkül simul az elképzelt jövőbe. A
saját népe elől is rejtőző, egymástól is távolságot tartó, kicsinyesen
civakodó lonecatek keletkezéstörténetéről ugyan alig kapunk többet
utalásoknál, de ennyi elég ahhoz, hogy galaxis-ívű koncepciót sejthessen
mögötte az olvasó. Hogy aztán mennyit lesz képes az ily módon maga
keltette várakozásokból beváltani az író, (nem mellesleg: hogy
megjelennek-e a kéziratban kézről kézre adott előzmények és folytatások)
az még a jövő zenéje.
Divatja
van ma a kiválasztottságnak - ráadásul kultúránk gyökérzetének
eltéphetetlen része -, holott nemigen gondolunk bele, mivel is jár.
Nekhtinek ebből jut ki bőven: nem nehéz azonosulni vele, holott
személyiségrajza tökéletes leírása a poszttraumás stressz állapotának,
hallgatásba burkolódzással, depresszióval és alkoholizmussal – annyira
hiteles, hogy szinte ijesztő. Mint ahogy átalakulása is a legendák
szörnyetegévé: a beavatódás emlékbetörése az ő esetében aztán
kíméletlenül fájdalmas esemény, nem is marad következmények nélkül.
Igazi írói bravúr, ahogyan Sansa visszahozza a hősét a maradéktalan
szimpátiába – már ezért érdemes volt elolvasni ezt a könyvet. A magam
részéről kíváncsian várom az előzményeket, és a folytatást.
Kiadó: Főnix Könyvműhely
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése