A Corvina Kiadó Magánélet…
sorozatának ötödik kötete a két világháború közti időbe repít vissza
minket. Picit aggódtam, hogy ezt az ellentmondásos korszakot, amit
egyfelől a második világháború eseményei árnyékolnak be, másfelől
viszont mérhetetlen nosztalgia övez, hogyan lehet elfogulatlanul,
történetileg hitelesen, és mégis szórakoztatóan bemutatni, de a sorozat
esetében már megszokott módon, a kötet most is rácáfolt az előzetes
aggodalmaimra. Gyáni Gábor (aki szintén tanárom volt az egyetemen) ugyan kevésbé szórakoztató módon ír, mint például a Magánélet Kádár János korában című kötetet jegyző Valuch Tibor,
a szöveg sokkal inkább tudományos jellegű, ám még bőven az
olvasmányosság határán belül mozog, a korabeli idézetek (többnyire
visszaemlékezések) pedig – noha eleinte megnehezíthetik az olvasást –
csak tovább árnyalják a képet.
Több
szempontból is furcsa visszatekinteni az 1919 és 1945 közötti
időszakra. Egyrészt, ha nem is annyira, mint a Kádár-kor esetében, de
itt is működik a nosztalgia-faktor – ugyan személyes élményeink
legtöbbünknek nincsenek a korról, a nagyszülők elmondása alapján lehet
róla egyfajta képünk. Másrészt, a mi jelenünk sok szempontból a két
világháború közti időt idézi, nem kevés leírt társadalmi folyamatot
érezhetünk húsbavágóan ismerősnek – ami nem csoda, a történelem
természetes menetéhez tartozik, hogy diktatórikus berendezkedést mindig
az azt megelőző korhoz való visszatérés követ.
Ismerősek
lehetnek páldául a „Lakni valahol” és a „Lakni valamiben” fejezetekben
leírt lakásviszonyok és problémák. Az 1920 után kialakult vízfejű
ország jelensége, az erőltetett városiasodás és a tizenkilencedik
századi iparosodás nyomán a fővárosba költöző munkások – akik sokszor
tízen-húszan laktak együtt nyomorúságos kis odúkban – és a kivételezett
társadalmi rétegek életmódja közti szakadék akkoriban nőtt tán a
legnagyobbra. Ugyanígy óriási eltérés volt a tanyákon élő parasztok és a
valamikori dicsőségük romjain vegetáló arisztokraták fényűző élete
között. Iszonyatosan kétarcú időszak volt ez, ami az élet minden
területét érintette.
Ám
nem csak a jövedelmi viszonyokat és az életmódbeli különbségeket
jellemezte kétarcúság, hanem a hagyományokhoz való ragaszkodás és a
modernizációs törekvések is éles ellentétben álltak egymással. A
századelő tőlünk nyugatra az emancipációs mozgalmak időszaka volt, és
noha a női egyenjogúságért harcoló mozgalmak Magyarországra is
eljutottak, az uralkodó nemzeti-keresztény ideológia a hagyományos női
szerepek és a családi értékek mellett tette le voksát. A nők munkába
állása, a válás, az abortusz szabályozása, a nemi szerepek megítélése
terén inkább visszalépés volt tapasztalható.
A
városiasodás és a hagyományos falusi közösségek közti ellentét is
fontos szerepet kap a kötetben – noha egyre többen költöztek a
nagyvárosokba, és választották a kispolgári vagy munkáslétet a paraszti
helyett, a „maradókban” mintha csak erősödött volna a tradíciók
tisztelete. Ez az öltözködés, az étkezési szokások és rituálék, az
ünnepek megülése és a lakberendezés terén egyaránt megmutatkozott – és
az érzelmi okok mellett racionálisakat is hordozott, egy falusi lánynak
például, aki már összeállította kelengyéjét, vállalhatatlan terhet
jelentett volna „kivetkőzni” és teljesen új ruhatárat kiállítani, vagy
épp új, városias bútorokat vásárolni. Így virult egymás mellett a
tiszta szobás parasztház, melynek lakói nyáron az istállóban aludtak,
és a tipikus háromszobás középosztálybeli városi otthon.
A
visszaemlékezések mellett sok aprólékos leírás – például a
szalonnaevés hagyományos módjáé, vagy a kelengye közszemlére tételéé –,
korabeli illusztrációk, újságcikkek és fényképek színesítik a könyvet.
Érdekes, informatív – ha nem is annyira szórakoztató, mint a sorozat
előző részei, legalább annyira elgondolkodtató.
Kiadó: Corvina
Korábbi kommentek:
Kiadó: Corvina
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése