„Ha
hetvenkét éves koromban nyugdíjba megyek, akkor mostantól öt hónapom van hátra
a munkából. Ez huszonkét hétnek felel meg, és amennyiben az összes páciensem
eljön, az pontosan nyolcszáz terápiás ülést tesz ki. Ha valamelyikük lemondja
vagy megbetegszik, ez a szám természetesen csökkenni fog. Ebben azért mégiscsak
van némi vigasz.”
A gyakorló pszichológus és saját
meghatározása szerint „részmunkaidős” író Anne Cathrine Bomann első regényének
hőse egy idős pszichoterapeuta, akinek - mit szépítsük - elege van a
munkájából. Meg az emberekből. Meg az ő apró-cseprő kis problémáikból, melyekkel
rendre őt terhelik. Unatkozó háziasszonyok, akik évtizedek óta ugyanazt szajkózzák
a díványán, a változtatásra való hajlandóság legkisebb jele nélkül… Csoda hát,
hogy terapeutánk hivatásához méltatlan mód kiégett? Amúgy is elege van az
életből. Öregszik. Szép lassan cserbenhagyja a teste. Ahogy cserbenhagyták az
emberek is. Nincs körülötte senki – tán mert nem is akar maga köré senkit? Titkárnője
negyven éve egy napot sem mulasztott, oly megbízhatóan ül a váróban, mint egy
bútordarab és igazgatja a rendelő és a páciensek ügyeit. Egy szem szomszédjával
még sosem beszélt, csupán az olykor áthallatszó hangok és a bizonytalan zongorajáték
alapján alkot magában hevenyészett képet róla, kiféle-miféle ember lehet. Az
étteremben évek óta ugyanazt eszi, ugyanakkor, ugyanannál az asztalnál. Vacsorához
mindig ugyanazt a lemezt hallgatja. Fásult rutinok közt él és számolja vissza a
páciensekkel töltött órákat a nyugdíjig – tovább mondjuk nem lát; hogy unalomba
fúló élete miért is változna meg, ha még annyi elfoglaltsága sem lenne, hogy a háziasszonyokat
hallgatja, azon nem nagyon gondolkodik.
Ebbe a fásultságba érkezik a fiatal nő, Agathe,
aki addig erősködik, míg fel nem véteti magát az először természetesen
tiltakozó terapeuta páciensei közé - öt hónappal nyugdíj előtt hogy is vállalhatna
új pácienst? - és felforgatja életét. No nem valami égzengős-csinnadrattás
módon, ez nem az a regény. Nincsenek nagy érzelmek, vallomások, egymásra
találások és az élet értelmének újrafelfedezése. Van helyette finom humor,
szelíd közeledés, tapogatózó nyitás. Agathe olyan kecsesen kapirgálja meg a
doktor önmaga köré húzott falát, ahogy a borítóra rajzolt madárka száll a
kiszáradt ágra. Épp csak megrezzenti – ám sokszor egy apró rezgés is lavinát
képes elindítani.
Agathe súlyos beteg, aki tisztában van
betegségével és nem vár csodát. Ő csak működni szeretne. Tán épp ez, a megannyi
kudarc és minden szakmai kihívást nélkülöző időpocsékolás után friss levegőként
ható szorongó, szorongását és a terápia korlátait jól ismerő friss fuvallat az,
ami a kiégett doktort felrázza. Agathe fiatalsága, szépsége, sebzettsége csupán
a felszín: a kérdés az, hogy lehet, hogy egy ilyen sebzett nő „működni” akar,
míg ő, a saját személyiségével, életével, tapasztalatával tisztában lévő
pszichoterapeuta már igazán azt sem? Hogy lehet, hogy a neurotikus páciens
tűnik józanabbnak kettőjük közül? Hogy lehet, hogy Agathe szinte első
pillanattól mintha magára vállalna a terapeuta terapeutájának szerepét?
Bomann kisregénye nem mond sok újat, az
idős, kiégett pszichológus és a fiatal, depressziós páciens egymásra találásáról
nem most olvashatunk először, itt-ott bizony klisés és elnagyolt is a történet –
mégis, ahol működik, ott nagyon működik. Elsősorban a szerző eleganciája és
visszafogottsága miatt. A helyszín Párizs, a kor a negyvenes évek vége – tán ezért
is érzik jóval elegánsabbnak, kevésbé hangosnak a történet, mint a mában
játszódók. Az egészet belengi valami furcsa, kicsit ódon atmoszféra, mintha már
megsárgult, de még épp nem a szétesés szélén álló újságlapokat forgatnánk. Szövegszinten
is egyszerű, már-már régimódi, semmi köze a ma divatos exhibicionista, modern
prózához – mintha a szerző egy más időből maradt volna ránk.
S hogy tud-e ezzel együtt ma is érvényes,
egyetemes mondanivalóval szolgálni? Nagyon is! Az öregségére láthatatlanná váló
terapeuta és a vak apa és a családjában fellépő gondokkal szemben önkéntes
vakságot vállaló anya mellett láthatatlanságban felnőtt Agathe történetének
közös tanulsága: mindannyiunknak szükségünk van arra, hogy a körülöttünk élők
számára láthatóvá váljunk; hogy ne csupán díszletként funkcionáljunk a saját
életünkben. Mindannyiunknak szüksége van emberi kapcsolatokra, arra, hogy
észrevegyenek, figyeljenek ránk, meghallgassanak. Arra, hogy meg tudjunk nyílni
a másik előtt. Valóban megnyílni, nem csupán elhúzni a függönyt a kirakat
előtt, a ráncokba gondosan elrejtve mindazt, ami számít. Ez ma, a közösségi
média agyonfényezett önpromóciójába belenövő generációk korában éppoly fontos,
mint akkor, amikor emberek tömegei menekültek felfoghatatlan traumák elől
elzárkózásba. Úgy tűnik, ha épp nincsenek függöny mögé kergető traumáink,
kreálunk magunknak függönyöket divatból. Bomann szelíden figyelmeztet: ne
tegyük!
Kiadó: Jelenkor
Fordító: Petrikovics Edit
Köszönöm, listára tettem! :)
VálaszTörlés