Hallottunk róla ezt-azt, amikor
elkészült, hiszen amennyire az időnkből telik, figyelemmel kísérjük a Recirquel
társulatának életét – valahogy sokáig elkerült mégis. Láttuk az előadásokat,
mindegyiket, s volt amelyiket többször is – így esett nagyon jól, amikor
meghívást kaptunk a Müpa évadzárójára, ahol megnézhettük volna újra az
edinburghi cirkuszfesztiválra csiszolt-finomított Párizs éjjel előadását. De egy sajnálatos sérülés miatt a társulat
kénytelen volt lemondani a fellépést aznap este – helyette levetítették nekünk
a társulatról készült dokumentumfilmet, a Mi
ez a cirkusz?-t.
Amiért nagyon hálás vagyok.
Amennyire friss, üde megközelítéssel varázsol az újcirkusz világában a
társulat, annyira formabontó a maga módján Halász Dóra és Tiszeker Dániel filmje
róluk. Három éven át tartott a forgatás, el nem tudom képzelni, mekkora
felvétel-tömegből választották ki ezeket a mozaikokként egymáshoz illeszkedő
részleteket ebbe a - valójában bájosan hagyományos - kompozícióba, amely a
felkészülés hétköznapi és drámai pillanatain át az első nagy sikerű előadásig
követi a hat fiatal artistát. Mert az alapvonala ennek a dokumentumfilmnek erős
horgonyokkal kötődik a műfajba – szinte hagyománytisztelő módon épül. A
sorvezetés nem bont formát, nem így akar többleteket mesélni; ennél sokkal
ügyesebben - hogy ne mondjam: artisztikusabban - szökken magasra.
Például azzal, ahogy a snittek
mindegyike hallatlanul intim. Ahogy megismerjük Biritz Ákost, az
elköteleződései által. Ahogy Herczeg Richárd megosztja velünk a kételyeit.
Ahogy Illés Renátó az édesapjához való viszonyáról mesél. Ahogy Lakatos
Leonetta édesapja mesél arról, amikor megértette: a lánya valójában mit
választott. Ahogy Pintér Áron veszik el a szemünk láttára a szeretett
tárgyaiban. Ahogy látjuk Veress Zsanettet mesterére, Árpi bácsira figyelni.
Ennél közelebb nem tudom, hogyan mehetett volna a kamera ezekhez a fiatalokhoz
– mintha mi magunk ülnénk egyre közelebb az életükhöz, olyan volt ez a minden
tolakodást nélkülöző intimitás. Ez például a maga módján formabontó volt – mert
soha nem érzett tolakodásnak.
Intimitás, amit mélyen átjárt visszamenőleg
az összes eddig látott előadásuk is – hisz mást jelentenek a játszók szavai
annak, akik látták már a repülésük. Akik figyelhették a Cirkuszt az éjszakában, akik látták A meztelen bohócot, a Non solust, vagy az Adieu-t. Mert
most leplezetlenül feltárult: az eddigi produkcióik mélyen megérintő,
előadásról előadásra finomodó (avagy teljesen más) szelleme szinte kizárólag e
fiatalok személyiségéből épült fel – Vági Bence a maga látomásaiba tényleg őket
látta bele. Valami hallatlanul ügyesen oldották meg, hogy mindebből kóstolót
kapjon az is, aki e társulattól ezt a dokumentumfilmet látja először: minden
játszó megkapta a maga szinte játékfilmes pár perc lehetőségét. Ezek a filmi
betétek hol megidézték a látott előadásokat, hol nem – de messze túl nyúltak a
dokumentumfilmes kereteken. Komplett kis filmes gondolatmeneteket láttunk, ahol
nemcsak az akár extrém környezetben, elképesztő képekbe rögzült attrakció, de
az azt előadó artista is élesen látszott.
Azáltal, hogy hol és mit mutat
meg magából. Herczeg Richárd őszintesége a tetőn, azon a hihetetlenül kitett
rúdon Herczeg Richárdról és a választott eszközeiről mesélt, ami által
megmutatja önmagát, és amit a világról gondol. Lakatos Leonetta és Pintér Áron
mesebeli bohóckettőse ugyanezt csinálta – teljesen más eszközökkel, de ugyanúgy
megmutatták magukat és amit a világról gondolnak. Ezt neveztem „maga módján
való formabontásnak” – és mindenkit felsorolhatnék itt, hiszen mindenki
megmutatkozott. A teljesen másképp vizslató kamera előtt a Recirquel artistái játékosként
és „beszélő fejekként” is egyformán őszinték maradtak. És ebben óriási erő van…
nem is értem, miért nem terjedt ez a film országosan, miért döntöttek úgy, hogy
csak néhány kiválasztott mozin keresztül engedik elénk.
A fiatal artisták mára
kétségtelenül (fiatal) világsztárokká értek. A társulat változik – de ez az
élet rendje. Eddig nem tudtak hibázni – mert Vági Bence és fantasztikus stábja
vezetésével gondolatgazdag varázslattá fonták mindazt, amit valaha a számomra a
cirkusz jelentett: az attrakciót. Ez most is egy mélyebb regiszterekből
felszakadó hűha volt, és minden esély megvan rá, hogy így is maradjon. Alig
várom, hogy lássam a következőt…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése