Nem igazán mérvadó, mit gondolok
a sorozatokról, mert igen ritkán nézem őket – jobbára csak akkor, ha Timi
szívós munkával kíváncsivá tesz. Így alakult… nem elhatárolódás ez a műfajtól,
nem a szépművészet szerelmesének gőgje, még csak nem is a rendszerességet
teljesen más ritmusban élő emberé, aki képtelen hétről hétre egy élménynek
ugyanakkor időpontot ajándékozni (bár tény: ha nézem, akkor felvételről – sosem
akkor, amikor adják). De Sorrentino sorozatát nem kellett a kedvesnek túl
sokáig tukmálnia – egyrészt beleszerettem az öregség finom rajzába e rendezőtől
az Ifjúságban, másrészt hittel
alapjában sokat viaskodó emberként az első róla hallott hírek után érdekelt ez
a széria.
Mert a hitemmel kicsi gyerekkorom
óta viaskodom – írhattam volna hiteimet, hiszen teljes szívvel valóság-esélyben
tartok egymást alapjában kizáró gondolatmeneteket, meglátásokat és
meghallásokat; prófétálást és tanítást, szentséges ihletet és megvilágosodást.
Az egyik legfontosabb rácsodálkozásom volt, amikor ráébredtem, hogy hiteink
kerete minden esetben általunk rendbe látott adomány – mert azóta nem tehetem
meg, hogy választok. A másik legfontosabb, hogy ennek ellenére az alapok, ahol
a gondolataim állnak azért a maguk módján belehorgonyoznak a kereszténységbe –
a felismert különbségtételeknek ez a hitrendszer biztosítja az alapzatot.
Csapongó kíváncsisággal élem az életem – a tapasztaltat próbálom minél több
hitnyelven megfogalmazni, anélkül, hogy rendszert építenék belőlük. Egyfajta
vállalt tudathasadás ez, nem ökumené – hiszen folyamatosan ellentmondásokat
termel.
Látnotok kell mindennek alapján,
hogy nem voltak elvárásaim. Csak kíváncsiság – mit kezd az egyház sajátos,
szentséges szörnyeteg voltával ez az érzékeny rendezői szem, milyen arcot ad
neki azáltal, hogy hosszan követi az egyház fejének (és közvetlen
környezetének, a sajátos szent szörnyeteg elképzelt sárkányfejének) vívódásait.
A kezdetektől, az első hallatlanul vicces képsoroktól áradt, a főcímből áradt,
hogy ez a saját olvasat végre arról beszél, amiről én is szeretek gondolkodni.
Hogy itt a politika, az alkuk, az alapeszméket tényekhez idomító kényszerek
csak kulissza lesznek a legizgalmasabb mesében, amely arról mer szólni: Sorrentino
szerint mit kezd a legkevésbé világi hatalommal az arra leginkább méltó.
Durván fogalmazva mit kezdene egy
teljesen mai helyzetben az egyházával Krisztus – avagy az Antikrisztus. Elragadónak
találtam a gondolatot, és e gondolat szabadságfokát. Az már csak a hab volt
ezen a tortán, hogy a sorozat maga erős, saját nyelven (a szokásos
sorozat-nyelv visszafogott használatával) operált, hogy a színészi munka
frenetikus – amit azért ilyen gárdától el is vár az ember. Nem lepett meg Jude
Law átlényegülése, hogy nemcsak simán tartotta a lépést nem egy régi
kedvencemmel (mint pl. Javier Cámara…), de vitte a hátán az egész építményt – azért
jó pár szerepében látszott már ez a formátum. Mint ahogy az sem lepett meg,
milyen jól teremt a színészeinek helyzeteket a forgatókönyv és a rendezés. Ezt
én Sorrentinotól azért minimumként vártam el. Ahogy a komponált képek
kifinomult szépségét is… Felfogom persze, mennyire kevés lehet ez annak, aki
ezt a pápát például hit nélkülinek tekinti – azaz nem ért egy kukkot sem a
felrajzolt dilemmából. Ennek a műnek van egy túlértékelt felfújt lufi-nézete,
csak vaknak kell lenni rá hozzá, valójában miről szól a külső események és eseménytelenségek
alatt Lenny Bellardo, Az ifjú pápa
belső utazása.
Mert az alapkérdés tényleg ez:
mihez kezd a valódi szentség egy ilyen, általunk neki kreált pozícióban. És ennél
nem lehetne nyitottabb (az egész ismeretében) ez az alapkérdés – mert a hit
mindkét ígért végletének, a kétféle lehetséges eljövetelnek tükrében is
érvényes. Minderre a lehető legintelligensebben épültek rá a másodlagos
kérdések: mit kezdhet az egyház a saját belső ellentmondásaival – amelyek mára
az alapjait fenyegetik. Hiszen minden szükséges modernizációs törekvés,
amellyel úgymond visszaszereznék, apaszthatja is a hívek számát. A katolicizmus
reformja kényszer, sőt, valamilyen mélységig (állásfoglalásokat tekintve) ez a
reformkényszer elérte mára a reformált egyházakat is. A legnyilvánvalóbb
kihívások valóban alapvető hozzáállás-módosulást követelnének: a hittételekből
következő valóságos szigor és kérlelhetetlenség mára politikai (akár meztelenül
népszerűségi) kérdés lett, mint például az abortusz esetében. Kérdés,
fogyatkozásában mit kezd az egyház a homoszexualitással (főleg ha érintett),
mit kezd a bűnhődéshez való hozzáállással Kolumbiától Afrikán át a saját
vatikáni korrupciójáig, s mit kezd a pedofíliával (ahol főleg, és intézményi
szinten érintett)… Érdekes volt látni, hogyan nyílt e sorozatban ugyanaz a
valóság, amit a Spotlight megtörtént
eseményeket szinte dokumentarista módon bemutató meséjében (egy másik tükörben
úgymond) már megvizsgálhattunk.
Mindezek másodlagos kérdések Az ifjú pápa igazi tartalmához képest –
legalábbis nekem. Mert én egyfelől megnézhettem itt, mi tartott Jézusnak 33
évig – azaz milyen belső utakon ébred magára a szentség (amely, hiszem, van);
milyen utakon fogadja el a cselekvés szükségességét, hogyan születik meg benne
a bennünk való mélységes csalódottság keltette kiábrándult szigorból a részvét
– ez egy felemelkedés-történet, ahol az árva valóban csak úgy ölelheti át az őt
magára hagyó szüleit (akik az én szememben egy pillanatban holtra rémültek a
csodatévőtől és azokra bízták, akiknek elvileg a csoda a szakterülete), ha
mindannyiunkat átölel. Önkéntes, gyönyörű áldozatban. Úgy hogy közben a mesében
felépül köré a teljes kulissza, van Máriája, Mária-Magdolnája, Keresztelő Szent
Jánosa, vannak tanítványai és követői, még Júdása is van…
Avagy másfelől hogyan bukik el az
Antikrisztus, akinek beszéde van Istennel, de nemcsak az élet, hanem az ítélet
jogában is – aki halált is kér, ha a rész vétele ezt kéri tőle. Aki gonosz
gesztusokkal büntet és száműz a birodalmának tekintett földgömb mellett; aki
valójában minden megvalósuló csodája ellenére (a meddő nőnek gyermeket
ajándékozó csodája ellenére is) hitetlen; akinek még az eltávozott pápák
szelleme is csak azt tanácsolja: magában higgyen. Hogyan bukik el az
Antikrisztus, mert az általa megismert (és levelekben tudatosan eltávolított)
szerelem mintáit felismerve maga körül elragadják a példák – a részvétbe.
Hogyan bukik el ez a szenvedélyek-rabja kiválasztott, amikor a szülőkeresés
szenvedélyéből is kiszabadul (miután eltemette a sorsa adta apját és elengedte
a sorsa adta anyja kezét) – aki rádöbben, magunkra hagyottságunkban, ebben a
siralomvölgyben (ebben a hitrendszerben) valójában mindenki árva és senki nem
ítélhető.
Ennyire szabadon értelmezhető ez
a sorozat – messze túlmutatva saját magán. Ez nem a nívós szórakoztatás szokott
szintje, politikával, henteléssel, csöcsökkel és zombikkal. Értem azt is, aki
nem érti – vagy mert pusztán azt szeretné, ha szórakoztatnák, vagy mert
alapjában nem érti-érzi a hit körüli vívódásokat. Ismerek ilyen embert, aki ettől
még fejlett érzelmi és egyéb intelligenciával bír, így kijelenthetem, erre a
vívódásra talán nincs is szüksége. Ez akkor nem neki szól – nem fogom kevésbé
becsülni Sorrentinot azért, amiért nem tud mindenkit megszólítani. Egy csomó
minden engem sem szólít meg… úgy, ahogy tette azt Az ifjú pápa. Örömmel hallottam, hogy lehetséges: lesz második
évad, s hogy nem folytatás lesz – mert ez így kerek egész. Viszont kíváncsian
várom, nyílik-e az is majd ekkorát.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése