Egészen méltatlannak érzem magam
rá, hogy okosságokat keressek ezekhez a versekhez. A költészet élő áramában
ugyanis szerintem már rég nem a különben közszájon forgó dilemmák (Pilinszky
vagy Weöres – vagy tán inkább Petri?) formálják az ifjú megszólalók (epigoni)
nyújtózását a hang biztonságához. Mások a mai legfontosabb hatásadók és
közöttük minden bizonnyal jelentős szerepet tölt be Kemény István – nyelvi
attitűd és szabadságfok tekintetében is. Nyilván hosszan sorolhatnám itt a
neveket az övé mellé; a költészetünk gazdag és élő, az érzések robbanása elől
szavak szelepét kereső leányok és ifjak számtalan irányba tapogatózhatnak az
útkeresésben – de nem ártana tudniuk: amikor például Závada Petiért, Simon
Marciért lelkesednek, nem kis részben Kemény István inspirálta meglátásokért
vannak oda… Egészen méltatlannak érzem magam rá, hogy okosságokat keressek
ezekhez a versekhez, hiszen rám is erős hatással volt az a könnyed szófűzés,
amely olykor két szó között hatalmas súlyokat ejt el könnyedén. Ráadásul olvasás
közben vagyok – egy életmű olvasása közben; eltarthat évekig, mire ez az
egykori kötetek lírai naplóihoz képest másképp, időrendbe rendezett kötet
leülepedik bennem.
Érdekes volt látni, mennyire
sokan akadtak fenn ezen a rendezési elven egyébként, hányan keresték azt az
érzést, amit a Játék méreggel és
ellenméreggel, a Valamit a vérről,
vagy az Élőbeszéd szerkezete, a
versek egymással beszélgetései, az ott kialakult vers-feletti gondolatmenetek
sugalltak. Tény, ez a kötet az 1980 és 2006 között született versek
egybesöprése által nem váltja ki úgymond az időszakban megjelent köteteket.
Kemény István erősen szerkesztett, ciklusokba rendezett lírai naplótöredékeit,
amelyek - ahogy egy jó, novellafüzérből formálódó regény - az érzetek által
mindig sugalltak egy prózai mód sokkal szegényebben elmesélhető (olykor mégis
bájosan banális) történetet is. Mégis – én ezt a vállalkozást becsülöm többre.
Mert a regényből mindig kimarad valami, a szerkesztés sallangtalanít, sűrít,
kihagy – egy mesterséges teret és időt hoz létre, amely nyilván jelent; de
legjobb esetben is (a kiváltott hatással, teljes egészében) az elmesélt élet
egy klinikai körülmények közt szikével lemetszett szeletét jelenti, amiről
(mintegy a szöveg „tárgylemezéről”) minden zavaró, képet homályosító momentumot
eltávolítottak. A lírai napló (még a ciklusok naplótöredékeiből fűzött is)
minden esetben gyönyörű, magán túl mutató mű – de értelemszerűen minden esetben
művi.
Ezért örülök, hogy Kemény István életművének
láthatóan tudatosan leválasztott, úgymond átnézett, „már nem bántom, már nem
nyúlok hozzá” feléből nem lett lírai napló. Az időrend a gondolatmenetek és
formai eszköztár teljes alakulásának tükrét rejti – az ellenpontozódó,
túlzásokat konstatáló tartalmi vissza-beszédtől a formálás iskolájáig.
Hallatlanul szépen kirajzolódik (számomra legalábbis): a bátran asszociáló,
olykor teljes sorokat, versszakokat trambulinugrások kivitelezésére használó ifjú
költő hogyan jut el egy takarékos, a végtelenségig pontosított beszédmódig –
ahol minden túlzott képsűrűség-érzet nélkül a szavak egymáshoz való viszonyában
valósítja meg könnyedén ugyanazt a trambulinugrást. Példaként hadd álljon itt
az egyik kedvencem, amely még recenziós epigonverset is követelt magának (a
hozzáfűzésemben valójában egy saját, élethelyzet-rokon tapasztalattal
teljesíteném tovább a képet, amely természetesen önmagában is épp eléggé
teljes…)
Este az üdülőben
Mi a cégünk bizonyos dolgozói vagyunk.
Öt család vidékről, a fővárosból három.
Hét napja már, hogy itt üdülünk. A fordulat
rég megtörténhetett volna velünk.
Nem panaszkodunk, erről azért szó sincs.
Ne érts félre, ez nem egy szavalókórus.
Nem őrültünk meg. Az utolsó este alkalmas
a számadásra, és mi megragadjuk. Ennyi.
Röviden rólunk. Mert nem senkik vagyunk.
Egyikünk pipázik. A másikunk viccet istenien
mesél. Harmadikunk gitározik. Van egy,
aki tévévetélkedőkön indul. Ő a múltkor
látott egy indiai filmet. Mi ez, ha nem mi?
Egyszóval érdemtelenek nem vagyunk.
Megérdemeltük a hatvan fenyőt a kertbe,
a betelő hold fényét is megérdemeltük.
Az olcsó szállást, a csendet, szánkóink
alá a havat, ezt mind megérdemeltük.
Farkasüvöltés, az tényleg túlzás lett volna,
de nem is volt. Nem is hiányzott.
Az izzó, parázsló szempárok tánca
a bozótban, az egy dolog - hát ezt azért mégse.
Mi magunk is röhögnénk. De várj csak,
te ugye a különb vagy? Értjük, ne izgulj.
Van itt egy üzenet. Talán neked szól.
A felhőkre volt írva tegnap. Mielőtt
jöttél. Az erdő lélegezte tegnap. A
boltos adta, de romlott volt, és mi mégse
haragudtunk. A szívünkbe volt írva.
A hold hagyta itt, mert pár napja
kerek volt és szép. Van itt egy üzenet.
A fejünket összedugtuk
fölötte, de hát túl szép. Mi téged
mindig semmibe vettünk, tudod.
Most sincs ez másként, és jól is van így.
Olvasd el, itt van. És ha neked se
sikerül, akkor is jó lesz. Akkor így van így.
Mi a cégünk bizonyos dolgozói vagyunk.
Öt család vidékről, a fővárosból három.
Hét napja már, hogy itt üdülünk. A fordulat
rég megtörténhetett volna velünk.
Nem panaszkodunk, erről azért szó sincs.
Ne érts félre, ez nem egy szavalókórus.
Nem őrültünk meg. Az utolsó este alkalmas
a számadásra, és mi megragadjuk. Ennyi.
Röviden rólunk. Mert nem senkik vagyunk.
Egyikünk pipázik. A másikunk viccet istenien
mesél. Harmadikunk gitározik. Van egy,
aki tévévetélkedőkön indul. Ő a múltkor
látott egy indiai filmet. Mi ez, ha nem mi?
Egyszóval érdemtelenek nem vagyunk.
Megérdemeltük a hatvan fenyőt a kertbe,
a betelő hold fényét is megérdemeltük.
Az olcsó szállást, a csendet, szánkóink
alá a havat, ezt mind megérdemeltük.
Farkasüvöltés, az tényleg túlzás lett volna,
de nem is volt. Nem is hiányzott.
Az izzó, parázsló szempárok tánca
a bozótban, az egy dolog - hát ezt azért mégse.
Mi magunk is röhögnénk. De várj csak,
te ugye a különb vagy? Értjük, ne izgulj.
Van itt egy üzenet. Talán neked szól.
A felhőkre volt írva tegnap. Mielőtt
jöttél. Az erdő lélegezte tegnap. A
boltos adta, de romlott volt, és mi mégse
haragudtunk. A szívünkbe volt írva.
A hold hagyta itt, mert pár napja
kerek volt és szép. Van itt egy üzenet.
A fejünket összedugtuk
fölötte, de hát túl szép. Mi téged
mindig semmibe vettünk, tudod.
Most sincs ez másként, és jól is van így.
Olvasd el, itt van. És ha neked se
sikerül, akkor is jó lesz. Akkor így van így.
Ez a játékos bőbeszédűség
valójában elképesztően sűrű… a bizonyos
dolgozói, a te ugye a különb vagy…
Kemény István általam legtöbbre becsült, kifinomult takarékossága ül itt a
szavakba – ezeket az összetételeket nehéz lenne ekkora asszociációs
potenciállal ennél kevesebb szóban elmesélni. Olyan szómegbecsülés ez, amely
itt-ott már az ifjúkor lazább szövésű szövegeiben is feltűnik, például a Nagykiterjedésű parkban (Ez a belső völgy, ide már / ritkán vetődik
felületes ember), olyan „pontos keresettség” amely (például a Parti Nagyra
jellemző gyönyörű nyelvromlás-kori szó-faragványok helyett) a szavak egymáshoz
való viszonyában keresi, a lehető legplasztikusabb hétköznapi egymás mellé
rendelésével keresi a megfoghatatlan többleteket. Technikai értelemben engem e
kötetben jelenleg leginkább az ide vezető út izgat – szerintem értitek, miért
mérem években e kötet leülepedési idejét…
Elgondolkodtam, hogyan
alakulhatott így e pálya: egy sokrétű kíváncsiságból hogyan lett ez a szavak
viszonyaival ilyen mélységekig szöszölni hajlandó pontosságkeresés – hogyan
születhetett meg ez a fajta figyelem. Furcsa mód nem költői rokon-példák, hanem
Milne, Karinthy, bizonyos mértékig Mark Twain szövegek hozták a választ – ezt
az attitűdöt Kemény István a családjának köszönheti. Annak a
figyelem-megosztási kényszernek, amit a férj-mivolt és az apaság jelent – amely
a költészetünkben (szégyen, nem szégyen…) ennyire nem gyakori. Ami elvonhatta a
figyelmet, de másfelől a megragadható maradékot sokkal sűrűbb fókuszba
segítette. Legalábbis szerintem. Én a helyében (ezt is) megköszönném a családomnak.
Szerintem maradandó, fontos
kötet. A sorba, a többi Kemény kötet mellé. Mert ha nem ismered a költőt,
kedves olvasóm, előbb vedd a kezedbe a Valami
a vérről-t. Hogy ezt a kötetet, a pálya megrajzolt felét a maga
teljességében tudd értékelni. Arról nem is beszélve: e pálya még rajzolódik… és
követhető, ahogy rajzolódik.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése