Teljes tisztelettel Fellini és
Thomas Mann iránt, életműveik iránt, amiken alig csorbított az idő, de
Sorrentino Ifjúsága kapcsán nem
kezdem itt sem a 8 és fél, sem a Varázshegy világát, avagy belső
viszonyrendszereit emlegetni. Értem, miért így választ keretet a rendező, mit
idéz meg és fel – de erre a rétegre e filmhez valójában nincs szükségem.
Érzékenységet csiszolna a megidézés finom játékaival, a ráutalás hangolódni
segítene, de ezt a funkciót remekül ellátják a svájci szanatórium belső életét
komótos ritmusban feltáró képek, a mód, ahogy a szemünk láttára kibontakozik a
történet, ahogy feltárulnak a szereplők, lassú fel- és leépüléseik, a játékok,
amiket játszanak egymással és magukkal. Ki lehet jelenteni, hogy Paolo
Sorrentino a szerepét teljes odaadással vállaló Fellini-epigon, A nagy szépségben való Édes életre kacsintás után most sem
cselekedett többet, csak megidézett – bármit ki lehet jelenteni, hiszen az
attitűd, ahogy a világot a legklasszikusabb és a friss kortárs olasz
látja-láttatja gyökereiben rokon: a nézőpontjuk számos elemében szinte azonos. De
én inkább hagyom magam vinni a képekkel, úszni a történetben – azzal a lassú
tempóval, amit egy ilyen szanatórium meghagy avagy megkövetel a benne pihenőnek,
s hagyom, hogy ez a szemléletmód megajándékozzon. Egy történettel, amelynek minden
mintától független önértéke van – tényleg az öregségről szól, de abban a teljes
értelemben, amikor olykor már érettségnek tűnik.
Fred Ballinger (Michael Caine), a
visszavonult zeneszerző-karmester kellően kiegyensúlyozott napokat éldegél egy
hegyvidéki szanatóriumban, ráérős kedélyességgel figyelve a szálló többi
lakóját. A latin-amerikait (név nélkül, de Maradonát), amint önmaga elhízott
paródiájaként létezik, Miss Universe el és feltűnő szexistennő-alakját (amely
persze csillogó értelmet és nem kevés empátiát rejt). Olykor magvas szóváltásba
keveredik Jimmy Three-vel, a fiatal színésszel (Paul Dano), aki egy
meglehetősen kényes szerepre készül. Figyeli, követi (olykor tehetetlenül tűri)
lánya, Lena (Rachel Weisz) vergődését szerelmi és egyéb bonyodalmakban. Figyeli
és követi, hogy még mindig igen aktív barátja, Mick Boyle, a filmrendező
(Harvey Keitel) mit szenved új filmjének forgatókönyvével, mit szenved a
pályán, amit képtelen odahagyni – miközben osztozik vele az öregedő férfiak
(prosztata-) gondjaiban. Az idős zeneszerző élete stagnálni látszik, de ettől a
legkevésbé sem zavartatja magát. Azaz jól ellenne ebben az amekkora-akkora
kiteljesültségben – ha nem zaklatná a világ. Ha nem kérné fel a brit királynő,
hogy Fülöp születésnapján állítsa pódiumra (a lehető legreprezentatívabb
keretben) egykori legsikeresebb darabját, az Egyszerű énekeket.
Mindez lassú és gyönyörű képeken.
Ahogy az öreg karmester zeneművet vezényel az alpesi rét neszeiből. Ahogy a
forgatókönyv-írók köre forralja az öreg rendező ötleteit. Ahogy sétálnak,
esznek, teáznak, semmit tesznek vagy mindent akarnak; ahogy a két barát ezen a
végtelenített szokásos közös nyaraláson osztozik. Már itt gyanút foghatnék, az
iróniától, amely nem egy jelenetben alácsurog a lassú, gyönyörű képeknek. Amely
minden fontosabb szereplőt legalább egyszer altesten markol ebben a filmben.
Gyanút foghatnék, de nem baj, ha nem teszem. A film kibontja az összes titkát,
ha megengeded, hogy kézen fogjon, ahogy a képességein tépelődő vén rendező a hotel
rosszlányát – ha megengeded, hogy vezessen, ahogy a fogszabályzós
masszőrlány a vén zeneszerzőt az
ellazulásba.
Mert minden fordítva van. Aki nem
akar megszólalni, mert a halott felesége nélkül képtelenségnek érzi, annak
szólnia kell – mert ha nem hiszi is, van még mondanivalója. Aki folyamatosan
beszélni szeretne, annak viszont a legfontosabb alkotótárs mondja el,
megalázóan őszintén: évek óta ismétli magát, az új mondatai mögött már nincs új
vízió. Egy sors véget ér, mert képtelen elviselni a vége tudatát. Egy sors
ráébred: eleget pihent, és van még tennivalója. A két beteg öreg közül az egyik
empátiából hazudott a másiknak – hiszen valójában semmi baja a prosztatájának.
És bár nem találja a felesége sírját, az időben megnőtt, megváltozó temetőben,
végül be tud fejezni egy beszélgetést, amit addig nem: annak a halottnak
elmondva a szavakat, akit megilletnek. Hiszen egészséges – hiszen a friss gyász
levette róla a másikat, a látszólag levethetetlent. S aki így egész, az immár
nem fél (pódiumra állni sem) – s ami az ajtókon túl várja, az valóban az
ifjúság. Amíg nincs vége, amíg kíváncsiak rád, addig az ifjúság. Amíg a tested
minden porcikáját odaadóan ismerő csitri kíváncsi rád, addig az ifjúság.
Egy halott öreg nőt idézzetek fel
a félig nyitott ablakban. Aztán ugyanabban az ablakban azt a táncoló fiatalt.
Ez a film a befejezésével, a koncert képeivel, a karmester félmosolyával
valójában nem az öregséget (nyűgeit, beletörődését, méltóságát avagy annak
teljes hiányát) meséli, hanem a címben ígért ifjúság diadalát. Az érettség
ennyi: készen állsz. És akkor valójában jöhet bármi. Hiszen akkor valójában még
bármi jöhet. Ez a film valójában nem megidézője a 8 és félnek, hanem gyönyörű, teljes komplementere.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése