2017. január 26., csütörtök

A Bigger Splash - Vakító napfényben - Film

Marianne Lane (Tilda Swinton) legendás énekes. Egy női testbe született David Bowie – bár a pillanatban, amikor megismerjük épp szinte beszédképtelen a hangszálműtétje miatt. A partnerével: Paullal (Matthias Schoenaerts) Pantelleria bájos szigetének egy villájában pihennek, amikor a szigetre érkezik Harry (Ralph Fiennes) frissen magáénak elismert lányával, Penelopéval (Dakota Johnson). Marianne valaha szerette Harryt, a dalai producerét, a sikerei kovácsát – Harry (az első pillanattól egyértelmű) még mindig odavan Marianne-ért. Ez a négy ember napozik, bolondozik, évődik és bosszantja egymást a medence körül, a perzselő mediterrán nyárban… amíg ki nem forr minden rejtett szándék a viszonyaik álcái alól, amíg elő nem buggyan a nyár leveséből a valódi arcuk.

Első látásra egyszerűen nem szerettem Luca Guadagnino filmjét. Nem szerettem Harry harsány, kivagyi és tolakodó művészségét, az örökös pörgésben a másikra valójában ügyet sem vető akarnok önzést – egyrészt nem éreztem eléggé árnyaltnak a figurát, könnyebb útnak éreztem (nem Ralph Fiennes játéka miatt – ő kiváló, mint mindig). Idegesített – hiszen én éppen nagyra becsülöm a másiknak adott béke ízeit, a Marianne és Paul kettősét dinamikában tartó jámbor kompromisszumok világát. Erre jöttem rá (ahogy fokozatosan ráébredtem a film képeire, ahogy a nap legmeglepőbb, oda nem illő pillanataiban bekúsztak elém) – hogy magát ezt az annyira európai, kapcsolati dráma-alaphelyzetet nem szeretem. A szituációt, amikor a pont elégnek tűnőt megpróbálja a még mindig többnek tűnő…

Az alaphelyzetet nem szeretem, amiben (mert most ilyen világban élünk) mindenki sérült. Két sérült pátyolgatja egymást a szigeten, a hangképtelen énekesnő, meg a gyógyult alkoholista-suicid… aztán megérkezik a harmadik sérült, őrült pánikban magától, egy teljesség (neki az volt…) érzet-emlékébe kapaszkodva, markolászva a semmit, a folyamatos bennfentes, aki jobban ismeri a szigetet, mint a vendéglátói, aki rögtön otthon érzi magát, átveszi a parancsnokságot, telipakolja a hűtőt, süt, főz, vendégeket hív a más házába… A lányával, aki a frissen gründolt apa mellett épp világot lát és a magány meg az önzés középiskolájába jár. Nem szeretem ezt az alaphelyzetet, amiben minden művész ennyire sérült – mintha a művészet csak akkor volna hiteles, ha szakadásig feszülne a hang, ha a test gépi mámorokig tangózna az öngyilkosság gondolatával, ha a lélegzet telésében és ürülésében folyvást így rettegne: ó, jaj, egy pillanatig se legyen, még a WC-n se legyen középszerű… egy ilyen film értelemszerűen valamilyen tragédiába fut ki (hacsak nem akkora erejű belső vízió, mint például a Nem félünk a farkastól…).

Pedig lényeges tükör Luca Guadagninoé – Jean Emmanuel Conil regényének újabb adaptációja; a regényből készült korábbi filmhez, Jacques Deray A medencéjéhez képest jól eltalált hangsúlyeltolódásokkal. A medencében annak idején Alain Delon, Romy Schneider és Maurice Ronet lubickolt emlékezeteset – szintén súlyos gárda… de nem alkották ilyen pontosan meg az egymás iránt érzett felelősségbe csomagolt közöny filmjét. A tudomásul vett hazugságok filmjét. Guadagninonak van saját víziója. Mégpedig rólunk, európai emberekről. Sokan vélték kidolgozatlannak, feleslegesnek a menekültek filmbe emelését, ahogy a sziget hétköznapjait veszélyeztetik az érkezésükkel, olvastam, ahogy „leügyetlenezték” ezt a „szálat” – amire csak a tragédia miatt, az „egy menekült is tehette” banalitása okán volt szükség… Először is nem szál, csak a környezet, a miliő harmóniafosztó eleme. Másodszor sokkal élesebben láttatja a „művész-attitűd” tükrét, ahogy láthatóan az összes szereplő teljes közönnyel ügyet se vet rá. Van egy remek dupla páros jelenetsor – Marianne és Harry vásárolni mennek (évődéstől az elutasításig), s miközben várják a parasztnál a csemegét, a rádió a menekültválság nehézségeit ecseteli. Ugyanekkor Penelopé és Paul elindulnak úgymond úszni a tóhoz, s összefutnak egy csapat frissen partra szállt alakkal, akik némi toporgás után elsomfordálnak – a párocska számára ez csak egy megakasztó, buta közjáték, ahogy a saját vágyaik után kullognak… valójában egymás iránt is ugyanezt a közönyt hurcolva, hiszen csak arra figyelnek, amit a másiktól akarnak.

Marianne végre nyíltan kidobja Harryt, Penelopé eközben elvéteti a szüzességét Paullal. Harry némileg részegen ér haza, s a medencénél dulakodni kezd Paullal – berántja a vízbe, fojtogatná, de az erősebb, fiatalabb férfi győz. Harry ül a medence fenekén… egy holttest a medencében, és két nő, aki talán aludt, talán – látta.

De valójában mindegy, ki mit látott. Itt mindenki csak arra figyel, amit a másiktól magának akar – a tragédia előtt, alatt és után is. Miközben tudják egymásról, hogy kicsodák. Tudják egymásról, hogy mi történt az öbölben, mi a medencében, mi történt a rendőrségen és mi nem – egymás kisszerűségeit zsigerig ismerik. A nagyszerűmániás belefulladt a kudarcába – némi segédlettel. A klinikai, hideg kíváncsiság elvesztette a szüzességét. A visszafogottság csalt és megcsalatott, az elfojtás eztán a másikról való tudás egy rétegét is el fogja fojtani, elfojtja, hogy a másik csalt, és ölt – a némaság van miért és van miről hallgasson. Mindez azért, mert mély közönnyel csak arra figyelünk, amit akarunk a másiktól. S amit nem akarunk, az talán tényleg nem is létezik.

Valójában ez egy egészen kiváló mozi. És Tilda Swinton csodálatos benne.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...