Rövid időn belül másodszor kirándulhattam
egy könyv lapjain Lappföldre – a tavalyi évvége egyik legkellemetlenebb
csalódása, a Stallo után itt a Sámándob,
ami az idei évkezdet egyik legkellemesebb meglepetése lett. Az idő közelsége
miatt nem tudom nem összehasonlítani őket, úgyhogy gyorsan le is írom:
bármennyire is szeretett volna Stefan Spjut „komolyabb” könyvet írni és
bármennyire kacérkodott más műfajokkal (sikertelenül), a Sámándob lett végül az a könyv, ami a Stallo lehetett volna. Sötét, depresszív, kilátástalan nyomozásba
belefeszülő krimi, két saját démonaival küzdő főhős, vaskos társadalomkritika,
politikai intrikák, gazdasági játszmák, az igazságot minden oldalról felülíró
érdekek – ismerős, ugye? A Sámándob a
legjobb skandináv krimi hagyományokat hozza biztos kézzel, megfejelve egy olyan
plusz réteggel, ami lazán elemeli a zsáner általam olvasott többi darabjától: a
számi nép tragédiájával, reménytelen küzdelmével a fennmaradásért, a kultúra,
az ősi hit, a hagyományok továbbéléséért.
Lappföld legészakibb vidékén járunk, a
negyven napos sarki éjszaka földjén – embertelen hideg, sűrű sötétség, titok,
észak-fok, idegenség… Sajátos világ ez, sajátos szabályokkal, sajátos emberekkel.
Kemény, szikár, lélektelennek tűnő valóság. A felszín alatt felfoghatatlan
kincsekkel – egészen konkrét és átvitt értelemben is. A lutheránus felekezetek
által háromszáz éve jószerivel eltörölt számi vallás, a sámánok, jojkák,
sámándobok világa, mely éppen utat keres magának vissza a huszonegyedik
századba egyfelől – a rénpásztorok legeltetőterületei alatt megbújó
ásványkincsek, melyek mintha mindenáron elő akarnának törni a földből erre a
szép, új, a hasznot mindenek felé helyező világra másfelől. Kétféle gazdagság
ütköztetése ez a könyv – és bár a végkimenetel
rövid távon a szereplőinken múlik, hosszú távon ugye nincs kétségünk afelől,
melyik irányba billen a mérleg nyelve?
Egy eltűnt sámándobbal kezdődik minden – a
Kautokeino múzeumába elsőként „hazatért” eredeti sámándob még kiállítása előtt
eltűnik a raktárból, felbolydítva ezzel az unalmas kisváros békéjét. Vajon
kinek állt érdekében ellopni a felbecsülhetetlen kincset? Hagyományőrző
számiknak, akik a múzeum helyett maguknál akarták tudni népük ősi örökségét? A
számikat gyűlölő szélsőjobbnak, akik bármit elkövetnének, hogy megakadályozzák
az őslakosok identitásának megerősítését? Politikai bajkeverőknek, akiknek
érdekük, hogy egymás torkának ugrassák az ellenfeleket? A laestadiánus lelkésznek,
aki a hívek feletti befolyását félti az újraéledő számi hittől? Netán pusztán
és meztelenül gazdasági bűntény történt és a dob már egy vagyonos gyűjtő
magángyűjteményében pihen? Esetleg valami sokkal összetettebb és a messzi
múltban gyökerező szövevény áll a doblopás mögött?
Eközben a viddán, messze minden ember által
szívesen lakott területtől a téli legeltetésen lévő rénpásztorok közt
konfliktusok dúlnak. A csordák keveredése napi probléma, a kis csordájukat
hagyományos módszerekkel őrzők és a „scooter-lobbi” fejlődéshívei között
állandóak az ellentétek, a magányba, az italba, a kilátástalanságba könnyen
beleőrül az, aki nem elég erős vagy nincs elég pénze a számkivetett életmódhoz…
Mint Mattis, a sorból mindig is kilógó pásztor, kit hamarosan holtan találnak a
sátrában – fülében a rénszarvasok megjelölésére használt metszéssel. Vajon
addig fajultak a csordakeveredések okozta ellentétek hogy egy pásztortársa ölte
meg? Netán régi adósságot törlesztettek így? És van-e bármi összefüggés a
doblopás és a gyilkosság között?
Naná, hogy van, különben nem lennénk egy
krimiben – szerencsére, amíg főszereplőink a nyomára bukkannak az
összefüggéseknek és felfejtik a szálakat, mi remekül szórakozunk. Amikor kezembe
került a regény, a rénrendőr kifejezésre figyeltem fel először – tegye fel a
kezét aki hallott már eme furcsa foglalkozásról! Különös világ az övék (is),
egész télen járják a viddát, gyakran napokig távol minden civilizációtól, hogy
felügyeljék a rénpásztorokat és akadályozzák a csordák keveredését. Most
gyilkossági ügybe keverednek, ami szinte példátlan e sajátos „testületnél” –
akiket a „hagyományos” rendőrség csak félig vesz komolyan, pláne mert államhatárokon
átívelő hatáskörük miatt mindenhol kívülállók kicsit, a számik számára viszont az
egyetlen hatóság, amit úgy-ahogy elfogadnak. Klemet, a számi származású,
középkorú rénrendőr, aki megjárta már számos ország számos testületét és Nina,
a fiatal, a főiskoláról frissen kikerült gyakornok, aki jószerivel semmit nem
tud a vidékről, ahova helyezték kéz a kézben ered az egyre szövevényesebb ügy
nyomába.
Ahol a doblopás és a gyilkosság is csupán a
felszín – eltörpülnek a múltbeli titkok, mélyben rejtőző kincsek,
összeesküvések és sziklaszilárd hitek mellett. A krimi felszíne alatt a regény
sokkal inkább szól egy nép kilátástalan küzdelméről a puszta életben
maradásért. Megdöbbentően erősen és szívfájdítóan ír ez a francia újságíró
arról, hogyan lehetetlenítik el a számik hagyományos életmódját az
országhatárok, a gazdasági fejlődés, a nagyvállalatok, a hatósági szabályozások.
Azokét a számikét, akiket egyszer már jószerivel kiirtott az erőszakos
hittérítés, akiknek kultúráját meggyilkolták, hagyományaikat népművészeti
múzeumokba száműzték a természetfelettitől rettegő keresztények. Nem csoda,
hogy akik túlélnek, akik ragaszkodnak őseik életmódjához, értékeihez, azok
kemények, mint a fagyott viddai talaj, azokat látványosan kiveti magából a
társadalom, melynek soha nem is akartak részei lenni. Mint Aslak, a regény legtitokzatosabb
és mégis legélőbb karaktere, aki mint egy megelevenedett mitológiai alak siklik
tova sítalpain a motoros szánok kavarta hóban, akiről legendákat mesélnek a
kocsmákban és akit csodálnak a fiatalok az „érdekessége” miatt. Azok a fiatalok,
akik aztán maguk is réntartóvá válva rohannak megvenni az első motoros
szánjukat és tovább gyilkolni Aslak életformáját. Aki mást sem szeretne,
minthogy békén hagyják… Békén, a szarvasaival, a hitével, az ősei szellemével,
az őrült feleségével. Csakhogy betör a külvilág, mindig betör – és erőszakos
terjeszkedését csak erőszakkal lehet megállítani. Kérdés, meddig még?
Remek krimi a Sámándob, első perctől az utolsóig feszült, izgalmas, szövevényes,
ugyanakkor sokkal több: vaskos társadalomkritika, valódi emberi dráma, segélykiáltás.
Vegyük végre észre, hogyan gyilkoljuk halomra a saját hagyományainkat,
értékeinket, hiteinket – mindazt, ami emberré tesz minket. És nem csak
Lappföldön…
Kiadó: Animus
Fordító: Bognár Róbert
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése