Olyan ambivalens viszonyom van
ezekhez a dalokhoz! Egyfelől hatalmas szakmai rutinnal épített ihletépítmények,
Fényes Szabolcs, Szenes Iván - vagy egy hatalmas lépéssel korábbról Eisemann
Mihály - dalai. Össze vannak rakva, a fésületlenségeik is szándékosak, olyanok,
mint a jól ondolált frizura, ha egy tincs kiszabadult, az is szándékolt (zeneszerzői-szövegírói)
rafinéria. Van bennük munka – akárcsak az előadásukban. Hiszen csodálatos
előadók énekelték ezeket a nagy ívű sanzonokat, popdalokat; szeretett táncdalfesztiválosaink
például, egy korszak csillagai, szívszorítóan szépen – Kovács Kati, Cserháti
Zsuzsa, a második popgeneráció legjobb „női torkai” ahogy olvasható róluk
internet-szerte. Egyfelől. Mert másfelől ott van az egész irányítottsága, a
fullasztó légkör, amiben létrejöttek, ahogy egy (több) elfojtás sajátos
rekvizitumai, anakronizmusok a megszületésük pillanatától – hisz bizonyos
rétegükben voltaképp pótszerek voltak a kor lüktetése által formált irányok
helyett. Bizonyos nézetből ezek a dalok a visszanyesett bontakozások helyett
propagált fogyasztási cikkek, a profizmus alatt a semmivel – túlírt, édelgő
szövegekre szvingelődő légtérbe eresztett színes lufik. Bizonyos nézetből
biztonsági játékok egy kultúra átpolitizált aknamezején – ez sem elfelejthető e
produkciók kapcsán. Nem felejthető, akármennyire is átjárja az egykori
hallgatókat a nosztalgia, a hallgatókat, akik e dalok felcsendülése idején
voltak fiatalok…
Pont e bonyolult viszony miatt
nem gondoltam, hogy ennyire könnyű kezdeni velük valamit. Mert Cseke Gábor és
Fenyvesi Márton hangszereléseiben valahol a legjobb történik velük, ami
történhet. Nagyon megkapó, ha az egykori melankólia új, élő, pont a megfelelő
hangsúlyokkal (mondjam ki: szívvel) mért feldolgozást kap. Megragadó, ha például
kellő arányban játszik az irónia a dallal, az egykori dallamív alá Czirják
Tamás játéka által odaperdülő dobokban; ha Kiss Benedek bőgő- és
basszusgitár-játékának odatett fegyelmezetlensége alól bújik ki a zongora, a gitár;
s ha időnkénti elvadulásaikból is mindig gyönyörűen visszaszelídül az egykori dallam.
Ha azt érzem, megtisztelik a szüleim egykori kedvenceit azzal, hogy
újrahangszerelik őket. Vagy másfelől nézve, ha az áthangszerelés által egy
pillanatig sem érzem úgy: az örökzöld csak a jazz boldog és játékos
magamutogatásának jelentett jól megragadható apropót. Arányérzék és szeretet
van ezekben az új hangszerelésekben – élvezet volt hallgatni kifelé az
öregeket, akiknek az „eredeti” is sokat jelentett, mennyire jól esett nekik az
este!
És élvezet volt hallgatni ebben
az „újraszervesülő” zenei környezetben Sapszon Orsi énekét. Néha úgy éreztem,
nincs eléggé elől – a Cseke Gáborral és Fenyvesi Mártonnal előadott kettősök
alatt úgy tudott élni a megnyíló térrel. A két duó alatt kihallatszó finomságok
a teljes hangzásba olykor belevesztek, pedig ez a szépen árnyalódó szoprán
nyilván ott is ugyanúgy kinyílt. Sapszon
Orsi zenével átitatott családból hatalmas kultúrával érkezett a színpadra –
ahol tényleg nem akármilyen kihívásnak tett eleget azzal, hogy miközben
hallgattam, egy pillanatig sem jutott az eszembe méricskélni az egykori
előadók, a popzene egykori pacsirtáinak előadásához az övét. Erre egyszerűen
nem hagyott bennem helyet az összhang, amit a zenészekkel felépített. Nyilván
nem mindenhol úgy, ahogy szerették volna – néha ilyesmit olvastam le az
arcáról. De azt hiszem ez is alkati kérdés, hogy valaki elégedett-e a maga
vállalásainak teljesülésével, vagy soha nem teljesen – mintha Sapszon Orsi
inkább az utóbbi módon hajszolna valamiféle teljeset és hibátlant.
Miközben azért hallatlan
bátorsággal nyitotta ki a színpadot, amikor egy dal erejéig felhívta a
családtagjait egy öt szólamú a’capella előadásra – bensőséges, meghitt gesztus
volt, amelynek szerintem nem is kell feltétlenül „hibátlanul” szólnia. Köszönöm
szépen az élményt és mindenkinek szívesen ajánlom a figyelmébe a Találkozást, a megjelent lemezt – akik
ismerték és szerették az egykori örökzöldeket, azoknak értelemszerűen ezért,
akik soha nem hallottak róla, azoknak pedig azért, mert egy remekül
hangszerelt, ihlettel előadott jazzlemezt hallhatnak. Az a jövő zenéje, hogy
Orsiék merre indulnak tovább, a feldolgozások, vagy saját dalok felé – de meg
kell mondjam, bármelyik variáció érdekel…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése