Hol
volt ez a regény az elmúlt ötven évben? – tesszük fel magunknak óhatatlanul a
kérdést, amikor először eljut hozzánk a Stoner
váratlan világsikerének híre. Tényleg, hol? Hogy lehet hogy egy ilyen egyszerű,
sallangmentes, kiérlelt remekmű évtizedekig szinte észrevétlen maradhatott? A
válasz ott van magában a kérdésben… Pont azért maradt észrevétlen, mert
egyszerű, sallangmentes, kiérlelt. A hatvanas években íródott, amikor az
irodalmi érdeklődés fókuszában a minden addigi „klasszikus” mintát sutba dobók
álltak – épp azok a harsány „irodalmi cirkuszolók” akikkel William Stoner már
életében sem tudta (s nem is akarta) felvenni a kesztyűt. De mit is beszélek,
hisz William Stoner csak egy regényhős. Ugye?
Egyszerre érdekes és magától értetődő a párhuzam
a regény és „hőse” között – ahogy William Stoner élete is egyszerűségében,
jelentéktelenségében nagyszerű, úgy a Stoner
is épp látszólagos egyszerűségével nyeri el magának a mára a posztmodernbe és a
„mindenáron valami nagyon mondás” kényszerébe belefáradt olvasók figyelmét. Nem
divatos próza ez, tán sosem volt és sosem lesz az – leginkább klasszikus
elbeszélőkhöz, vagy a kortársak közül Alice Munro végletekig letisztult
novelláihoz tudnám hasonlítani. Lassú, szikár, menthetetlenül szomorú, mégis: a
világ apró szépségeire teljes szívvel nyitott regényvilág ez. Pont, mint az
életünk.
William Stoner élete maga a nagybetűs
hétköznapiság. Egyszerű, de jófejű parasztgyerekként kerül az 1900-as évek
elején a Missouri Egyetem agrárkarára – a földhöz hozzászikkadt szülei szemében
majdhogynem földöntúli lehetőségként él, hogy egyetlen gyermekük az ott tanult „új
technológiákkal” tán hasznára lesz a kicsiny családi gazdaságnak. Így is
lehetne – éppoly jelentéktelen élet lenne az is. Hogy nem így lesz, az egy
másodéves alapszintű irodalomkurzusnak, Shakespeare szonettjének és egy megfoghatatlan
pillanatnak köszönhető. A parasztgyerek, aki addig tán irodalmat kezébe nem
vett, egy gyönyörű pillanatban megérintődik – hogy hátralévő életét jószerivel
a középkori irodalom tanulmányozásának szentelje.
„Ezt
látva csak erősödik szerelmed
Hogy
szeresd azt, aki maholnap elmegy.”
Stoner egyetlen lázadása a neki rendelt sors
ellen épp az, ami az irodalom felé vezeti – hovatovább legnagyobb tragédiája
is, hisz sosem múló csalódást okoz vele szüleinek. Ám ez így leírva sokkal
drámaibbnak tűnik, mint valójában. Stoner számára ez csupán egy döntés, magától
értetődő, miként az, hogy napra nap felveszi egyetlen öltönyét és bemegy az
egyetemre, vagy hogy elvégzi a szállásadója által rátestált munkát. Nem számít.
A kudarcok, csalódások, napmintnapi kis játszmák sem számítanak – ahogy a
pillanatnyi sikerek és elismerések sem. Stoner csak megy tovább, az alapdiploma
után mesterszakra, a mesterszak után doktori iskolába, azután maga is feláll az
egyetem katedrájára, hogy negyven év múlva onnan menjen nyugdíjba.
Közben elveszi az első lányt, akibe érzése
szerint beleszeret, szembesül házassága kudarcával és az egyetlen gyermek
nevelésének örömeivel majd a szülők törvényszerű veszteségeinek fájdalmával;
házat vesz, melyből az évekkel egyre inkább kiszorul, míg birodalma csupán egy
rosszul szigetelt hátsó veranda lesz; könyvet ír, de sem kritikai siker, sem
egyetemi előmenetel nem jut ki neki… És mindez mintha fikarcnyit sem számítana.
Ami számít, hogy a helyén van. Hogy jó tanár vált belőle, amit még a tanszéki
harcok és kiközösítések sem tudnak végleg elvenni tőle. Hogy megtalálta magában
azt a szikrát, amiért élni érdemes, amit táplálni kell – az irodalom szeretetét
és a kutatás örömeit. És hogy élete delén, ha csak rövid időre is, de kijutott
neki a szerelem.
Stoner rettenetes és gyönyörűségesen
hétköznapi élete mindannyiunk élete – kegyetlen és hűvös szembesítés, épp ezért
lehet nehéz olvasni nekünk, akik kicsinységünkben vergődünk apró-cseprő
mindennapi nyűgeinken, kényelmetlenségeinken, beteljesületlen vágyainkon. Ám
miközben nehéz, megnyugtató és mélyen megható is – akár el is engedhetnénk
mindazt ami nem számít. Hisz mit
teszünk mi napra nap? Hajszolunk megfoghatatlan vágyakat, hajtunk a „jobb élet”
reményében, hisztizünk, keresünk, folyton újabb akadályokat gördítünk saját
magunk elé. Hogy aztán legyőzve őket mutogathassuk sikereink, boldogságmorzsákat
posztolhassunk, lájkokat söpörhessünk be. Pedig egyszerűen befogadhatnánk azt,
ami jön, egyszerűen, szépen, feltűnésmentesen.
Sokszor hiányoltam, hogy nem születik
regény a mindennapok nem-hőseiről – most végre megkaptam. Megkaptam milyen az,
ha egy „semmikülönös” életet ír regénybe valaki. Milyen is? Unalmas? Ha egy
könyvtől izgalmat és szórakozást vársz, mindenképp. Lelombozó? Ha még mindig
hiszel abban, hogy te „többre hivattál”, valószínűleg. De ha nyitott vagy egy
egyszerűségében megkapó, végletekig lecsupaszított lélektani realizmussal
megírt élettörténetre, ami mindenféle hazug cicoma és irodalmi truváj nélkül
szembesít saját jelentéktelenségeddel - és mégis: az egyes ember, minden ember
megismételhetetlenségével és jelentőségével - akkor a Stoner a te könyved. Kivételes szépirodalmi remekmű.
Kiadó: Park
Fordító: Gy. Horváth László
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése