„…nem
prófécia, de riasztóan közeli lehetőség.”
Közel három évet kellett várnia a magyar
olvasónak, hogy a Guvat és Gazella
után kézbe vehesse a kanadai írónő VadÁdám-trilógiájának
második részét, de megérte – Margaret Atwood posztapokaliptikus rémálma évről
évre egyre aktuálisabb lesz (sajnos), mi pedig nagyon úgy tűnik, nem
olvashatunk elég „riasztó lehetőséget” ahhoz, hogy megálljunk és
elgondolkodjunk. (Azt csak halkan jegyzem meg, hogy remélem, a befejező kötetre
nem kell ennyit várni – azt meg még halkabban, hogy nem tudom, mit vétett
Atwood, amiért így kiszúrtak vele a magyar borítótervezők, komolyan, egyik
könyv randább mint a másik, a harmadikra megérne egy tisztességes egységes
kiadást.)
Az
özönvíz éve
a szó szoros értelmében nem folytatása az előző kötetnek – ez itt ugyanaz a
történet, más szereplőkkel, alaposan megcsavart nézőpontokkal, visszaemlékezésekkel
tarkítva. A guvatkák csak érintőlegesen tűnnek fel, a középpontban sokkal
inkább az ember áll. A magát mindenhatónak képzelő ember. A Guvat és Gazella alapvetése volt, hogy a
világméretű apokalipszist csupán egy ember, a guvatkákat őrző Jimmy (alias
Hóember) élte túl – hogy aztán az utolsó oldalakon fellélegezhessünk: akadnak
itt más túlélők is. Az emberiség tán mégis túlélő faj… A második kötet során
aztán belénk szorul a levegő, mert ha túlélő faj is vagyunk, arra aztán semmi
garancia nincs, hogy csak a jók élnek túl. Az meg, hogy mit hoz ki az egyes
emberből, hogy körülötte szó szerint vége a világnak, több, mint
megjósolhatatlan.
Ám míg idáig eljutunk, megtudunk még
ezt-azt az emberiséget kipusztító járványról és az azt megelőző évek-évtizedek
történéseiről. Ezt-azt, de korántsem mindent. Atwood kirakósként dobálja egymás
mellé a történet-darabkákat, az olvasó meg meg-megáll, hogy összeillessze
azokat – jó eséllyel az olvasás után rögtön levéve a polcról az előző kötetet.
(Itt jegyzem meg, sok szempontból Az
özönvíz évének jót tett a várakozás – ha az ember gyors egymásutánban
olvassa a két kötetet, bizony kiugrik, a Guvat
és Gazella mennyivel összemarkoltabb szöveg.) Visszatérnek ismerős
szereplők, más megvilágítást kap az első rész főhőse, új kulcsfigurák kezdenek
kirajzolódni – legnagyobb fájdalmam, hogy a kötet legizgalmasabb alakja, VadÁdám
nem kapott elég teret, rögtön árnyalódik, hisz megtudtam: a befejezés
középpontjában ő áll. Szóval illesztgethetjük még egy darabig azt a kirakóst.
Addig is itt van nekünk Az özönvíz éve két főszereplője, két nagyon
különböző nő, akiket összeköt a múlt: a fiatal, kissé naiv trapéztáncos Ren és
a kőkemény Toby. Ren a beszédes nevű Pikkelyek és Farkak szexklub bunkernek is
beillő „betegszobájába” bezárva figyelte ahogy körülötte mindenkit letarol a
járvány; míg Toby a babarózsaszínre hangolt MegÚj Spa luxusfürdőjében építgette
saját Ararátját már jóval a járvány kitörése előtt. Mindketten úgy hiszik ők az
egyetlen túlélők – ahogy Jimmy, őket is napról napra egy cél vezeti: élni
tovább. Hogy miért, kiért, hogy van-e ott kint még valaki, nem tudják. Talán
nem is számít. Talán egyszerűen belénk van kódolva, hogy ragaszkodjunk ehhez a
nyomorult kis életünkhöz, akkor is, ha körülöttünk mindennek vége.
Miközben Ren és Toby túlélésének és
esetleges találkozásának szurkolunk, kettőjük visszaemlékezéseiből kirajzolódik
az apokalipszis előestéjének másik oldala: Isten Kertészeinek szektája (melynek
mindketten tagjai voltak egy ideig) és az ő özönvíz-várásuk. Jimmy emlékeiből
megismerhettük a tudós oldalát, láthattuk, hogyan pusztítja el az emberiséget a
mindenek felett álló tudomány – Isten Kertészein keresztül megismerhetjük
azokat az olykor naiv, olykor elszánt, olykor nagyon is taktikus embereket,
akik pusztába kiáltják a veszélyt, ami a saját végzetébe rohanó emberiségre
leselkedik. Az elhagyatott tetőkön csináld magad édenkertjüket nevelgető Ádámok
és Évák „zöld” szentekkel és az evolúcióhoz írt zsoltárokkal tarkított vallása
csak részben megmosolyogtató – valójában ügyes szintézise egy halom környezetvédő
ideológiának. Atwood érdekes ötlete eme törekvések vallásos előírásokba
csomagolásáról több mint elgondolkodtató – jelesül, az ember „csupán” a saját
és környezete jól felfogott érdekében sokkal kevésbé hajlandó bármin változtatni,
mint ha vallási előírások képében kapja meg őket, egy kellően szuggesztív
vezetőtől. Hogy ez a gondolatmenet önmagában nem éppoly riasztó-e mint a
fogyasztás- és vállalatkritika, azt már ki-ki döntse el maga.
A lényeg persze, mint mindig, most is ez a
kritika – a több idősíkon játszódó történet, Isten Kertészei, a túlélésért
vívott harc, a gyomorforgató részletek mind eltörpülnek a gigantikus
figyelmeztetés mellett: nézzünk már rá egyszer kívülről, hova tartunk. Annyian
felhívták már a figyelmet rá, mégsem vesszük észre: itt vagyunk, „az utolsó
órában”, módszeresen irtjuk ki magunk körül az élővilágot, genetikai
mutációkkal kísértjük a sorsot, szemétbe fullasztjuk a bolygónk, miközben azt
hisszük, saját halhatatlanságunk majd megment minket az apokalipszistől, amit
magunkra vonunk. Nem fog. Az pedig, hogy a magukat istennek képzelőket (legyenek
bár zseniális tudósok, avagy ökoterroristák – ha egyáltalán el lehet különíteni
a kettőt) is jó eséllyel saját kicsinyes, nagyon is emberi játszmáik vezérlik,
ahogy azt a szerző nem is oly burkoltan sugallja, nem mondhatnám, hogy sokkal
megnyugtatóbbá teszi a helyzetet…
Kiadó: Európa
Fordító: Horváth Viktor, Varga Zsuzsanna
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése