Tegyünk fel egy kérdést. Mit csinált az atombomba megalkotója, a
sorsfordító pillanatban, amikor ledobták a bombát? A nagyságra felfelé
bámuló, kíváncsi olvasóinkat bizonyára érdekli ez a személyes, emberközeli
részlet, a lángelme zokniban úgymond; tegyük fel hát a kérdést egy elképzelt
kitaláló fiának, egy elképzelt történetben, ahol úgy alakul, hogy ugyanabba az
egyetemi klubba sodor a sors – minket, és az elképzelt kitaláló egyik fiát.
Minket – direkt mondom így; ezt az elképzelt történetet minden bizonnyal
egyszerre többen olvassuk; egyszerűen statisztikailag lehetetlen, hogy én
olvassam egyedül a világon a Macskabölcsőt, Kurt Vonnegut negyediknek megírt
(első maradéktalanul sikert arató) regényét; az első regényt amelyet évekkel
ezelőtt olvastam tőle, amely maradéktalan sikerrel penderített ki az addigi
olvasmányok alommelegéből a maga szuperjéghidegébe.
Megvolt az oka, miért
pofátlankodtam be olyan korán (mondjuk így: jogosulatlanul) a dunaújvárosi
könyvtár felnőtt részlegébe: mentem a kedvenc írók felnőttebb könyvei után. Nem
emlékszem pontosan, hogyan-miért került a kezembe Vonnegut könyve. De arra
emlékszem, rögvest megtetszettek az illusztrációk, Réber László oldalszélre
illesztett rajzai; őt már Janikovszkynál is nagyon szerettem, betalált, úgymond,
a pontos gyerekszáj mellé a rajzi minimalizmusa. Azokat (Velem mindig történik valami, Az úgy volt… és társaik) késve
kaparintottam meg, ezt túl korán… de amikor elolvastam az első, ajánlásnak
szánt mondatot: Ebben a könyvben egy szó
sem igaz… tudtam, nem megyek haza nélküle. Szerencsére elég rugalmas
könyvtárost fogtam ki…
Tegyünk fel egy kérdést. Mennyit
érthet a szocializmus butító-óvó burkában nevelt tizenkét éves a Macskabölcsőből?
Egy csomó utalást nyilván nem – egy csomó fanyar kiszólást, bumfordi temetői
humort, szexuális tartalmakat a maguk húsba maró mélységeivel, a
regény-politika görbe tükreit mindkét világrend felé. Mintha csak a csontvázát
olvasta volna egykori önmagam a könyvnek – de pont ezért olvastam újra meg
újra, évekig. Mert nem egy, de ezer kérdést tétetett fel, és én kérdeztem.
Szerencsétlen szüleimet, megrökönyödött tanáraimat és kedvenc könyvtárosaim - aztán egyre
inkább a többi könyvet. A Macskabölcső felért egy pofonnal, de a legjobb
értelemben. A világot továbbra sem értettem, de legalább már tisztában voltam
vele, hogy mennyire nem…
Főhősünk, John könyvet írna. A
címe: Aznap volt a Világvége. Ebbe a könyvbe beleírná, mit cselekedtek a bomba
ledobásának pillanatában a vezető tudósok. Érdekes, nem? Mintha lenne
valamiféle világ-sors, és a tükrében jelentene valamit, egy ennyire jelentős
pillanatban milyen jelentéktelenségekkel múlatták az időt azok, akik
előidézték… John felveszi a kapcsolatot Felix Hoenikker, a Nobel-díjas
atomtudós gyerekeivel, hogy tisztázzák e múlhatatlanul fontos részletet – s
fokozatosan kibontakozik előtte egy fantasztikus tudományos felfedezés bujkáló
titka, Hoenikker játékos ötlete: a szuperjég. Képzeljünk el egy
kutatóintézetet, különleges elmék gyülekezőhelyét, ahova egy nap besétál egy
admirális azzal, hogy soha többé nem akarja kihalászni a mocsárból a partra
szálló flotta teljes legénységét… kellene neki egy szemernyi csodaszer, amitől
a mocsár hipp-hopp megszilárdul. S akad egy játékos elme, Hoenikker, aki ezen
komolyan elgondolkodik. Mert a játékban zseniális – bár (talán ez az ára)
szociálisan analfabéta, semmilyen felelősségérzete nincs, ahogy a fia fogalmaz:
az emberek nem vágtak a szakmájába.
Tegyünk fel egy kérdést. Miért
nem írt Vonnegut ebből egy nagyszabású, piffpuffdirrdurr politikai thrillert?
Hisz van egy ekkora (világpusztító méretű) titok, amely (egymás világát
pusztító) nagyhatalmak érdeklődésének homlokterébe kerülve olyan világon
oda-vissza kergetődzést tett volna lehetővé titkos és egyéb szolgák, Bourne-ok
és Bondok (de akár Bosszúállók és Galaxis őrzői) számára, hogy ihaj. Mert
Vonnegut is játékos elme, és nem ez érdekli. A viselkedésünk izgatja, a
társadalmunk viselkedése – ha csak mondén (és egyben laboratóriumi) modellben is. A Karib-tenger
nem létező szigetén, San Lorenzón felépített zanzában vizsgálva; diktátorral,
kivégzések fenyegetésében, tiltott és titkos vallási szektával, a mester, Bokonon
tanításaival; minden formát és szabályt felrúgó, hippi szállodaigazgatóval, három
idióta örökössel és a sziget legszebb lányával – és az egyes szám első
személyben mesélő John-Jónással (azaz velünk) vizsgálva kik is vagyunk
valójában. Mi olvasók. Vonnegut is velünk játszik, akárcsak a thriller-írók,
csak közben nem néz bennünket hülyének.
Bokonon tanai áthatják a regényt
– ez a réteg így és itt feltárhatatlan, annyira gyönyörűen adagolt és sokrétegű
(még a direkt elhelyezett hamisa is annyira…); olvassátok el. Elemi
bizalmatlanságom kaptam tőle, a hatalom hirdetett igazságai iránt; a tudást, hogy a
deklarált jövőnek ajándékozott jelen szolgálata (legyen
ideális-társadalomépítés, vagy hosszú lejáratú hitel) rabszolga-önáltatás; a
hideg szívvel elemző értelem alatt kitapogatható, megvető felsőbbrendűség-érzet
rákos daganatának felismerését; s még ki tudja, mi mindent köszönhetek ennek a
könyvnek. A kételyt, amit jelen hatalmak ugyanúgy kinevelnének az emberből a
megvezethetősége érdekében. Higgyétek el: már akkor egyszerűen más ízt hagyott
utána a számban az „…április 4-ről szóljon az ének…”
Tegyünk fel egy kérdést. Mit remélhet a földön az emberiség számára a
gondolkodó ember az elmúlt évmilliók tapasztalatai alapján? Ez a könyv így
válaszol: semmit a világon. Amikor nagy csikordulással becsukódik a Mennyország kapuja, a legbölcsebb ember az utolsó gesztusával fityiszt
mutat a teremtőnek. Erre telik. Hibáztatni azt, aki ránk méri a felelősséget – amit
nem vállalnánk az istennek se. Sors? Ránk mért csapások? Elkerülhetetlen
végzet? Dehogyis. Mi magunk. Mi olvasók. Akik a világ e pillanatában e regényt
olvassák. Egyszerre. Bárhol a világon. Vegyük végre tudomásul: senki más nem
vállal a mulasztásainkért felelősséget.
Kiadó: Európa (1978)
Fordította: Borbás Mária
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése