Igazi hisztisen-nőiesen átgondolatlan,
hirtelen felindulásból meghozott döntés eredménye volt, hogy a Pacskovszky
fivérek regénye az asztalomon landolt – hogy aztán hosszú hetekig csak csúnyán
nézzünk egymásra és ne értsük, hogy hozott össze minket a sors. Lehetséges,
hogy a csodaszép borító vett meg – valljuk be, minden könyvmoly életében vannak
olyan könyvek, melyekre csak a borító miatt csapott le. A némiképp
szenzációhajhász fülszöveg ellenben egyenesen taszított, ráadásul a „romantikus
kalandokba keveredő rendőrnő nyomoz” felállással is igen könnyű mellélőni. És
még kedvem sem volt krimihez (sci-fi időszak van, bocs…) szóval maradjunk
annyiban, hogy távolról méregettük egymást.
Aztán jött az ősz, vele a kedv a krimihez,
ez épp kézbe ugrott, én meg vertem a fejem a falba hogy miért vártam idáig. Félelmetesen profi – leginkább ez a két
szó jellemzi a könyvet. Nem hibátlan, de veszettül jól összerakott történet,
remek hangulat, emlékezetes szereplők tömkelege (ami nagy szó!), élénk, egyedi,
nekünk pont annyira hazai, hogy ne ülje meg a gyomrunkat, másnak tán pont
annyira „egzotikus” a magyar szállal, hogy még simán megállja (mert
megállhatná) a helyét a nemzetközi porondon. És ha ez nem lenne elég, sikerül a
kezdeti rózsaszínbe hajló lányregény hangulatot úgy átfordítani vérgőzös
krimibe, hogy sem erőltetettnek nem érezzük, sem életidegennek – pláne mert az
egésznek a savát-borsát adó főszereplő a vérgőzben is megőrzi rózsaszínbe (is) hajló egyéniségét. Profi!
Emma, a tíz évvel korábbi futó ismeretség
nyomában Skóciáig futó magyar rendőrnő alakja a regény egyik legnagyobb
erőssége – lehet őt kritizálni, amiért néha úgy viselkedik, mint egy
csúcskategóriás naiva, és rendőr létére ordas nagy hülyeségeket csinál, de kár.
Épp mert minden naivitása, megkérdőjelezhető döntése, kétségbeesett
kapaszkodása mögött ott ordít a félelem – félelem a magánytól, az
egyedülléttől, a mellettünk elszáguldó napok egyhangúságától. Igen, néha bennem
is felötlött, hogy hogy lehet ez a nő ilyen ostoba, hogy nem látja a fától az
erdőt, hogy vidéki kastélyokról és jólfésült gyerekekről álmodozik miközben
rendőr létére egy bűntény kellős közepébe csöppent – de közben mindez annyira
reális, annyira ott van még a legjózanabb, legértelmesebb nők párkapcsolati
döntéseiben is, hogy nincs min csodálkozni. Legfeljebb azon, hogy volt képes
két pasi ily érzékenyen láttatni azt, milyen kétségbeesetten tudunk ragaszkodni
az ideáinkhoz, akkor is, ha józan ésszel pontosan tudjuk, már rég füstbe
mentek.
Mert azért ahhoz nem kell olyan nagy
nyomozói tehetség, hogy az ember kikövetkeztesse, Alan Hunter, a titokzatos
hobbifotós eltűnése mögött több van, mint ami elsőre látszik. Pláne miután
kiderül, hogy nem is Alan Hunter, hanem Alan Henderson, és bár hobbifotósnak
hobbifotós, mellékesen dúsgazdag sütigyáros. Kegyetlen üzletasszony hírében
álló nővérkével, agresszívan kitúrt egykori üzlettárssal, pénzbehajtókkal,
egykori iraki zsoldosokkal körülvéve – no meg egy táskával, benne kisebb
vagyonnyi pénzzel és egy gyanúsan alaposan titkosított mappákkal teli
laptoppal. A fülig (és irracionálisan) szerelmes Emma naná hogy maga indulna
reménybeli szerelme nyomába, de ehhez a helyi rendőrségnek is lesz néhány szava
– pláne mert a nő a szemükben elsősorban gyanúsított. Aztán szép lassan
elkezdenek hullani a szereplők…
Azért meg kell mondjam, amikor nagy
hirtelen egy kínzásokkal megspékelt hármas gyilkosságnál találtuk magunkat,
elgondolkodtam, hogy némiképp túlzásokba estünk – ha van kritikám, akkor az a
túlpörgetettség. Valahogy mindenből kicsit sok van ebben a könyvben, ami lehet,
hogy az amúgy történetileg dicséretes filmszerűségnek köszönhető. Filmszerűen
sok az így-úgy szélsőségesen kirívó szereplő – persze lehet, hogy minden skót
városban rohangálnak háborútól bekattant iraki veteránok, levitézlett helyi
celeb sportsztárok, kegyetlen pénzbehajtók, korrupt politikusok, lengyel bevándorlóból
lett rendőrfőnökök és buddhista egykori cukrászok, de így egyben kicsit sok. A
végére már könyörögni tudtam volna egy-két hétköznapi, normális szereplőért.
Ugyanakkor… eléggé biztos vagyok benne, hogy pont a filmes tapasztalatnak is
köszönhető, hogy a szereplők, legyenek akárhányan, egytől egyig megkapják a
maguk karakterét, nem csak „vászonra” pakolt hátterek, van életük, mindannyian képesek
hozzátenni a fő vonalhoz – azt hiszem,
ez a legkritikusabb pont. És itt jön ki a jó értelemben vett profizmus – hogy érezzük,
Emma történetében mellékszereplők ők, de megvan a saját történetük, amelyben ők a főszereplők.
Nem tudom, megérdemli-e az „utóbbi idők
legjobb magyar krimije” titulust – nem olvastam elég hazai krimit ahhoz, hogy
ezt megítéljem, de annyit mondhatok, hogy simán ott van az utóbbi évek legjobb
általam olvasott (kortárs) krimijei között. Bőven odafér a skandináv
krimiirodalom sztárjai mellé – aki azt a műfajt szereti, nem fog
csalódni ebben sem. És bár mostanában (kevés kivétellel) eléggé utálok mindent,
ami sorozat, a sejtelmesen lekerekített, folytatható-is-meg-nem-is befejezés
után simán vevő lennék a folytatásra – csak egyet kérek: ne vigyük bele Emmát
újra meg újra ugyanezekbe a romantikus klisékbe. Inkább nyomozzon!
Kiadó: Agave
Subidubá, subidubá, subidubidubá! :D Úgy örülök, hogy tetszett! Szerintem is annyira jó, és tényleg megállná a helyét bárhol, nemzetközi színvonal, nem egy összedobott valami, amiben van valami kis magyarkodás is. :) Profi, ez a legjobb szó rá. Engem a pörgés sem zavart, valahogy igényelre a történetvezetés azt a felpörgetést ott.
VálaszTörlés:)))
TörlésEngem sem a pörgés zavart, az kifejezetten jól esett, ált. "lassabb" könyveket olvasok, üdítő volt :) csak a sok kirívó karakter egy ilyen kisvárosban nekem mindig fura. Mindenki különleges/zakkant/bérgyilkos/vámpír/vérfarkas/akármi... Kicsit túlsűrítettnek éreztem, de ez volt az egyetlen döccenő :)