Kahlo csipesze
A próbafülke fényében
erősebben látszanak a szőrszálak
a szám fölött, mint otthon
a fürdőszobatükörben.
és a karmolásnyomok a mellemen -
ilyenkor bármennyit el tudnék
költeni.
Úgy szeretném, hogy előbb-utóbb
mindenkinek legyen meg a maga Turi Tímeája. Nem a személy, nem is feltétlenül a
kötetek, hanem az attitűd. Valahogy úgy, ahogy ő nyilatkozta egyszer Magritte
kapcsán: „…kispolgári szürrealizmusáért mindig is rajongtam, de sajnos, vagy
nem sajnos, mindenkinek megvan a maga Magritte-ja.” Így képzelem a „mindenki
Turi Tímeáját” is – ha már a dolgoknak
szentelt kötetet, amikről nem beszélünk.
Legyen minél több fiatal és öreg kortársunknak olvasata erről a szemünk láttára
formálódó nem-beszélésről, a felnőtté érés folyamatát tudatosító
jelenlét-hangról – mert ritkán adatik, hogy ennyire attrakciómentesen, cirkusz
nélkül ragadja meg valaki a lényegét ennek a folyamatnak.
Mindannyian most érünk be. Most érünk be és elbukunk. Mondja Tímea
a Meridiánban, és a könyvbemutatón is
mondja, nyomatékkal, mintha tényleg ez volna a cezúra – onnan felnőtt valaki,
ahonnan elbukhat. Addig minden játék. Van tétje, de nem magad. Játszásiból
tétet hazudva. Valódi mélysége nincs. Mint annak, ha valaki így szól: „hát,
Istenkém!”. Ha jelentenek is valamit a szavak (hiszen használhatóak, ugye) ez
akkor is csak egy felsóhajtás. A kimondott, leírt szó, az irodalom ugyanígy nem
beszél igazabban, mint a valóság. Ha
szembenézel vele, ott, ahol elfogy a gyermek, az befelé fordít. Tükörbe nézet.
S innentől az önazonosság fenntartása nem értetődik magától –
energiabefektetést igényel. Mintha ez volna a bukott felnőtt: mind, aki
tisztában van önmaga látszatával.
A beszéd sebez, de ha magad vagy
a tét, már szabályozod, milyen mélyre szúrjon. Pedig ha megtanulunk sebzés
nélkül beszélni, elveszítjük a tartalmaink. Az artikuláció csődben van, igen. A
dolgokról egyre többször nem beszélünk. Pedig a beszéd cselekvés (is). A másik
ember látványára való pillantás. Elég, ha csak az „ismerősbe”, a családba tekintünk
– rögzíthetetlen pillanatok tucatjait látjuk, amik hatással voltak-vannak ránk.
Családtörténetben ugyanúgy, mint irodalomtörténetben. A hatás valójában
kibogozhatatlan, a látszólag tisztán lekövethető, az ajánlással súlyosbított
irodalmi hatás is. Ha felnősz, nemcsak a bukás lehetőségét konstatálod. Azt is,
hogy bár a mese legkisebb királyfijaként, királylányaként kezdted, immár csak
egy szem vagy a láncban – a család- vagy irodalomtörténetben. Hatások
befogadása mellett immár hatás-adó is - jó esetben az aktuális „királyi csemete”
anyjaként, vagy apjaként.
Most, hogy interpretálom itt, nem
tudom eldönteni, maradéktalanul jól értettem-e Turi Tímea válaszait, ott, a
könyvbemutatón. Tímea rácsodálkozóember. Rácsodálkozik Szegő János és Szűcs
Teri kérdéseire, olykor két lépést is visszalép a saját fejében, hogy
válaszolhasson rájuk. Majdnem azt mondom: Évánál kezdi. Lényeges, hogy Évánál.
A szavainak, a leírt szavainak még inkább, mint a kimondottaknak fogható,
megkerülhetetlen, tudatosan vállalt neme
van. Nőköltészet ez, a szavak választásában, s velük az ellentmondások
választásában (nem irtja ki őket, ahogy – nagyon kevés kivételtől eltekintve
szinte mind – a férfiak). A versek egymással feleselő ellentmondások egymást-körüludvarlásai
(is). A mondatok fűzésében, ahogy visszariad a rendtől, a formától, a rímtől, a
metrumtól – a külsőtől úgymond, a rendező elvek szövegre akaródzásától. Holott
ott bujkál benne, főleg a metrum, amolyan romlott-nőien, ahogy az antik formák
a balkáni népzenében (mondatja velem a férfi – ha már teszünk ilyen
különbséget). Vagy mondom így: bujkál a forma ebben a költészetben, megszülőn-nőiesen;
mindig pont annyi, amennyi a szavak közelítő, sejtszinten ösztönös kimondásába,
egymáshoz fűzésébe fér.
Torz tükör. A hagyomány lányai lettünk, anyányi lányok, anyák, és úgy
elhagynak a szavak, mint a gyerekek. Csak felütöm a kötetet – épp a Bombakráter című versénél – s elmondja
helyettem, tömörebben, kristálytisztán ő maga. Nem tisztem eldönteni, tényleg
kell-e, tényleg szükséges-e, hogy ilyen mélységig neme legyen a szövegnek. Tény, ennek a szövegnek van. És olvasóként
nem zavar. Az sem, ha ebből a nemből néz és ítél úgymond engem, a férfit. Tegye,
hiszen ha komolyan vesszük amit a felnőtté válásról hirdet, akkor komolyan
belenézhetünk a tükörbe is, amit elénk rak. De hogy igaza van-e ennek a beszéd-cselekvésnek, azt inkább önök döntsék el
maguk között, hölgyeim. Én ha lehet inkább nem beszélnék erről a dologról.
E kötetről recenziós epigonvers olvasható az Irodalmi szabad rablás blogon.
E kötetről recenziós epigonvers olvasható az Irodalmi szabad rablás blogon.
Kiadó: Magvető
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése