Régen fájt ennyire szó. Úgy
féltem ezt! Hogy az a kíméletlenség, ami csattogó kerekek pályáira űzött, ami
fogat azért képzel, hogy harapjon, ami ha köt, egy életre, s ha old, akkor az
életet – ez a saját szívét kitépő meseszó belém is harap majd, így harap belém
is; az olvasóba. Kiszakít egy részt - jobb részt - hogy a hiánya tanítson.
Féltem ezt, és nem hiába... Ez a történet miránk épül. A csalásra. A
bele nem nyugvás kerülőútjaira, a juszt-is poklára, ami csak a célt látja, a
körülményt alig, és a következményt soha. Miattunk pusztuló gyönyörű bolygónk
minden fűszála ismeri lassan ezt a mélyen emberit. S most egy mesélő megmutatja
– maga a mese sem ment tőlünk. Nem mentes, és meg se ment. Nem rajzolja át
mélységesen valódinak érzett korlátaink. Az Üveghegy: valódi határ. Héterdő
csak a vidéke – aki ide kötődik, azt maga az Üveghegy köti. A sors. Hiszen itt
ered. S ezen a határon lépne át folyvást az ember.
Az elejtett fonalat most más
gombolyítja fel – ezúttal Lóna. Gyönyörű hangja van a fejemben. Kortalan, mély
zengésű magas hang, mintha énekelne akkor is, amikor csak kimond. Lóna
hattyú-léte a beszédében lakik. Vannak csőrrel odavágó, csendet vérző mondatai.
Vannak tollal simogató szavai. Verdeső, szállni képtelen törései a beszédben.
Eddig ő a legtágabb regiszterű mesélő-hang. A nézőpontja pedig… mindent
kiforgat. A másik szemszög riasztó átértelmezés-kényszerében egyszer csak azon
kaptam magam, hogy újraolvasok, helyeket keresek, hagyom, hogy összevagdosson
leveleivel újfent az Ólomerdő. Az egyik történet kézbe veteti újra a másikat –
hogy megdöbbentsen, mennyi mindent nem vettem észre, vagy másként, nem élve
bele magam mégse elég mélyen az ígéret kötelezvény-jellegébe. Lóna hangja kell
hozzá, hogy az Ólomerdő sokrajzú álmodozásába beleiralódjon az egy ösvény, amin
a lánya járni fog – az egyetlen maradéktalanul hiteles út, ami mégis
választásnak tűnik. A varázslat választásának. Hiszen mi értelme a
varázslatnak, ha nem a Csoda tétele?
Ahogy túljutok az Üveghegyen – a
határ átlépésének sokkján – végre kinyílik a világ. A Kősárkány világa végre
tágul. Ahova bennem is tágul a mese: a birodalomba, amely maga a hagyomány.
Amely elsősorban megőrizne. Apró közösségek hálózatában, s a ritmusban, amely a
változást így hívja: ciklus. Csakhogy a változásnak van egy másik arca is. Ha
ezt az arcot fordítod a mese világa felé, akkor a mese világa stagnálni
látszik. Rugalmatlanná váló világnak látszik, amely így pusztulhat akár. A
megőrzés gesztusa így lehet gátja magának a megőrzésnek – aki-ami mindenhonnan
kiszorult, kipotyogott, előlünk odamenekült (mert nem akar változni), az előbb
vagy utóbb a saját kiszorultságában, Széphonában is veszélybe kerül. Hiszen a
mesét újra meg újra elmesélik az Üveghegyből eredő sorsok. S az ezernyi
változatban ugyanaz valójában a változataival önmaga ellen ágál.
Észreveheted, nem mesélem a
könyvet. Nem mutatom be – csak morfondírozok körülötte, azt remélve, hogy ennyi
elég. Hogyha látod, mennyi (mennyiféle) gondolat ébredt belőle, tán elég lesz,
hogy te is gondolni vágyj általa. Hogyha látod az elragadtatásom, te is hagyod
elragadni magad. S kezdd el elölről – mert ez valójában egyetlen történet. Nem
akarom mesélni az Üveghegy szívszaggatását. Sem a feloldás nélkül hagyott
lépésről-lépésre kalandot, amit az Üveghegyen is túl élnek a Kősárkány
meséjében a hősök.
Csak örülök, hogy Csilla
megtalálta ezt a történetet. Ahol a mesék, a saját világ belső logikája, a
megteremtett keret egyszer csak szabad folyást enged - mégis - a szereplők
döntéseinek. Már nem látom – nem veszem észre az egymásba tükrözött meséinket.
Azokat látom, akik mozognak ebben a keretben, akik megélnék benne gyönyörű
illúziónk: a választás szabadságát. Mert lám: megvan a kerülőút. Amire a
szabály nem gondol. A mese szabálya – a vállalt sors. Hiszen ezzel mindig szemben
álltak gyönyörű, választott tévelygéseink, az emberi szív kerülőútjai. A
hiteles különbség rajzolódik az emberi és tündevilág közé, mert mi azok a
mesélők vagyunk, akik nem nyugszunk bele. Sorsba, gátba, elhamarkodott,
megkerülhetetlen ígéretek béklyójába. Ez töltsön el reménnyel – még ha másfelől
ugyanez bukásunk záloga is: hiszen a szabály, amelyen kifognánk miránk is
vonatkozik. Az a része is, a kivétel, amit mi alkotunk, a szegése által.
A legszebb: amikor Szépország útjait a vállalt lépések súlyát hordozva járja az élő – amit létezésével így, vagy úgy, de betölt. Ha Szépország változni akar, egy félvérre van szüksége, akiben benne lakik az emberi dac: egyszerre a jóság és jóra való restség, egyszerre a mindent átölelni akarás és (a szeretet rohamában akár) a másik megtaposása. Ha tündérhon változni szeretne, egy „két világban hontalanra” van szüksége. Aki létével pusztít – s csinál helyet az engesztelésnek. Simogat, hogy Kleinheincz Csilla csillagszemű tinije úgy lép a határokon át, ahogyan Ende hőse a Végtelen történetben, ahogy Tamsin Beagle történetében – s ha ez a hallatlanul következetesen magához hű, várakozásokra és olvasói óhajokra magasról tevő bátorság vezeti a folytatásba is, hát olyasmi történik a fantáziában, amit az egész világnak meg kell majd mutatni!
A legszebb: amikor Szépország útjait a vállalt lépések súlyát hordozva járja az élő – amit létezésével így, vagy úgy, de betölt. Ha Szépország változni akar, egy félvérre van szüksége, akiben benne lakik az emberi dac: egyszerre a jóság és jóra való restség, egyszerre a mindent átölelni akarás és (a szeretet rohamában akár) a másik megtaposása. Ha tündérhon változni szeretne, egy „két világban hontalanra” van szüksége. Aki létével pusztít – s csinál helyet az engesztelésnek. Simogat, hogy Kleinheincz Csilla csillagszemű tinije úgy lép a határokon át, ahogyan Ende hőse a Végtelen történetben, ahogy Tamsin Beagle történetében – s ha ez a hallatlanul következetesen magához hű, várakozásokra és olvasói óhajokra magasról tevő bátorság vezeti a folytatásba is, hát olyasmi történik a fantáziában, amit az egész világnak meg kell majd mutatni!
Kiadó: Gabo
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése