...sírás halk hangja verődött ide-oda a házban, akár egy benn rekedt rigó. Elolvastam egyszer, régen ezt a fél mondatot, és tudtam,
hogy ezt a könyvet szeretni fogom. Onnantól, hogy elolvastam ezt, szeretni
akartam Emese történetét – és Lóna, az anyja, s az apja, István történetét. Az
Ólomerdőt, a rézfényű fák hidegen csillanó leveleit, amelyek nem engednek be, s
mindazt a mesét, amit az erdő rejtene… aztán úgy jártam ezekkel az egymásba fonódó
mesékkel, ahogy az ember a családja történeteivel szokott – nem tudtam őket
egyformán szeretni. Értsétek ezt úgy, ahogy szeretném: némelyik annyira fájt,
annyira ismerősen közeli volt, hogy nem tudtam megbocsátani neki. Ez a
hitelesség. Amikor érzem az olvasásban azt a másik lelket, aki szintén nem tud
megbocsátani (magának se) múltakat és sérelmeket.
Ez a mese elvisz Tündérországba –
vagy legalábbis a határvidékére el. Ahogy kibomlott a sokféle, személyre
szabott titok kisvilága ott, a várak udvarán motozó elveszésben. Sok egymás
mellett mesélt, egymásba fonódó, egymás szálait rángató mese. Ez volt az igazi
varázslata elsőre. Ahogy rácsodálkoztam, Kleinheincz Csilla miként meséli őket.
A csodaszarvast. Rabonbán meséjét. Hogyan máshogy
– és hogy lesz ebből a máshogyból egyszer csak igazán. Mert a mese régen nem a cukros édesség volt, ártatlanra
fércelt hazugság a gyereknek. Ezek a mesék születésükkor mindenkinek szóltak.
Kegyetlenek voltak, kíméletlenek – amilyen úgy egyébként valójában a világ.
Talán elgondolkodhatnánk ezen is – a kamasz mostanság annyit vizsgált
kifordulása önmagából valójában mennyit mélyül ettől a gyermekkorban megejtett
réteges pitétől, az álszentség, avagy a féltés csomagolta kímélettől… amit itt
ebben a könyvben szinte pontról pontra megél Emese. Még ha a mesébe csábítja is
a pokla. A Mese (ettől is) kegyetlen
becenév.
Nem hülye vagy, csak tudatlan. Erről nem te tehetsz. Az, hogy nem
tanultál semmit, a szüleid mulasztása. Nem a tied. Mondja Rabonbán egy
ponton Emese/Mesének. S most nekem is hallgass a nevem, mert ezt a könyvet
ennél mélyebben nem mutathatom meg neked, kedves olvasó, ha még nem ismered.
Azon ritka alkalmak egyike volt, amikor én, a folyvást előre lapozó, könyv
végét elolvasó csaló (valójában gyáva – mondaná e könyv egyik gyűlölve
szeretett karaktere, az Özvegy) nem lapoztam előre, nem csaltam. Hagytam, hogy
Csilla kézen fogva vezessen a maga meséjébe. S most nincs szívem, elvenni tőled
sem az élményt, kedves olvasó – hogy így kapd, ebben az általa megálmodott,
annyi elhallgatás, óvás, félrecsúszó szeretet vezérelte, fájóan ismerős
rendben, ami minden mesei elragadtatása ellenére pont olyan, mint az életünk.
Úgyhogy ha nem olvastad a könyvet, kérlek, ezt az ismertetőt se olvasd tovább…
Erény, ha nincs kímélet. Ha
törnek, szakadnak a hősök, ha mindenki úgy tanul a más kárán is, hogy jobban a
magáén. Visszavonhatatlan ígéretek csonkolják, akiket megszerettél. Az írónő
kegyetlen világot álmodott, és elmegy benne addig, amíg az engedi. Odáig voltam
ettől! Miközben pokoli mód sajgott – hiszen ha érzem benne a hamisát, ha nem,
én is a szelídebb, kímélő mesék gyermeke vagyok. Lázár Erviné, például. Vagy
(ha már fantázia) Tolkiené. Én is jobban szeretem, ha nem fáj ennyire, vagy
legalább – elégtételül – a végén elsimul. De értem és egyre jobban szeretem ezt
a régi-új kíméletlenséget. Kleinheincz Csilla, Catherynne M. Valente, LakatosIstván, meg a többiek, a fiatalok, az új hang mesei kíméletlenségét. Ha
sárkányokról szól a mese – és nem csaljuk el a híres egyfejű Süsü végletébe –
akkor helyén való ez a kegyetlenség. Sajnos.
S az egyetlen – de szerintem elég
fontos – kritikám: annak ellenére, hogy megalapozott ez a hiányokból épülő
háromféle (Hét-)erdő, a határvidék önmagába záródó sorsainak magánya, sajnáltam, hogy
ez a Tündérország ilyen mesélőke birtokában ennyire kamarai. A kevés szereplő egymáshoz-viszonyai árnyaltak, pontosak,
szépek, őszinték és (legfőképp) kegyetlenek; de együttes rajzukból sem
rajzolódott ki, sajátosan markáns arcélt nem nyert maga a világ. Hogy másfelől
is idecitáljam Tolkient: A woottoni
kovácsmester egy lélegzetre végigfutó történetében valahogy nagyobb
lélegzet lakik – ez hiányzik kicsit innen, a tág, mítoszi levegő. Az a többször
elszórt, követhető, felszedegethető mese és mítoszmorzsa (megjegyzések,
kiszólások, tündérországi szólásmondások, a másféle otthonosság két kézzel
szórt gazdagsága…), amit ha nem is gondol tovább az olvasó, de maga a lehetőség
magában rejti a távlatokat, hogy elindulhat valamerre a fantáziája.
Régóta tartoztam Csillának ezzel az írással. Most volt muszáj megírni – mert legközelebb megcélozzuk az Üveghegyet (és egy kicsit az „üveghegyen is túl”-t).
Régóta tartoztam Csillának ezzel az írással. Most volt muszáj megírni – mert legközelebb megcélozzuk az Üveghegyet (és egy kicsit az „üveghegyen is túl”-t).
Kiadó: Gabo
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése