Aki ismer, pontosan tudja rólam,
hogy nem vagyok nagy barátja semmilyen közösségi oldalnak – legyen az facebook,
moly, iwiw, akármi… Filozofálhatnék hosszan és kevésbé érdekesen arról, mennyire
elcsökevényesítik ezek a „szájtok” az emberi kapcsolatokat, de minek – aki elég
értelmes ahhoz, hogy gondolkodjon ezen, úgyis tudja, aki meg nem, annak hiába
magyaráznék (s jó eséllyel úgysem olvassa a cikkem). Persze ne legyünk
álszentek, én is használom a facebookot – molyt már nem, ez nem titok, az
iwiwről meg őszintén szólva azt se tudom, létezik-e még – elsősorban reklámnak
(ha nem lenne a blog, valószínűleg nem is regisztráltam volna). És bármennyire
szeretném elkerülni, néha engem is magával ragad a kapcsolattartás gyors, pergő
lehetősége – a cikk írásakor is nyitva van a böngészőmön a face, és lesem, hogy
vajon Anaria válaszolt-e a megosztásához írt kommentemre. Kár lenne tagadni,
hogy aki manapság él bármilyen netes
életet, így-úgy-amúgy a face vonzáskörébe is bekerül. Hogy a rabjai leszünk-e
vagy sem, az viszont csak rajtunk áll.
Annak ellenére, hogy a közösségi
oldalakról megvan a véleményem, Aaron
Sorkin „facebook-filmjét” annak idején remegve vártam – igen, tudom, hogy David Fincher rendezte, de nekem ez
akkor is Sorkin filmje. Hogy nem írtam róla eddig, az valószínűleg valami
furcsa véletlennek köszönhető – az újranézéskor erre is rácsodálkoztam, nem csupán Sorkin zsenialitására (már megint).
A sztori unalomig ismert: egy
érzelmileg retardált, amúgy meglehetősen tehetséges programozópalánta, miután
kidobja a barátnője, félrészeg sértettségében létrehozza a FaceMash nevű
honlapot – melynek lényege igen egyszerűen leírható a „ki a jobb csaj a véletlenszerűen
feldobott kettő közül” nyomvonalon. Ezzel egy éjszaka alatt lefagyasztja a
Harvard rendszerét, kivívja maga ellen az összes egyetemista lány haragját,
magára húzza az egyetem fegyelmi bizottságát és híres lesz. És útjára indul a
Mark Zuckerberg-sztori. A gátlástalan programozók gyöngyére felfigyel a gazdag,
jóképű, okos, élsportoló ikerpár, Cameron és Tyler Winklevoss, akik meg akarják
nyerni, hogy segítsen nekik leprogramozni az elitegyetemre szánt közösségi
oldalukat. Zuckerberg meg pikk-pakk összerakja a facebookot – csak épp
Winklevoss-ékat hagyja ki a buliból.
A többi már történelem…
A film egymásba csúsztatott három
síkjából képet kaphatunk arról, hogy jött létre az a facebook, amit ma
ismerünk, illetve a Zuckerberg ellen indított két perről – melyek egyikében a Winklevoss-ikrek
perlik, amiért ellopta az ötletüket; a másikban egykori alapítótársa, a honlap
kezdőlépéseit finanszírozó, később csúnyán kigolyózott Eduardo Saverin harcol
jogos jussáért. Hogy melyik perben kinek volt igaza és milyen szerepet játszott
az egészben a Napster-alapító Sean Parker, azt valószínűleg sosem tudjuk meg,
ami tény: Zuckerberg mindkét perben mocsok sokat fizetett a felpereseknek peren
kívül – és még így is ő maradt a világ legfiatalabb milliárdosa.
Ami mindhárom szálban közös, az a
töredékes „történetvezetés” és a borzasztóan pergő tempó – és itt világlik ki,
hogy ez elsősorban Sorkin filmje. Fincher remek rendező, itt is nagyon jól
egybetartja a szálakat, kiváló színészeket válogatott össze, a film hangulata magával
ragadó, de nem hagyta rajta olyan markánsan a kézjegyét, mint a Hetediken vagy a Harcosok klubján. Előbb mondom meg a nyitópárbeszéd alapján, hogy
ezt ugyanaz az ember írta, mint Az elnök
embereit, mint hogy ugyanaz rendezte, aki a Harcosok klubját (és nem, nem csak azért, mert elvetemült
Sorkin-rajongó vagyok). Egyébiránt ez a kezdő párbeszéd már annyira jellegzetesen
mutatja, mire számíthatunk, hogy aki nem bírja, jobban teszi, ha feláll és nem
is nézi tovább – Zuckerberg és barátnője chat-szerű, tőmondatokból álló, csapongó,
egyszerre több szálon futó (el)beszélgetése (egymás mellett) magasról tesz a
nézőbarát, szájbarágós standard hollywoodi modorra.
Ahogy a film nagy része is. Mert
mit is látunk? Egy melegítőfelsőben és strandpapucsban császkáló geek tolja a
totálisan érthetetlen IT-rizsát, miközben vagy be van állva, vagy „senki ne
szóljon hozzám” állapotban programoz – és ez nem nagyon változik a perek
idejére sem, leszámítva hogy a pulcsit felváltja az ing (már amikor). Zuckerberg
annyira antihős, hogy az már az antihős fogalmát is szétfeszíti – egyszerűen egy
senki, egy képlékeny valami a vásznon, ami leginkább egy programsorra hasonlít.
Nincsenek érzelmei, nincs személyisége, látszólag egyáltalán nem érdekli sem
az, hány száz millió dollárt hozott a kis ötlete, sem az, hogy kisemmizte az
egyetlen barátját, sem az, hogy ő valamiféle „forradalmat” indított a világban –
csak az érdekli, hogy megvalósította az ötletét. Mintha annál a néhány
milliárdnál valóban jóval nagyobb elégtétel lenne neki, hogy bebizonyította, ő lett
a legjobb programozó az egyetemen (nem tudom, az-e; nem tudom, így van-e; nem
tudom, tényleg ő-e a „következő Bill Gates”; de nem nehéz elhinni, amit a film
sugall, hogy Zuckerberg megragadt a tizenéves fiúk „kinek van nagyobb?”
szintjén).
Persze a felszín alatt ott a
sértett kis Mark, aki nem jutott be az egyetem elit klubjaiba, akit
kisebbrendűségi érzése folyamatos túlteljesítésre sarkallt, és aki magányosan
frissítgeti a facebookot, hogy lássa, szívét összetörő egykori szerelme
visszajelölte-e. Hogy melyik az igazi? Kit érdekel… A film pont attól remek,
hogy nem foglal állást. Nincsenek fekete-fehér szereplők, nincsenek hősök, az
egyetlen, akivel tán lehet azonosulni, a barátjában mindvégig bízó Saverin – bár,
hogy őszinte legyek, egy ponton őt is nyakon vágtam volna az ostobasága miatt.
Sorkin
nem törekszik teljességre, ahogy feltétlen hitelességre sem – portrét rajzol
Zuckerbergről, miközben vázlatosan érinti korunk egyik legaggasztóbb, mások
szerint legmenőbb (de mindenképpen „legnagyobb”) netes jelenségét. Amiben a
legérdekesebb tán az, amit a film csupán felszínesen érint, hogy vajon hogy
lett az eleinte a keleti-parti elitegyetemek „exkluzív” közösségi oldalából a
mai facebook, amin a kolléganőm virtuális káposztákat nevel naphosszat, és ha
akarom, ha nem, az arcomba tolják az ismerősök, hogy mit reggeliztek aznap. Szeretjük,
vagy sem, ez egy érdekes kérdés – és egy
újabb, baromi jó film alapja lehetne.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése