Csaknem napra pontosan két éve,
hogy jó néhány Harcsa Veronika Quartet
koncert után először hallottuk kettesben zenélni Harcsa Veronikát és zenésztársát, Gyémánt Bálintot – egy, a Magyar Nemzeti Galériában rendezett
múzeumi esten. Már akkor is elvarázsoltak minket összeszokott, kísérletező
jellegű, feldolgozásokhoz és saját dalokhoz egyaránt merészen nyúló duójukkal.
Nem véletlen, hogy már akkor feltettük (mi is)
a kérdést, vajon várható-e, hogy az örömzenélésnek induló (illetve,
ahogy azóta több interjúban olvashattuk, sokszor „szükség szülte”) duó-felállás
komplett saját anyaggal álljon elő – s örömmel hallottuk, hogy igen, várható.
Most pedig, immáron kezünkben a Lifelover CD-vel, túl a lemezbemutató
koncerten túlzás nélkül állítható, hogy egyik ámulatból a másikba esünk. Pedig
Harcsa Veronika magasra tette a mércét – mind a Quartet, mind a Bin-Jip formáció lélegzetelállító
élményekkel ajándékozott már bennünket, elég, ha a verslemez nem múló
csodájára, vagy a Bin-Jip Planetárium-beli születésnapi koncertjére utalok.
Ráadásul többszörösen „nehezített pályán” halad ez a duó – az egy szál gitárral
kísért ének zenei lehetőségei (amatőr zenehallgató számára legalábbis) jóval
behatároltabbnak tűnnek, mint például egy kvartett esetében; arról nem is
beszélve, hogy – valamennyire ismerve a duó korábbi fellépéseit ugye –
hallatlanul bátor dolognak tűnt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe szervezni
egy ilyen meghitt, bensőséges zenén alapuló koncertet.
Annál nagyobb csoda, hogy
Veronika és Bálint nem csupán beénekelték-bejátszották ezt a hatalmas teret,
hanem, ami sokkal nagyobb bravúr: meghitt, otthonos hangulatot teremtettek
benne. Azt tudni lehetett már a beharangozókból, illetve a jó ideje elérhető „Lifelover”
című számból, hogy egy, az eddigieknél is kísérletezőbb jellegű zenét
hallhatunk – az viszont meglepetésként ért, hogy maga az ének is milyen merész.
Már jó öt éve, amikor először hallottam Harcsa Veronikát koncerten (és
ismerkedtem meg első három lemezével), elkönyveltem magamban zseniális
jazzénekesnőnek – és úgy nagyjából ennyi. Egyszeri zenehallgatóként és nem
hivatásos kritikusként az ember hajlamos azt hinni, hogy ha valaki egyszer elér
egy zseniális szintre, akkor onnan nincs tovább. Persze ez nettó hülyeség,
hogyne lenne tovább – miként az élet minden területén, a zenében is folyamatosan
képezhetik magukat a zenészek/énekesek, és fejlődhetnek. Csak tán nem ehhez
szoktunk, főleg a populáris kultúra terén, ahol manapság arra néznek furán, aki
megújul, és nem rágja unalomig ugyanazt a csontot. Ehhez képest amit Veronika művel,
egészen elképesztő és csodálatra méltó: jelenleg épp a Brüsszeli Királyi Konzervatórium
mesterképzésének hallgatójaként képzi magát – ami leginkább a technikáján „hallatszik”,
hisz a hangja, az ugye eddig is gyönyörű volt. Viszont ez a merészség, ez a
határokat feszegető stílus, ez az egyszerre ösztönös és mégis nagyon tudatosan
felépített zeneiség valahogy más. Egyre
bátrabban játszik a hangjával, hangszínekkel, stílusokkal – ahogy egyre
bátrabban improvizál is a színpadon (legalábbis az általam látott koncertekhez
képest).
Ami még ennél is meglepőbb volt,
az Gyémánt Bálint virtuóz gitárjátéka – bevallom, amikor először hallottam őt
játszani (szintén egy múzeumban, csak épp a Szépművészetiben, tanárával, Juhász
Gáborral, egy összművészeti rendezvényen), nem gondoltam volna, hogy valaha
egymaga varázsolja el játékával a MUPA hangversenytermének közönségét. Noha már
a Quartet lemezein is közreműködött, és a Bin-Jipnek is alapító tagja, most
először kristályosodott ki előttem teljes bizonyossággal, hogy itt bizony nem
arról van szó, hogy Veronika a „sztár” és őt kíséri ez a hihetetlenül
tehetséges gitárosfiú, hanem két abszolút egyenrangú, egymásra hihetetlenül
érzékeny és bravúrosan együttműködő zenész produkcióját hallhatjuk.
Mely produkció egyébként a lemezt
meghallgatva csak tovább értékelődik – a lemez a maga lágyságával,
könnyedségével, visszafogottságával közvetlenül a koncert után már-már csalódás
volt (tegyük hozzá, csak akkor; újra meg újra meghallgatva előjönnek a
finomságai). De az tény, hogy még egyébként bravúros, játékos albumukat is
továbbgondolták a koncertre, olyan hangulatot teremtve, amit lehet, hogy aki
csupán a lemezt hallgatja, el sem tud képzelni. Ebben nagy szerepe volt a
mindkét előadó által alkalmazott loop-technikának, rém szórakoztató módon „játszottak
rá” saját énekükre/zenéjükre, sokszor csak ámultunk – egyébként nem egyszer
eszembe jutott, hogy Veronika egyre közelebb jár ahhoz, hogy a fellépései
performansz-jelleget öltsenek. Ja, és nem hagyhatom ki, hogy ne említsem meg: az
est egy pontján annyira erősen Murakami Haruki műveinek atmoszférájára hajazó
hangulata volt a zenének, hogy eztán nehéz lesz nem a Lifelover album dalait hallani a fejemben, ha a japán szerző
regényeit olvasom – amit szerintem ő, ismerve jazzrajongását, cseppet sem
bánna.
Csodás este volt, ismét egy olyan
koncertélménnyel ajándékozódtunk meg, amit elfelejteni nehéz lesz – felidézni, táplálkozni
belőle annál könnyebb. S mivel telhetetlenek vagyunk, már most nagyon várjuk a
következőt – ahogy a következő Bin-Jip lemezt és koncertet, no meg a következő
verses albumot is… Mert ami ennyire jó, abból sosem elég!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése