Az
egymás után fűzött szavak hatalma. Aki régóta követ minket, annak nem
árulok el nagy meglepetést azzal, hogy különleges viszony fűz Margaret
Atwoodhoz. Amióta először olvastam A szolgálólány meséjét, azóta rajongok
érte – még úgy is, hogy magát a szóban forgó művet utána jó tíz évig kézbe sem
bírtam venni, annyira élénken élt bennem az első olvasás okozta sokk. Ugyanezért
kerültem éveken át a sorozatverziót, ami szupersztárt csinált a szerzőből. A
regényt végül a folytatás megjelenése adta újra a kezembe, a sorozathoz pedig a
szerzőről szóló dokumentumfilm vezetett el – aminek végülis nagyjából ez lenne
a dolga.
Mennyire gyakori vajon, hogy kortárs szépírókról
dokumentumfilm szülessen, amit aztán a legnagyobb streaming platformok egyikén
sugároznak? Nem nagyon. Persze nyilvánvaló, hogy Nancy Lang és Peter Raymont
filmjének elsődleges célja még egy kis hírverés A szolgálólány meséje hamarosan érkező negyedik évadához, de ettől
függetlenül örvendezhetünk mi, irodalomrajongók, mert ha valaki, hát Atwood
megérdemli a figyelmet (többet is ennél a másfél óránál), a doksi pedig elég
jól sikerült. Nem formabontó, nem fogja megújítani a dokumentumfilm műfaját, de
tisztes és okos portréfilm, ami remekül állítja párhuzamba a szerző életét a
művekkel, pont fogyasztható mennyiségben tálal irodalomról vallott nézeteket,
életrajzi érdekességeket, feminizmust, aktivizmust, családot, iróniát. És
láthatóan nagyon tiszteli alanyát. Akiről a film végére egyértelműen kiderül, hogy
amellett, hogy már-már ijesztően látnoki író, roppant jó humorú, érzékeny megfigyelő
is. Aki sosem fordítja el a fejét.
Azt hiszem, ez a soha el nem fordulás
teszi annyira ijesztővé a legtöbb művét. Ahol minden „jóérzésű” író hátrébb
lépne és azt mondaná, na, szabjuk ezt egy kicsit fogyaszthatóbbra, ott ő még
tovább megy. Ahogy a Guvatkák létrehozásánál, vagy a Ráhel és Lea központ
kegyetlenkedéseinél. Tovább megy, de sosem öncélúan – többször leírták már Atwoodról
(szerintem magam is) és ő is sokszor nyilatkozta, hogy disztópiáinak alapját
mindig valahol, valamikor már megtörtént események, megfigyelt jelenségek
adják, vagy olyan technológiai felfedezések, melyeknek már megvan az alapja. Ez
a soha el nem fordulás jellemzi a saját magához és íráshoz való viszonyát is. Halj meg drágám, hogy írhassak róla –
idézi a film egy korai költeményét. Magával szemben is legalább olyan
kíméletlen, mint az olvasóival. Az írás nem mentség, mégis a legjobb
mentségünk. Nade, humort ígértem, nem tragédiát – roppant tanulságos, ahogy
Atwood enged belesni írói módszere kialakulásába: egyszer próbálkozott valamiféle
modern kreatív írásnak nevezhető technikával, szépen megtervezett cselekményt,
kis kártyákra felírta a szereplők jellemzőit, volt is már kétszáz oldala, aztán
rájött, hogy ebből regény aztán sose lesz. Maradt hát inkább az ösztönös
írásnál. Jobban is áll neki.
Írás mellett kapunk némi hagyományos
életutat is: az entomológus apa munkája révén az észak-kanadai erdőkben töltött
gyermekkortól a lefojtott iskolás éveken át (okosan beszerkesztett Macskaszem-idézetekkel)
a Harvardig, ahol az akkor már díjnyertes költő Peggy ki volt zárva a csak
férfiak által látogatható költészeti könyvtárból. Kevesen vették észre, hogy Gileád valójában a Harvard angol tanszéke
– mondja Atwood már nyolcvan felé, és mi persze kuncogunk, de azért ott
motoszkál bennünk, hogy mi változott s mi nem változott az azóta eltelt bő
hatvan évben (és persze eszünkbe jut Woolf meg a Saját szoba, ami Atwood
harvardi élményei előtt bő harminc évvel mesélt ugyanerről…). Vannak dolgok,
melyek soha nem változnak. Az írói találkozókon rendre feltett kérdésre – Hogy tud erről ilyen nyugodtan beszélni?
– a válasz egyszerű: Mert megöregedtem.
Úgy is mondhatná, rajtatok, fiatalokon a sor, hogy változtassatok, menjetek
szavazni, menjetek utcára, vegyétek észre, ha rossz irányba mennek a dolgok. Persze
kor ide vagy oda, van, amihez sosem lehet túl öreg: Trump megválasztásakor nem
csak kiment tüntetni rózsaszín kalapban a Women’s March-ra de írt is gyorsan
egy folytatást az anno a Reagan-éra
szülte A szolgálólány meséjéhez. Ő
így küzd.
2021. április 12., hétfő
A szavak ereje – Atwood-láz
Címkék:
dokumentum
,
film
,
kanadai
,
Margaret Atwood
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése
(
Atom
)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése