2016. január 25., hétfő

Miamona’s Reading Challenge 2016

…mert Miamona könyves kihívására nem lehet nemet mondani…

Pedig idén aztán tényleg nem akartam több tervet, kihívást, listát, tag-et, rossznyavalyát a nyakamba venni, úgy gondoltam, bőven elég a várólista-csökkentés, de aztán megláttam Miamona kollegina hagyományos kihívásának idei kiadását és ismét csak úgy jártam, hogy annyira szórakoztató kategóriákat állított össze, hogy nem tudtam nekik ellenállni :) főleg kettőnek, amire egyből beugrott egy-egy ideális (és vicces) jelölt. Persze a többire is van (nagyjából) ötletem, aztán majd lehet, megint úgy járok, mint tavaly, hogy mindent olvasok, csak azokat nem, amiket év elején belőttem az egyes kategóriákra. Persze ha így lesz, annál jobb játék lesz utólag sakkozni az olvasottak és a kategóriák összepárosításával (ugye?).


Lássuk az idei 10+1 kategóriát (a leírásokat szemérmetlenül loptam a kihívás gazdájától):

1. Frissensült  

„Idei, 2016-os, friss, ropogós, új megjelenés. Lehet külföldi vagy magyar, regény vagy novelláskötet, képregény vagy zsoltáros könyv. A lényeg, hogy ide véle, melegébe'!”
Nos, elég sok idei könyvet szándékozom elolvasni, szóval ide egész biztosan lesz mit bepasszírozni :)


2. Madarat tolláról 

„Ne kérdezzétek hogy pattant ki a fejemből, a lényeg, hogy valamiféle madár szerepeljen vagy a címben vagy a borítón. Szárnyaljunk szabadon, aztán majd meglátjuk mi sül ki belőle...”
Hmmm… Azonnal beugrott A hollókisasszony, annál madarasabb könyv nem is kell, de hát azt már olvastam, ami persze nem kizáró ok, de mégiscsak illene majd valami új madarast találni… madár-madár-madár kerestetik…


3. Gyerek-gyerek-gyerek...

„Jó, tudom, ezzel hajlik leginkább magam felé a kezem, mert amúgy is vonzanak engem a gyerekek, mármint normál módon...:) A megkötés itt egy kicsit szigorúbb, legyen a könyv főszereplője (vagy egyik főszereplője) egy maximum 10-12 éves gyerek.”
Pfff… én épp ellenkezőleg, nem annyira szívesen olvasok gyerekekről és/vagy gyereknézőpontból, szerencsére Ove akkora hatással volt rám, hogy a másik Backman-csodát egyre csak halogatom, úgyhogy A nagymamám azt üzeni, bocs! lesz ide a tökéletes jelölt.


4. Al dente

„Az olaszok tudnak. Szerintem nem is akárhogy! Eddig valahányszor olvastam tőlük, még nem nagyon csalódtam. Aki ismeri már a dörgésüket, azért, aki meg még nem, azért keresse velem együtt a társaságukat. Tehát olvassunk (legalább) egy könyvet olasz szerzőtől. Nem kell belemennünk a részletekbe, hogy Olaszországban élő legyen-e vagy elég ha ott született, rátok bízom, csak olasz legyen,ízig-vérig!”
Baricco. Naná. Nem telhet(ne) el év nélküle!



5. Made in Hungária

„Úgy érzem, sokkal több figyelmet érdemelnek hazai valaha volt és mai aktív íróink, költőink. Olvassunk hát tőlük is,(legalább) egy magyar szerző, (legalább) egy magyar művét. Ugyanaz vonatkozik a részletekre, mint az előbb, illetve lehet akár szerkesztésről is szó, csak ez esetben a szerkesztett művek is magyar tollból származzanak és magyar nyelven legyenek.”
Sosem volt olyan törekvésem, hogy ennyi meg ennyi százalékban hazai szerzőtől olvassak vagy ilyesmi de most is csücsül a várólistámon több magyar szerző keze alól kikerült mű, egész biztos, hogy Kleinheincz Csilla és Moskát Anita regénye például sorra kerül idén.


6. Borzongás

„Mostanában sokat volt igazi ködös, misztikus időjárásban részünk, lehet, hogy ezért is kezdett el annyira vonzani a borzongás. Itthon elkezdtünk ilyen jellegű filmeket is nézni, és mivel ez sem az a műfaj, amit olyan gyakran vennék a kezembe könyv formájában, ám, amikor mégis megteszem, be kell látnom, hogy tetszik, arra gondoltam legyen ez egy kicsit tudatosabb. Szóval olvassunk valami és bármi borzongatót! Lehet az horror, thriller, krimi, sci-fi, cli-fi, amit akartok, a lényeg, hogy a szőrszálaink az égnek álljanak, és kétszer is meggondoljuk, hogy fel merünk-e kelni, ha moccan valami a sötétben...”
Óóó, bár épp tavaly állapítottam meg, hogy a horror nem az én műfajom, a várólista-csökkentős játékba azért csak betettem egy Stephen Kinget, nála borzongatóbb aligha kell, illetve itt les rám a polcon a Mint senki más, amit lassan illő lenne sorra kerítenem, szóval itt is lesz miből válogatni.


7. Hát ez kriminális!

„Hogy egyáltalán nem olvasok krimit, az tényleg kriminális! Nem, nem és nem. Nem akarom, hogy egyáltalán, semmilyen mértékben, formában ne feküdjön nekem a műfaj. Nem és kész. Olvassunk krimit! Kri-mit akar... hahaha. Ennyi!”
A krimi az utóbbi években nekem egyre jobban bejön, szóval tuti nem telik el nélküle az év. Érzésem szerint lesz valami skandi krimi, reményeim szerint hamarosan kiadják a Cormoran Strike-sorozat harmadik részét magyarul, talán jön új Dennis Lehane, úgyhogy itt is lehet miből válogatni majd.


8. Cím: Eres ökör?

„Gondolom ettől most mindenki szemöldöke kicsit a homloka közepére szaladt. Nem karácsonyi puncsoztam be, pont ezt a reakciót keresem. :) Olvassunk olyan könyvet, aminek annyira hülye címe van, hogy már furdalja az oldalunkat a kíváncsiság, hogy ez meg mi a fenéről szólhat...”
Hahaha, ez volt az egyik kategória amire egyből ugrott az ideális jelölt, ami - szentségtörés ide vagy oda - szerintem az „all time leghülyébb könyvcímek” toplistán is dobogós lehet: Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?


9. Mestersége???

„Annyiféle furmányos, érdekes és sosem hallott mesterség létezik a világon. Régebben tetszett például, amikor festőkről, gésákról vagy éppen muránói üvegfúvókról olvastam, de a gyöngyhalászok élete is nagyon érdekelne, csak ezzel is pont úgy vagyok, mint a történelemmel, hogy amíg nem ültetik nekem érdekes történetbe, addig nem köt le, és nem szánom rá magamat. Keressünk és olvassunk hát olyan regényt, és ez itt most megkötés, hogy ne dokumentarista leírás legyen, amelynek középpontjában valami számunkra érdekes mesterség bemutatása áll. Elég, ha a középpontjában áll, nem kell, hogy az egész könyv, 100%-ig csak arról szóljon, csak 1-2 jelenetnél, mozzanatnál azért kicsit többet mutasson belőle. :)”
Ez meg a másik, mert amióta itt kukucskál a polcomon a Sámándob című skandináv krimi azóta mosolyogtat meg újra meg újra a rénrendőr mint foglalkozás :) A fülszöveg szerint az a dolguk, hogy rendet tartsanak a rénpásztorok között, akik jobbára a csordák keveredése miatt kerülnek konfliktusba; bár meg kell mondjam, Pupilla ötlete, miszerint irányítják a rénszarvasforgalmat csúcsidőben is rém izgalmas lehet :)


10. Hahota

„Nevetni jó. Én az életben nagyon sokat szoktam, állítólag van, hogy minden különösebb ok nélkül is... :) Humor nélkül nincs szerelem, nincs élet, mégis, könyvekben valamiért nem nagyon keresem a kifejezetten humoros, derűs írásokat, pedig, ha a kezembe akad egy, mint mondjuk nemrég Durrell vagy Jonas Jonasson, rájövök, hogy tetszik, és igenis tudom értékelni, és önfeledten kikapcsolódni, szóval rajta, olvassunk valamit, amitől a hasunkat fogjuk a nevetéstől!”
Hááát… a humoros könyvektől mindig ódzkodom kicsit, aztán amikor már elolvastam, rájövök, hogy nem kellett volna. Nincs konkrét tippem, lepjen meg valamivel ez az év.


+1 Játszd újra, Sam!

„Ezzel a kategóriával, mint eddig is, ha az én listámat követitek, kiválthattok egy számotokra kevésbé tetszetőset. Régebben kategorikusan kijelentettem, hogy márpedig én nem fogok újraolvasni semmit, mert közben mennyi újdonságot szalaszthatok el, hisz így is túl rövid az élet, túl sok a könyv, bla-bla-bla, aztán szépen, évente elkezdett beficcenni egy-egy újrázás, és elkezdtem ráérezni a gyönyörére. Hogy ez a sor ne szakadjon meg, vegyünk elő valami abszolút kedvencet, amit már olvastunk, és megfogadtuk, hogy bizony újra magunkévá szeretnénk tenni! Most itt az alkalom!”
Amúgy is számtalan újraolvasást tervezek erre az évre, mindre egész biztosan nem kerül sor, de nagyon mérges lennék magamra év végén, ha legalább egy Woolf újrázás nem férne bele. Bele fog férni…


Hajrá-hajrá, gyertek játszani! A kihívásra Miamona blogján tudtok jelentkezni, egészen év végéig bármikor lehet csatlakozni. Ha meg nem játszotok, akkor drukkoljatok nekünk, hogy minél jobban szórakozzunk :)


3 megjegyzés :

  1. Nekem konkrétan az volt a címe a tavalyi MRC-s posztomnak, hogy Miamona kihívására nem lehet nemet mondani! :D

    Hú, szuperjó tervek, és persze ha mégse sikerül ugyanezeket elolvasni az adott kategóriákhoz, annál izgibb az egész évi listáról való szemezgetés, nagát ez is stimmel, meg az is stimmel! :D Szerintem Backman is kijátszható a humoros könyv pontra. (bár még nem olvastam)
    Horgonyhely, juhú, nekem is listás, és Baricco is, szeretném ezt az új könyvét. Madaras: a Kolibri pl. mint krimi, vagy A fülemülepadló (Otoriak történet), bár az nem kapható jelenleg. Ezek jutottak még eszembe. De a Senki madarát is újrázhatod, az még sokkal jobb, mint A hollókisasszony :) szerintem.

    Hajrá a tervekhez! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)))
      Igen, Backman lehet humoros, közben be is futott egy másik jelölt a gyerekszereplőre is, Az elveszett és meglett dolgok könyve, úgyhogy lesz itt miből válogatni. Persze, újrázhatnék, de valamiért új olvasásokat akartam ide beválogatni (kiv ugye utsó pont). Azóta rájöttem ám, hogy az idei év egyik legjobban várt könyve nálam Donna Tartt Aranypintye, remélem, tényleg meg is jelenik és akkor madár pipa :D

      Törlés
    2. Na, Az elveszett és meglett dolgok könyvét jó is, hogy mondod, majd kölcsönkérem Miamonától! :)
      Ó, tényleg! Vártuk, hogy a sült galamb a szánkba repüljön, és ezúttal jött is (csak pinty)! :D

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...