A kietlenségbe látunk legelőször.
Egy kocsma mállott, salétromos falú kietlenségébe, ahova megérkezik a
Professzor. Aztán egy otthon elszegényedett kietlenségébe, ahol a Stalker
ébredezik; a nemrég szabadult bűnöző, akinek egyetlen bűne, hogy nem tud meglenni
a Zóna nélkül. Málló vakolatú, hajnali utcai fények közé érkezik az Író is, a
tiltott terület „partján” tengődő halott ipari negyed, vasútállomás és
pályaudvar kietlenségébe – a Zóna, a csodák
csodája kerítése mellé. Ők hárman keresik az utat a lezárt világ szívébe,
ahova azonnal csapatokat küldtünk, de nem
tértek vissza. Elhanyagolt elhagyatottságból indul a három behatoló, az
ismeretlen elhagyatottságba.
Az én szememben Andrej Tarkovszkij
legszeretettebb filmje. Ahol a zarándoklat minden momentuma sokértelmű, és
mindvégig rólunk mesél – olykor meglepő bátorsággal bontva le akár a
dialógusokban kiépülő didaktikus rendszerek „mesenyelvi korlátait” is. Mit akar
az „én”? Mit akarunk a világtól? Pontosan kitől akarjuk ezt a mit? Lehetne
játszani ezzel, de úgy járnánk, ahogy az Író: kiásom az igazságot, de helyette egy darab nem is mondom mit találok.
El lehetne mesélni, Sztrugackijékat, meg a Piknik
az árokpartont, de ezt érintőleg már megtettem; s a dolgot az alig
több mint kiindulópontként használt alapanyag valójában alig is érinti. Inkább
mesélem – nem is a történetet, hanem az értelmezésem; higgyétek el, ahány néző,
annyi értelmezés: a film felkínálta végletek közti árnyalatok annyi kapaszkodót
kínálnak a saját véleményed kialakításához (voltaképp a saját véleményed
megismeréséhez), ahány nézet mentén csak értelmezhető a világ. Ha valakit mégis
zavarna – az nézze meg! Nézze meg, és jöjjön vissza, akár vitatkozni.
A film gondolati ereje maga a
Zóna. Megérkezünk a Zónába, s a filmbe az addigi piszkos szürkésbarna tónus
helyett beköltöznek a színek. A színek – és az első roncsok. A szolid
diszkrécióval fotózott fegyveres hullák. Ez a hely gyönyörű és veszélyes. Mint
az élet. Valaki idióta módon kitervelte –
reklamálja az író. Hihetjük, hogy
veszélyes, de olyan, amilyenné mi tesszük – válaszolja a film egy másik
pontján a Stalker. A Zóna változik. Ahol ösvény volt, ott most csapdák vannak, minden
madárrikoltás, feltámadó szél, minden apró változás jelentőségteljes és közöl.
A legrövidebb út halálos. A hosszabb út is, csak azon ritkábban járnak. Ez a
folyamatos változás birodalma, ahol az erő merevsége elpusztít, a gyengeség
meghajló alázata élni enged. A Stalkernek többször meggyűlik a baja az
útitársaival. Látszólag az író okozza a több bajt, romboló iróniája többször
taszítja kényszerösvényekre a zarándokokat. Látszólag az Író az ügyetlen, a
Professzor a gyakorlatias. De ahogyan haladnak előre ez is – mint minden –
átértékelődik. Ahogy haladnak a cél, a Szoba felé, ahol teljesülnek a
kívánságok.
Ez a film utazás befelé. Többféle
értelemben is. A Professzor, az Író, a Stalker – alapvetően (a legfelső réteg
látszólagos didaxisában) racionalitás, emóció és hit. De a szemünk előtt lassan
kibomlik a dialógusok álcahálója alól: leginkább azzal küzdenek, amit egymásról
és magukról gondolnak. Ez a párbeszédek „kalandfilmje” – csak hogy egy példát
mondjak: az író a kételyt misztifikálja, a tudós a kételynélküliséget – a
Stalker pedig konkrétan nem érti, a kétely mire jó. Az Író és a Professzor mint
egy kettészakított agy két féltekéje: a maga terepén mind a kettőnek igaza van.
De ha ez utazás befelé: akkor ez az igazság önmentő hazugság, s míg egymásét
mind a ketten világosan észlelik, vakok eközben a magukéra – s vitájuk hallatán
a Stalker arcán egyre többször olvasható: megint kiket hoztam én ide! Ha durván
fogalmazok: e vita alapján minden világnézet valójában hiányokon alapul –
valamit kényszeresen nem vesz figyelembe egyik sem, hogy kiegészülhessen. Így
persze vitatkozni sem képesek egymással, hiszen mást értenek ugyanabból a
szóból.
A Professzor, az Író és a Rendező |
Ez a film utazás befelé,
önmagunkba. Mert mindig azoknak kell elöl menni, aki nem ismerik az utat. A kis
megvilágosodások vízfoltos rétjei után a kongó falú, halálos csatornába. A
Stalker csak látszólag vezető. Az utazókat a kívánságok vezetik, nem ő. Az
vezet bennünket, utazókat, hogy szembenézhetünk a kívánságainkkal. A Stalker
egyetlen kívánsága: a Zónában levés. Óvhat, jelölhet ösvényt a többiek
vágyainak, értelmezheti szeretett világát – de mivel nincs kívánsága, ő maga
nem talál utat. Nem talál utat önmagába – mert nincs rá szüksége, hogy
találjon. Ő az egyetlen, aki nem szemérmetlen, ő az egyetlen, aki a Zónában
mindig maga körül hordozza a szobát. Elveszítheti, mint a Tanítónak nevezett
stalker, aki behatolt a számára tiltott világba, többféleképpen is –
megbüntették, s így lett Magányos Farkassá az önpusztításig.
Mert ez a film saját, erős szimbolikus
nyelven mesél. A vonat zakatolása a Zónán kívül indulókkal elegy, fülsértő
támadás; a hajtány csettegése a síneken abban a csodálatosan feszült jelenetben
– ahol a három férfi az ismeretlenbe tart – meditációs objektum. Meg is érkezik
ide, kibomlik a síncsattogásból aztán a zene, lassú élességgel szívdobogó,
szinte földöntúli, minimál-ipari „zene”, ami mintha csak a feszültségtől
kiélesedő fülek tréfája lenne. A lámpát mindenki a körte elpukkanásáig csavarja
fel – a saját magunk gyújtotta fények vakító, elviselhetetlen világossága
időleges. A víz e filmben (mint Tarkovszkijnál mindig) tisztító elem, vízbe
merülni, ázni megtisztulást jelent – míg a hiánya: a sivatag, a kiszáradt,
porforgós folyómeder maga a megsemmisülés. Ahogy a Stalker a vízben maga körül
hordozza a szobát – a képi költészet legjava. Mindig feltűnnek mellette a
vizekben a szoba kőpadlóján elszórtan heverő tárgyak.
Vágyaink tárgyai. János
jelenéseiből hallunk, és közben a Stalker pihenő teste mellett a vízben a jellegzetes
kőpadlón feltűnnek a tárgyak, a mi hívságaink. Fegyver és pénz, a kábítás
injekciós tűje, szentkép és kondom, bilincs és rádió, mesterséges fényeink és
hangjaink rekvizitumai, a mohóság tányérjai. Az Író mesél a zabálásról, a
kultúrát és alkotókat, hovatovább jövőt zabáló korról - elképesztő, miket
látott Andrej Tarkovszkij, világos elmével miket látott előre…-, a
fogyasztásról, még a fogalom ismerete nélkül! A vágyaink, amelyek vezetnek, s
eközben meg is fosztanak önmagunktól. A Stalker látja ezt, tehetetlenül, hitében
mindig jobbat remélve – de az ő hite sem terjed odáig, hogy a családját el
merje vezetni a Zónába. Nem mer szembesülni vele, hogy a felesége is elbukhat -
az ő szemében el -, mert mi van, ha annyi hányattatás és próbatétel után a
szeretettje sem mer belépni a Szobába…
Mert a Szoba a legtitkosabb
vágyunk teljesíti. Nem a fennhangon kiabáltat. S a legőszintébb, legtitkosabb
vágyaink teljesülésének mi magunk állunk az útjába! Mindegy, hogy az
előítéleteink, korlátoltságaink; avagy erkölcseink, őszinte szégyelléseink
akadályoznak benne – de ki mer valóban szembenézni vele, valójában mire is
vágyik? Papolunk az önismeretről, de ki meri valójában ilyen mélységekig
megismerni önmagát? Ennyire mélyen önmagunkba, befelé utazás ez a film!
Hinni nincs értelme? Hinni
gyávaság? Hinni? Önmagában ez a három mondat semmit sem jelent. De van remény,
amíg egy költemény ereje egy kislány szemébe költözik.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése