Már a hír simogatott, hogy meg
kellett nyitni a Müpa Bartók Béla hangversenytermének felső szektorait is – az
főleg, amikor így is elfogytak a jegyek. Ezt reméltem, hogy az egymás iránti
(úgy tűnik) szakadatlan kíváncsiság ekkora rajongótábort rántson össze, hogy
egykori zenész barátommal sajnálkozhassak, amiért későn ébredt – és
szégyellhessem magam, amiért nem szóltam, nem figyelmeztettem időben. Nekem
most ők az egyik teteje – jó érezni, hogy nemcsak nekem. Többek közt azért,
mert nem unják a kísérletezést. Nincs kőbe vésett megoldás, legjobbnak ítélt és
egyszer s mindenkorra úgy hagyott dal. Variációk vannak, a párbeszéd állandó
kísértése. Ahogyan Harcsa Veronika
mondta egy interjúban: a színpadon beszélgetnek egymással a zenészek – és nem
akarják egymásnak sem kétszer ugyanazt mondani. Úgyhogy tudtam, mikor leültem a
helyemre, hogy bár lemezbemutató koncertet hallok, ez nem jelenti azt: a
korábban is (Planetáriumban, koncerthelyeken) hallott dalok felvett, végre
hangrögzítőre került verzióját fogom hallani…
„Már régen készen van a második
lemez” írtam valaha… igazam is volt, meg nem is. Szerintem mind a három zenész
alkatában ott van ez a hallatlan, befelé is tekintő kíváncsiság. Majdnem azt
mondom, egyszerre horizontális és vertikális érdeklődés: miközben születnek új
dalok (hisz most is hallottunk újat), a régiek születésének folyamata soha nem
ér véget. Andrew J. szemszögét értem
a legkönnyebben – a hangvarázslattal a mások (ez esetben a másik, a zenésztárs)
produktumához a változás, áthangszerelés, komponálás igényével közelítő
hozzáállás alapjellemzője ez a hallottat mindig tovább finomító előadás. Gyémánt Bálint a gitárral szintén
eszméletlenül sokszor mutatta meg, egy-egy alap-hangulaton belül hányféle színt
bonthat ki a finoman eltérő (talán épp a pillanat kedve szerint való) játékmód,
nem is beszélve arról, amikor magát az alaptónust értelmezi át a csodálatosan
önkényesen, mégis helyénvalóan dallamba helyezett, lélegzetvételnyi, hangsúlyos
szüneteivel. Harcsa Veronikát értettem meg a legnehezebben – talán mert
énekesként és nem zenészként gondoltam rá, pedig folyamatosan ott lebeg valahol
a kettő között, egyre kifinomultabban játszva az adottságaival, a határokat
állandóan feszegetve.
Tehát lehet, hogy tényleg épp
most készült el a Heavy, a második
lemez – hisz valóban csak ők tudják, hol van az a pont, az a pillanat, ahonnan
a dal a kialakulás fázisából átlép a feldolgozás és variációk boldog állapotába
– a cezúra, amikor úgymond „készen van és rögzíthető”, hogy aztán tovább
variálódhasson.
Kis csúszással indult a koncert –
valami a vetítéssel nem állt össze a kezdésre. Pedig ez is igen lényeges, mert
ahogyan a Bin-Jip tagjai a dalokhoz,
úgy áll a dalokhoz álmodott képekhez a Kiégő
Izzók csapata. Egyre jobb, egyre teljesebb összhangban a látvány és a zene
– mondjuk jót mulattam a félkupolán, amit a színpadra állítottak, de
értelemszerűen ez a vetítés, a fények eredetileg a Planetáriumba lettek
kitalálva; s akármennyire is illusztris helyszín maga a Müpa, teljesen helyén
való volt szerintem így adaptálni ide az egész-érzetet, amit a zene és kép
egyszerre teremt. Andrew fehérben, Bálint feketében, Veronika merész égővörös
ruhában – látványilag sokkal inkább a központban, mint általában…
Ráadásul dalok egész sorába fújt
bele a maga utánozhatatlanul egyedi módján Eric
Truffaz. Úgy éreztem, a legtöbbet Bálint lépett úgymond hátra a kedvéért,
mert ebben a három zenész által fantasztikusan telített zenében tényleg úgy
kell helyet csinálni egy negyediknek. Aki ráadásul folyvást tágítja a helyét,
beleszeret a variációiba – valami hatalmas érzékkel kilesve, meddig mehet el,
meddig engedi (nem is elsősorban a játszótársak türelme, hanem…) a közönség. S
aki aztán a ráadásban mindehhez képest olyan finoman rakta az alapot a többiek
alá, hogy könnybe lábadt tőle a szemem! Zseni a pasas, igazi zeneálmodó, és
óriási szó, hogy így odatette magát a mások csodálatos zenei álmaiba!
Veronika még a koncert előtt, a közösségi felületeken feltett egy bolondos kérdést: „Ki mer felállva táncolni a Müpában a Noway Boy-ra?” Meg kell mondjam, nem az volt a kérdés, fel merek-e állni ebben a nem erre kitalált, méltóságteljes térben, hogy táncoljak az egyik legdinamikusabb nótára; hanem az, hogy amíg nem jön, hogyan maradjak ülve! Fantasztikus élmény volt, mint ahogy a Bin-Jip minden koncertje az… és nagyon kell figyelni, hogy le ne maradjunk a következőről, a szülinapi Planetáriumiról például. Mert nagyon kíváncsi vagyok a dalok átalakulásának következő fázisaira is, és várom, nem múló örömmel várom az újakat. Köszönjük szépen, Bin-Jip!
Veronika még a koncert előtt, a közösségi felületeken feltett egy bolondos kérdést: „Ki mer felállva táncolni a Müpában a Noway Boy-ra?” Meg kell mondjam, nem az volt a kérdés, fel merek-e állni ebben a nem erre kitalált, méltóságteljes térben, hogy táncoljak az egyik legdinamikusabb nótára; hanem az, hogy amíg nem jön, hogyan maradjak ülve! Fantasztikus élmény volt, mint ahogy a Bin-Jip minden koncertje az… és nagyon kell figyelni, hogy le ne maradjunk a következőről, a szülinapi Planetáriumiról például. Mert nagyon kíváncsi vagyok a dalok átalakulásának következő fázisaira is, és várom, nem múló örömmel várom az újakat. Köszönjük szépen, Bin-Jip!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése