…nem hiszi el,
hogy ez a könyv késztette arra, hogy szombat délelőtt, pizsamában szopogatva a
reggeli második kávéját (mert manapság már senki nem kel fel reggel
hatkor, hétvégén is, hogy ellenőrző körútra menjen a lakónegyedben, mindenki csak
ásítozik, meg kávézgat, meg kanapén herevészik – csoda hát, hogy itt tart a
világ?) egyszerre sírjon és kacagjon egy zsémbes vénember és válogatott
csodabogár szomszédai csetlés-botlásain. Pedig… Ove első találkozásra elbűvölt,
az a néhány oldal a némiképp problémás számítógép-vásárlással még a morcos
hétfő reggeli buszozásomat is bearanyozta, aztán egész héten felváltva
könnyeztem és nevettem svéd barátaim kalandjain, hogy aztán szombatra már
egyszerre sírjak és nevessek – és kezdjek el az utolsó oldalak után egyből
szenvedélyesen ugrálni a párom fején, hogy ezt neki is olvasni kell, mégpedig
azonnal, mert ez annyira, de annyira… Mert ilyen felszabadító, elgondolkodtató,
egyszerre szeretetteli és rémségesen szórakoztató könyvvel ritkán találkozni. És
mert valahol még mindig nem tudom elhinni, hogy ennek a morcos vénembernek a
története ilyen érzelmi hullámvasútra ültetett, és szeretném, ha ő is
megerősítené, hogy igen, ez tényleg ennyire…
Ove morcos,
mogorva, antiszociális öregember, aki egy békés svéd külvárosban éldegél,
felesége halála után immáron egyedül a hatalmas házban, végzi a napi rutinját,
betartja a szabályokat, ellátja a munkáját, minden reggel ellenőrzi a
lakónegyed rendjét, megrugdossa az autója kerekét, a kitett táblákat és a
kerítéskaput (köztudomású, hogy leginkább így lehet megállapítani, hogy minden
a helyén van-e) - és pöröl változatlan elszántsággal a szomszédaival. Pláne, ha
azok képesek behajtani a házak közé – hát még, ha valami puccos külföldi
kocsival teszik. Mert Ove Saabot vezet. És megvan a véleménye mindenkiről, aki
meg nem. Úgy egyébként, Ovénak mindenről megvan a véleménye – és a legtöbb
esetben nagyon nehéz nem egyetérteni vele.
„Most
már minden csak adat, már nem is tudnak elkezdeni egy építkezést, amíg egy
tanácsadó, aki a szükségesnél egy számmal kisebb inget visel, el nem kezdi
nyitogatni a laptopját. Mintha így építették volna a Colosseumot vagy a gizai
piramisokat. Istenem, 1889-ben sikerült megépíteni az Eiffel-tornyot, de
manapság egy nyamvadt földszintes ház alaprajzát sem tudják megrajzolni
anélkül, hogy valaki el ne szaladna feltölteni a telefonját.”
Történetünk
kezdetén, egy keddi napon Ove épp azon töri a fejét, hogy lenne a legcélszerűbb
felszerelni egy kampót a nappali közepére – ami valljuk be, komoly megfontolást
igényel. Elengedhetetlen kimérni a pontos középpontot, kiválasztani a
legalkalmasabb fúrószárat, leteríteni a padlót a várható jövés-menés végett és megcsinálni
még nappal, mert hát civilizált ember sötétben nem fúr. Márpedig Ove mindent jól
csinál. Igazán nem ő tehet róla, hogy ez az életképtelen társadalom nem hagyja
meghalni. Hol a mamlasz új szomszéd tolat bele utánfutóval a postaládájába, hol
a mamlasz terhes felesége akaszkodik rá mindenféle kéretlen kedvességgel, hol
egy félig fagyott kóbor macskát kell megmenteni, hol légteleníteni kell egy radiátort,
mert a többiek erre sem képesek. Hol a kötél szakad el – de most őszintén,
milyen társadalom az, ahol már egy nyamvadt kötelet sem tudnak rendesen
legyártani?
Ove mindent
elkövet, hogy meghaljon – de nem hagyják. Nem, mert mindig szükség van rá. És
egyszer csak ez a nehéz felfogású vén bolond is megérti, de addigra az olvasó
minimum a nyakába ugrana, megszeretgetné a félfülű, félfarkú macskáját,
beköltözne a lakóparkjába és áthívná, hogy ugyan szerelje már meg a csapot. Ove
meg jóízűen morogna, hogy ez a mihaszna
is ahhoz bezzeg ért, hogy püfölje a billentyűket és holmi internetes
marhaságokat szerkesszen, de egy csapot nem bír megszerelni. Néha
elképzelem, hogy utálná Ove hogy könyv íródott róla – és hogy meglenne a
véleménye rólunk, mamlasz olvasókról, akik képesek vagyunk félórákat sírni egy
ilyen hülyeség fölött…
Ahelyett, hogy
mondjuk lenyírnánk a füvet, vagy újrafényeznénk a parkettát. Mert Ove a régi iskola
híve – hisz a kétkezi munka becsületében, abban, hogy amit nem tudunk magunknak
megépíteni, azt nem is érdemes, a tisztességben, a hűségben. Ezért is nem tud
mit kezdeni magával azon a keddi napon, amikor negyven év után először van
otthon hétköznap, és már rég újraolajozta a konyhapultot. Mert nem ez a világ
rendje. Nem az, hogy negyven év után egyszer csak azt mondják az embernek, hogy
„jót tesz majd neki egy kis pihenés” és elküldjék nyugdíjba. Nem az, hogy az
egyetlen, akit valaha szeretett, meghal és otthagyja színek nélkül, nevetés
nélkül, élet nélkül. Ove mogorva és magának való – olyan mogorva és magának
való, amilyen csak az tud lenni, aki egész életében egyvalakihez kötődött,
akinek az élete a másik volt, és
elvesztette. Minden szeretete Sonjáé volt, a színei Sonjáé voltak – nem maradt belőle
a világnak más, csak egy fekete-fehér, hajlíthatatlan fadarab.
Persze csak egy
mindenre elszánt életigenlő iráni nő kell, aki férjhez ment egy svéd mamlaszhoz,
és addig kapargatja a kérges felszínt, amíg ki nem szabadítja újra Ove színeit.
Aki lassan maga is ráébred, hogy nem mehet el csak úgy. Nem, ha a mamlasz még
arra sem képes, hogy kinyisson egy beszorult ablakot anélkül, hogy eltörné egy
kezét és egy lábát; nem, ha az egykori legjobb barátját (akit azóta hivatalosan utál, amióta az képes volt venni egy BMW-t,
bizonyítva ezzel totális jellemgyengeségét) otthonba akarja dugni valami
fehéringes aktatologató rohadék az önkormányzattól; nem, ha a szemben lakó
sznob liba szőrcsizmának is beillő ölebe folyvást meg akarja tépni a rozzant
macskát. Ezt mégsem hagyhatja – főképp azért nem, mert tudja, hogy nézne rá Sonja
a túlvilágon, ha nem segítene nekik. Így aztán fúr, farag, kórházba szállítja,
akit kell, elüldözi, akit kell, apja által kitagadott meleg fiúnak nyújt
menedéket és megtanít vezetni egy mamlasz-feleséget; segít kocsit venni egy
szerelmes kamasznak (ha nem megy vele,
még a végén valami lehetetlen francia ócskavasat venne…), és végképp
akaratán kívül pótnagyapja lesz egy háromévesnek meg egy hétévesnek, akik
lehet, hogy mégsem teljesen
mihasznák. És még egy iPadet is vásárol, bár lehet, hogy az eladó izibe pályát
változtat utána. Ja, és elpáhol egy kórházi bohócot. És majdnem – de csak
majdnem – áramot vezet a csaholó szőrcsizmába. Hát nem imádnivaló?
„Ove
kibámul az ablakon. A sznob kocog. És nem is a kocogás provokálja Ovét,
egyáltalán nem. Ove magasról tesz rá, kocognak-e az emberek. Csak azt nem érti,
miért kell ekkora ügyet csinálni belőle. Az az önelégült mosoly az arcukon,
mintha valami fontos küldetésben kocognának. Pedig ez a negyvenéves férfi sem
tesz mást, mint így közli a világgal, hogy rohadtul semmit sem tud rendesen
megcsinálni. És ezenfelül: tényleg szükség van arra, hogy úgy öltözzön fel
hozzá, mint egy tizenkét éves román tornász? Úgy kell kinézni, mint az olimpiai
bobcsapat egy tagja ahhoz, hogy az ember kimenjen cél nélkül csoszogni egy
háromnegyed órára?”
Számomra
egyértelműen imádnivaló, és nem csupán azért, mert a röpke életképek között
megismerjük Ove múltját, képet kapva arról, honnan jött és hogyan vált azzá a
morgós öregemberré, akit megismertünk, hanem azért is, mert fájóan ismerős. Ove
mi vagyunk, én vagyok – az a mi, akit
manapság divat elnyomni, vattacukorba forgatni, szivárványszínű
facebook-posztok alá rejteni. Ove az összes előítéletünk, kattantságunk,
berögzültségünk kisarkítva, az a mi,
akit feláldozunk a „népszerűség” oltárán. Aki többre becsül egy csendes
délutánt a kedvessel, miközben fogják egymás kezét, mint hogy örökké ugráljon
és futkosson és vásároljon és mutogassa magát a világnak. Akinek a barátság nem
parttalan csacsogás és együttes semmittevés, hanem a jól végzett közös munka
öröme és az igazságért való közös harc. Aki a képébe mondja a másiknak, hogy
mit gondol róla, és nem csomagolja díszdobozba, masnival és magyalággal a megvetését.
Olyan sokszor érzem, hogy jó lenne olyannak lenni, mint Ove! Aztán persze
ellágyulok én is, amikor mégiscsak kitűzi a hároméves mihaszna rajzát a hűtőre.
Elnézem a szerző
képét a borítón, és alig hiszem el, hogy ez a nagyképűen a kamerába bámuló
harmincas svéd faszi ilyen hullámvasútra ültetett. Döbbenet, milyen jól
belebújt egy kétszer annyi idős megkeseredett vénember bőrébe (óh, biztos vagyok benne, hogy megvolt a
maga Ovéja, akinek megvolt a maga véleménye…) – de döbbenet az is, milyen
őszinte és mély kritikával tart görbe tükröt a saját generációja elé. A mi
generációnk elé. Akik nem tudják összerakni az IKEA szekrényeket, nem tudnak
biciklit szerelni, nem tudnak egy nyamvadt,
rendes feketekávét főzni, de képesek félhavi fizetéseket elkölteni
kávégépekre, amik okosabbak a felhasználójuknál és nem tudnak váltós autót
vezetni. Botrány.
Az
ember, akit Ovénak hívnak, és a nő, akit Timinek, most közös
erővel ostromolják a férfit, akit Zolinak, hogy olvassa el ő is. Mert ez egy
ilyen könyv – legszívesebben minden körülöttem élőnek a fejéhez csapdosnám,
addig, amíg végképp meg nem unják, és elolvassák. Mert akarom, hogy hasson
rájuk is. Akár mogorvák, akár vattacukorfelhőbe burkolózók. Még az is lehet,
hogy megtörténik, amire évek óta nem volt példa és a blogon, melyet Könyvvizsgálóknak hívnak, két poszt is
lesz ugyanarról a könyvről. Úgyhogy folyt. köv. Addig is Ovét mindenkinek!
Kiadó: Animus
Fordító: Bándi Eszter
Én is imádtam, imádom, imádni fogom! :))) És masszívan bólogatok, olvassa, olvassa, Zoli is és mindenki!!! :)
VálaszTörlésMár rajta van és rötyög magában folyamatosan :) engem te győztél meg, szóval köszi ;)
Törlésjajj, ez nagyon nekem valónak tűnik :)
VálaszTörlésBizonybizonybizony! Elég minimalista szöveg, szóval ne szépirodalmat várj, ez vicces és nagyon pasis és még szövegszinten is kicsit goromba :) De Ove és rozzant macska az új legjobb barátaim azt hiszem :)
Törlés