A Magánélet…
sorozat szerkesztői az eddigiekben is nem egyszer bizonyították már,
hogy egészen ügyesen képesek kezelni a kötetbe válogatáskor a
terjedelmet szétfeszítő időszakok, kontinensnyi birodalmak gyakran
könyvtárnyi forrásanyagát az életmód változásait illetően. Viszont talán
soha nem volt akkora szükség e szerkesztői leleményességre, mint a
kínai kötet esetében, hiszen akármennyire is az ismeretterjesztő,
népszerű-tudományos kedvcsináló-jelleg mentén definiálják alkotói a
sorozatot, az életmódok bemutatása során mindig került azok
összefüggéseire is hangsúly. Így a kötetek a maguk átszűrt módján, de
valamiféle összképet adtak a különböző népek jelentős korszakaiban, a
meghatározó uralkodók alatt, vagy akár a jelentős társadalmi válságok
idején élhető „magánéletről”. Kína viszont hatalmas, sok ezer éves,
számtalan kulturális és életmódbeli változást megélt birodalom – nehéz
rajta e viszonylag szabadon kezelhető követelményrendszer mentén is
fogást találni.
Hacsak nem szűkítjük a vizsgálatot ügyesen egy a birodalom „életéhez” képest rövid, de jellemző időszakra. Így tesznek a Magánélet a kínai császárok korában kötetének
szerkesztői is, amikor a Ming és Quing dinasztiák uralma idejére, az
1368-tól 1644-ig tartó időszakra irányítják a kíváncsi olvasó
tekintetét. Nem véletlenül: ha megnézzük a kínaiak „múltbeli
életmódjáról” bennünk élő sztereotípiákat, a legtöbb valóban a Ming kori
Kína időszakában gyökeres. A konfuciánus elvek legtisztább
megvalósulásának időszaka, egy erősen apajogú társadalom, a császári
Kína „legrendezettebb ábrázata” ez, végtelenül hierarchikus és
bürokratikus világ, a családtól egészen a Császári Udvarig.
A
kötet a szokásos módon, négy fejezetre osztva mutatja be a korszak
„magánéletét”, a „család és erkölcs”, a „lakóhely és kényelem”, a „ruha
és test” és az „étel és asztal” megint remek alkalmat ad arra, hogy ne a
szokásos rendben kerüljön elénk egy birodalom számtalan élhető
életmódja. A korszak igazi „alapegysége” nem az egyén, hanem a család,
ami alapjában meghatározza a férfi és a nő szerepét, a párválasztást, a
gyermekek nevelését – erkölcsi értelemben a kor érdekes módon egyszerre
hallatlanul felvilágosult és vaskalaposan merev. A nő elsődleges
feladata, élete értelme volt, hogy fiút szüljön – de úgy tartották, hogy
a gyönyör révén a nő életkedve növekszik, ezért aztán az őt szinte
hermetikusan világtól elzáró férje kötelességének érezte, hogy
szexuálisan művelje magát. Fontos volt számára a nő boldogsághoz
juttatása – az európai kortársak nem pont így gondolkoztak akkoriban… A
testhez való ellentmondásos hozzáállás remek illusztrációja, hogy amíg
egyfelől a korban páratlan, természetgyógyászati alapokon nyugvó
orvoslás áll a lakosok rendelkezésére, másfelől ugyanezt az időszakot
jellemzi a női lábfej divat követelte elkötése-csonkítása.
A
lakhelyek kényelméről e korban is elsősorban a vagyoni helyzet döntött.
A lakásbelsőkről, a helyiségek funkcióiról viszonylag kevés nyugati
forrás áll rendelkezésünkre, mivel a kínai vendéglátás az előtérben
zajlott, a ház belső részében nem fogadtak vendégeket. De ha arra
gondolunk, e korban alakult ki a Feng Shui, a maga hallatlanul bonyolult
tájolási és funkció-elosztó rendjével, vagy csak rápillantunk a korszak
kifinomult bútorkultúrájára, azért képet alkothatunk egy magas-kultúra
hétköznapjainak kereteiről. A Feng Shui a városok elrendezésére is
alapvető hatással volt, szigorú rend szerint és igen áttekinthetőre
építették őket, számos kerttel és parkkal. A kor legnagyobb lélekszámú
„metropoliszai” egytől egyig a Távol-Keleten nőttek ki a földből, olykor
néhány nemzedék alatt, szinte a semmiből. Elképesztő teljesítmény ez,
még akkor is, ha a források szerint a középkori kínai nagyvárosok
egyébként ugyanolyan koszban és bűzben úsztak, mint például a korabeli
Párizs.
A
szegényebb rétegek életvitele persze e birodalomban is leginkább a
nyomor kifejezéssel jellemezhető. Például állami rizsmonopólium és
piacbefolyásolás ide vagy oda, ha két egymást követő évben rossz volt a
termés, éhínség söpört végig a birodalmon. Kínában császári parancsra
foglalták jegyzékbe az ehető gyomokat: az „éhínséget legyőző
növénykosár” jegyzéke, a Jiu huang bencaó az ehető vadnövényeket sorolja fel, amelyek fogyasztását a hatóság – ha szükségesnek vélte - hivatalosan elrendelhette.
Mélyen
összetett világról kapunk tehát e kötet által egészen arányos
áttekintést – amelynek megint alapvető támasza a remekül válogatott nagy
mennyiségű illusztráció. S hogy mennyire fedik a valóságot a bennünk
élő sztereotípiák? Ezt kinek-kinek magának kell eldöntenie. Mert bár
nem kapunk mélyre ható áttekintést a kínai „magánélet” évezredeken át
tartó változásairól e kötetben, az ábrázolt időszakról szóló, jól
strukturált anyag erre például tökéletesen alkalmas.
Kiadó: Corvina
Fordította: Aczél Ferenc
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése