Töredelmesen
bevallom, hogy sosem szerettem igazán a reneszánsz festészetet.
Nagyjából minden ismeretemet erről a korszakról a gimis művészettörténet
órákon szereztem, amiket őszintén szólva halálra untam. Szerintem nincs
ember, akiben azok az órák bárminemű érdeklődést kelthettek volna.
Amikor pedig már önszántamból kezdtem el a festészet iránt érdeklődni,
sokkal jobban izgattak a modern festők, az expresszionizmus, nekem a
festészet az Dali, Picasso, Frida Kahlo és kicsit későbbi rátalálásom
Mucha és Klimt képeire. A „klassszikusok” megmaradtak az uncsi gimis
tananyag részének, amiből, köszönöm, nem kértem. Eddig.
A
Szépművészeti Múzeumtól már megszokhattuk, hogy rendkívül gazdag és
igényes kiállításokat szervez. A Botticellitől Tizianóig kiállítás
kapcsán is repkednek a számok, 130 kép, közel 80 művész, 200 milliárd
forintos biztosítási összeg, és a legnagyobb szenzáció, Leonardo Hölgy
hermelinnel című festménye. Azt nyilván nem tudom, és nem is akarnám
megítélni, hogy művészettörténeti szempontból ez a kiállítás milyen, és
mivel sajnos nem járok minden nap a Louvre-ban, a Pradoban vagy a
Metropolitan Múzeumban, azt sem tudom megítélni, mennyire nagy
durranások ezek a képek, amiket idevarázsoltak nekünk. Csak azt tudom
leírni, hogy egy olyan totál laikus, a festészethez abszolút nem értő, és a reneszánszot abszolút nem ismerő embernek, amilyen én vagyok, mekkora élményt jelent. Óriásit!
Ami
a legjobban tetszett benne, az, hogy nagyon jól reprezentálja, mekkora
változáson is ment át festészet a XV-XVI. századi Itáliában.
Tanulságos, gyönyörű, és kicsit megrendítő is volt látni, hogy a kora
reneszánsz szinte élettelen, túlstilizált, a mennyei szépségeszmény
jegyében minden életszerűséget nélkülöző képeitől kezdve hogyan jutott
el a festészet addig, hogy a portrék szinte lelépjenek a vászonról, hogy
a tekintet érzések széles skáláját fejezze ki, hogy egy Krisztus
ábrázolás valóban magán hordozza a szenvedést, és egy egyszerű
férfiportré láttán elkezdjek azon gondolkodni, hogy mi járhatott a
modell fejében.
Természetesen
badarság lenne azt állítani, hogy a korai reneszánsz képei közt
nincsenek gyönyörű művek, de épp ez, a makulátlan szépségre való
törekvés teszi számomra túl tökéletessé, túl tisztává például Raffaello
műveit, és épp ezért dobogtatja meg a szívem a jó érzékkel a kiállítás
középpontjába helyezett Leonardo-kép, a Hölgy hermelinnel, ahol először
láttam élő, lélegző figurát a képmás mögött. Ez aztán a kiállítás
második részének fő vonalát adó Tiziano munkásságában csúcsosodik ki,
aki a portréfestészetet olyan szintre emelte, ami aztán évszázadokig
meghatározó volt.
Ami
számomra még nagyon érdekes volt, az a művészeti anatómia megjelenése a
festészetben. Manapság teljesen természetesnek vesszük, hogy mindenki,
aki festészetre adja a fejét, tud arányos alakokat rajzolni, aki meg
nagyon modern akar lenni, az direkt felborítja őket, de ahhoz mondjuk
látni kell ezeket a műveket így egymás mellé rakva, hogy tudjuk, milyen
óriási dolog volt akkoriban, hogy az aránytalan emberalakok után
eljutottak az anatómiailag is tökéletes emberábrázolásig. Ez például
olyan dolog, amit nyugodtan megtaníthattak volna a gimiben, azért a
tankönyvben is egymás mellé vannak rakva ezek a képek…
Azt
nem mondom, hogy eztán a reneszánsz festészet elkötelezett rajongója
leszek, de tényleg hatalmas élmény volt a kiállítás. Az bebizonyosodott,
hogy a reneszánsz egyáltalán nem unalmas, sőt, nagyon is érdekes, csak
jól kell nézni. Mindenkit csak biztatni tudok, hogy az utolsó napokban
még menjen el, és akármilyen nagy a tömeg, nézze meg, mert megéri!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése