Meghalt
Salinger, és mivel sokat kaptam tőle, muszáj írnom róla. Akármennyire
nem fűlik igazából hozzá a fogam. Főleg ha arra gondolok, a könyvei
mennyi - hol mimózalelkű, hol féktelenül karcos – félreértést és
félremagyarázást keltettek eddig. Nem mondom, hogy nálam van a tuti,
bárki kijelentheti, hogy én is csak félre vagyok képes érteni ezt a
gyakorlatilag egy szobába szorult téli nap alatt kivégezhető életművet –
ráadásul épp nem férek hozzájuk, tehát az emlékezet kócos kamaszára
kell hagyatkoznom.
A
Zabhegyező valóban a kamaszlázadás prózája, naná, hogy a szülők, a
tanárok, a kamaszhorizont „társadalma” ellen lázad. De ettől még nem
válik hőse, Holden Caufield sem prófétává, sem filozófussá, nem lesz
bodhiszattva. Csak szembesül azzal a viszonylag egyszerű ténnyel, hogy a
felnőttek „sajátvilága” és eszmeviláguk között, amit neki mint mintát
és erkölcsi-etikai követelést közvetítenek, mérhetetlen szakadék tátong.
És mivel megkímélt közegből jön – felsőközéposztálybeli, akárcsak a
legtöbb ifjú forradalmár – némi megvetéssel elegy undorral kezeli a
világot maga körül. Meglehetősen destruktív nézőpont az övé, ami azért
mindig a könnyebb út, nem a „kiválasztotté” mert az ha tetszik, ha nem,
mindig konstrukció. Miközben valóban „átvilágítja” a környezetében élők
kisszerűségeit, olcsó önbecsapásaiktól a nagy életformáló hazugságokig,
önmagát kifelejti a képből, szánalmas „kivételsége” okán önvizsgálatot
nem tart. Ezért van, hogy az egész regényidő alatt – míg a gondolatai, a
kritikái helyénvalók és pontosak -, minden cselekvése esetlen,
gesztusai hamisak, soha nem a vele szembenállónak, hanem valamilyen
elképzelt ideál-cselekvésnek szólnak, kvázi képtelen „megszólítani”
bárkit. És a végén épp ennek felismerése vezeti ki a maga ásta
csapdából, belátja, a gőg és megvetés pozíciója nem tartható fenn, amíg
nem „csinálja” azt a minimális hitelességet az életében, amit másoktól
követel.
Hogy
miért nem népszerű mindez a ma kamaszai körében, hogy miért nem jelent
nekik semmit egy tehetetlen lúzer unalmas vergődésén túl? Ma, az elvek
és értékek „szabadpiacán” nemigen van olyan kézzelfogható, kötelező
érvénnyel bíró, társadalmi koherenciaképző elv- és eszmerendszer, ami
ellen értelmét lelné bármilyen kamaszlázadás. Egyik érték sem abszolút,
következésképpen nem lehet őket „hirdetve gyalázni”, ami valaha – az én
kamaszkorom elkopott szocializmusában is - a leginkább „feldöntötte a
bocit” az ifjú lelkekben. Mert soha nem a gyűlölet-ideológiák fájnak a
legjobban (ahhoz elég, ha sértett vagy, vagy csak pusztán buta), hanem a
jobbító ideálokat meggyalázó hamis vagy haszonleső viselkedés. Ma
ezeknek a mondatoknak, amiket ide írok csak csökkent értelme van. Sebaj,
a nagy ideálok és a meztelen önérdek korszakai szép ritmusosan váltják
egymást a történelemben – kaphat újra értelmet ez a könyv is, ma
egyszerűen nem – vagy csak mint speciális eset – érvényes.
Persze
speciális eset a Zabhegyező az életműben is, amely ezen túl mintha egy
megíratlan családregény-nagyregény lábjegyzeteit tartalmazná csak, a
Glass család történetét. Felháborít, ha a „tökéletességükről”, a
„buddhaságukról” olvasok! Mérhetetlenül sérült emberek gyülekezetéről
van szó, mégpedig elsősorban „média-sérült” emberekéről! Igaz, első
fokon, a leginkább eltávolító média, a rádió által. Mint ahogy a
könyvekből kiderül, minden Glass-csemete volt „okos gyerek” egy korabeli
betelefonálós rádióműsorban. Szinte minden médiaszereplés torzít – hát
még gyermekkorban! Igazi okostojások ők, kényszerpályára kerülnek elég
korán, s hogy ez mennyit árthat, azt én is igazolhatom, pedig én minden
média nélkül voltam a saját környezetem „okos gyereke” anno, nyögöm is a
hozadékait, szerintem minden írásomból kihallik, hiába kűzdök ellene.
Nem
részletezném itt egy ilyen kiindulás után a Glass család
leszármazottainak sajátos technikáit a túlélésre – legyen elég annyi,
hogy amíg Zooey és Franny a két legfiatalabb a színpadra menekül – kvázi
a médiába a média elől, a sokak által leginkább író-alteregónak
tekintett Buddy Glass a világtól való elvonulást választja. Nem beszélek
az ikrekről. Nem, mert sokkal fontosabbnak érzem, hogy Seymourról
beszéljek. Az „Ilyenkor harap a banánhal” értelmezése követel tőlünk
némi egészséges tiszteletlenséget. Hiszen e nélkül a novella nélkül – a
többi családtag veszteség-tükrén át – Seymour valóban szinte buddhai.
Egy a világról mély empátiával, hihetetlen világosan gondolkodó alak,
akinek érthetetlen öngyilkossága mélyebb seb a család mentális „testén”,
mint bármilyen egyéb trauma.
Ez
a „mindenttudásba belefáradt hang, aki leginkább hallgat” valójában
leginkább a maga szégyenéről hallgat. Mert ha kellő tiszteletlenséggel
olvassuk el az egyetlen róla szóló novellát, bizony szembesülnünk kell
vele, hogy egy önmagával hiába kűzdő, erkölcsei csapdájában vergődő
pedofil történetét olvassuk. (Miért, mit gondoltatok, miféle
kislány-játék a banánhalosdi?) Aki hiába nősült meg, hiába akarja a
legkonvencionálisabb életet ifjú felesége oldalán, nem bír a vágyaival,
és inkább meghal, semhogy egy ilyen világosan megrajzolt magán-pokolban
élje le az életét, cincálódva magas erkölcsi filozófiai ideáljai és
testi vágyai közt. Meggyőződésem, ezt a hippokriták közt közbotrányt
kiváltó értelmezést, a történet valódi mélységének értését hiányolta
leginkább Salinger a kritikákból és méltatásokból, ha valamiért, hát
ezért érdemes volt sértődötten kivonulni az irodalomból.
Vessetek
rám követ, ha akartok. Nekem Salinger igazi erénye, hogy viszonylag
keveset akar hazudni nekünk az életről. És igen, kíváncsi vagyok, hogy
mit rejthet még a fiókja.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése